Hur får man persilja, dill och timjan att växa och trivas inomhus?
Jag har aldrig lyckats så dela gärna med er av er kunskap.
Jag har aldrig lyckats så dela gärna med er av er kunskap.
Nu vet jag inte om du menar sådana där färdiga krukor med dessa man köper från affären eller menar du sådant man själv odlar från små fröpåsar?
Persilja som jag köper i kruka från affären brukar hålla sig fräsch rätt länge i kylskåpet. Åtminstone en hel vecka brukar man kunna använda den.. och i vår familj äts en kruka persilja upp fort.
De i krukor har jag aldrig heller lyckats bevara särskilt länge...de dör alltid fast jag försökt vattna, hålla i rätt temperatur, solljus osv. Därför brukar jag med färska örterna plocka av ex. bladen av basilika och frysa i en fryspåse. Då har jag alltid färska örter att dra fram från frysen.
Har någon gång haft rätt lyckad tillväxt av örter som jag själv planterat i jord från de där fröpåsarna man brukar hitta på våren lite varsom. Gäller såklart att följa anvisningarna i paketet för att lyckas.
Mycket intressant tråd som jag kommer att följa, då jag ju också skulle helst vilja ha gröna färska örter på köksbänken här hemma.
Örter vill ha ljus till att börja med och massa vatten, helst skall de stå i vattenbad! Dessutom måste man plocka de större bladen, kvistarna ofta så att nya orkar sig fram...
Lycka till!
Jag planterar om kryddorna man köper i affären, ger dem större kruka och mer jord, då är det inga problem att få dem att klara sig i månader.