• empelii

Hur lång tid tar det innan man får resultat?

Behöver lite hjälp och motivation för att håla lågan uppe med träningen men först lite info om mig och mina träningsvanor:

I början av året körde jag en diet och gick ned från 58.5- 56.5. Valde att istället börja gymma och insåg att jag måste käka normalt för att orka med. Har nu gymmat i ca 2 och en halv vecka, men har gått upp 1 kg.

Kvinna
    21 år
    57.5 kg
    161 cm

Träning/ vecka:
    - dans 90min
    - gym 3ggr - Börjar med löpband ca 30 min (springer då mellan 4-5km) Pass 1 lår, mage, rumpa, Pass 2 armar, rygg Pass 3 helkropp.
    - basket 90 min (60 min träning då vi är många som spelar och byter av)

Mat:
    - ingen läsk eller godis
    - mycket sallad lite mindre kolhydrater i form av pasta, ris o potatis ca 0.75 port. Normalt med proteiner
    - frukost, lunch, middag + 2-3 mellanmål

Mål:
    - nödvändigtvis inte viktnedgång (tackar och tar emot om det sker)
    - mer slimmad och stark kropp, gärna lite muskelkonturer
    - magrutor

Jag undrar nu om det är normalt att gå upp i vikt när man börjar träna på gym? Innan har jag bara tränat dans och basket. Har läst att det kan ske, pga att musklerna binder kolhydrater och vatten i början, men hur lång tid tar det innan man gått ned de kilona igen? Ska jag ändra på min träning för att få resultat eller ska jag bara fortsätta kämpa och invänta resultat?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man får resultat?
  • strojes

Muskler väger och om du inte tränat någon speciell styrka förut så är det inte så konstigt att du går upp i vikt av träningen.
    Mitt råd är att du mäter dig med måttband och använder spegel som komplement till vågen. Mät tex lår, midja, stuss, överarmar.

• ann0rlunda

Tanken med styrketräning brukar vara viktuppgång då du faktiskt bygger mer muskler. Väldigt svårt att bygga muskler och samtidigt gå ner.
    Om du äter ungefär 1.5-2 gr protein per kilo kroppsvikt och tränar rätt styrketräning så kommer du märka resultat efter cirka 3 månader. Men förvänta dig ingen superskillnad. Det tar tid att bli fit!

Du bör inte heller kombinera löpning med styrketräning. Du tar ut dig alldeles i onödan innan styrkepasset och har därmed mindre kraft för det. Dela hellre upp det. Satsa hellre mer på styrketräning än löpträning om du vill forma kroppen!

Just det! självfallet binder dina muskler mycket vatten. :) Många bulkar upp sig innan de senare deffar sina muskler.

Fler funderingar?

• byggd av bomull

Jag började efter nyår och fick exakt samma problem som du. För mig tog det 3-4 veckor innan det lossnade igen, vikten alltså. Jag var skitsur och frustrerad under de veckorna. Men håll koll på vad du äter ändå, skulle jag lägga till flera mellanmål så hade det nog tagit ännu mer tid.

• fill hith

Vad menar du med resultat? Enligt min definition så fick jag märkbart resultat efter första veckan eftersom att jag orkade tyngre vikter. Visuellt så tar det ju längre men hur lång tid det tar beror fullständigt på kosten. Vill man göra en snabb viktuppgång eller viktnedgång kan man se stora resultat väldigt snabbt. Vill man göra en väldigt seg där man bara lägger på sig muskelmassa och inge fett alls tar det väldigt lång tid. Och det beror ju även på hur bra öga man har.

Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man får resultat?