• bella1979

såg inte alla hjärtkammare på ultraljudet...var för kraftig?

Hej alla ni. Var på ultraljud i måndags var då i vecka 18+1, första ultraljudet å barnmorskan gick igenom fostret å så där, å när hon kom till hjärtat sa hon att man kunde inte se två kammare och två förmak så jag får komma tillbaka om 2 veckor...Hon sa att eftersom jag e lite kraftig så gick det inte att se det nu i vecka 18. Har någon annan vart med om detta för att man e lite kraftig? Hoppas ju nu att allt ska vara på plats till nästa gång, hjärtat slog ju å allt annat var bra. Är ju så orolig att det e hjärtfel nu bara för det....Kram på er

• Svar på tråden såg inte alla hjärtkammare på ultraljudet...var för kraftig?
  • MajaLee

Jag var också på UL i v 18+nånting, barnmorska såg inte alla delar av hjärtat då heller men det berodde på att bebisen låg så hopkrupen. Jag hade dock tur, deras läkare som tydligen är jätteduktig på att titta på just hjätan på foster kunde klämma in oss innan sin första bokade patient så vi behövde inte vänta två veckor utan bara typ 5 minuter. Eftersom jag fick byta rum när läkaren skulle titta så fick ju Räkan skvimpa runt lite där inne när jag gick och allt syntes och så bra ut när läkaren tittade.

Hoppas det går bra för dig också!

• Tant T

Efter jag gjort NUPP (i v12) så sa BM att vi kan passa på att boka in UL oxå. Hon hittade en tid i förra veckan, då var jag i v18, och BM sa att egentligen är det lite tidigt, det är inte säkert man ser allt man ska se men eftersom du är så smal och liten så ska det nog gå bra och sen var jag där förra veckan och då syntes allt! Så det är nog så att om man har lite mer underhudsfett som ligger emellan ultraljudsmanicken och fostret så måste fostret vara lite större för att de ska se ordentligt så jag tror inte du behöver oroa dig!

• molie

jag fick göra om ul en vecka efter för att hon fick inte in fyrkammarbilden på hjärtat. jag var nervös hela den veckan o trodde att det var fel på hjärtat för att hon inte sett ordentligt men så är inte fallet, ibland så måste dom göra om ul för att bebisen ligger fel eller är för rörlig just då!

• Superkarol

När jag va på UL kunde BM inte heller se alla kamrarna pga att bebisen låg så långt ner i min mage å den vägrade att flytta sig hur mycket hon än buffa på den...
    Så vi fick komma tillbaka 2 veckor senare för då skulle den ha växt lite + att den kanske skulle flytta sig lite högre upp.

Vid 2:a UL såg BM hjärtat å allt såg bra ut , så dt e nog inget att oroa sig för!!

• wildflower75

en av mina kompisar är överviktig och hon fick göra om ultraljudet idag efter att ha väntat 2 veckor sen sist just för att de inte kunde se alla kamrar på bebbe..men allt va bra idag

• Alexandra85

haha känner igen de där, dom är verkligen hur gulliga som helst när dom kläcker ur sig såna kommentarer.
    Hoppas personen som gjorde UL på dig använde lite finare ord.
    Själv fick jag höra att jag minsann var för fet för att ens kunna se något foster.
    Låt mig då bara få säga att det syntes hur bra som helst.

• estrell

När jag var på NUPP test i v 13 så kollade vi just hjärtat och kunde faktist redan då se att bebisen hade 2 kammare och 2 förmak, men hon förklarade att det är enormt ovanligt såhär tidigt, MEN då förklarade hon just för oss att ju mer fett mamman har på magen , desto svårare är det att se de små tetaljerna på bebisen, som just detta. Så ju kraftigare man är dessto svårare blir det helt enkelt.

Svar på tråden såg inte alla hjärtkammare på ultraljudet...var för kraftig?