• LHUF

hur länge har betapred effekt?

Någon som vet hur länge betapred har effekt?

Var på barnakuten med sonen i em då han haft krupphosta och varit andfådd. han hade fint syre och det lät värst när han var upprörd.

Vi fick iaf en omgång betapred och hon sa att effekt skulle komma först om några timmar vilket var för en timme sedan och det märktes tydligt att det blev bättre då. och hon sa att det skulle göra att natten blev lugn

Men hur länge brukar det ha effekt några timmar? eller längre? har iaf gett mollipect också nu

Har ingen erfarenhet av krupp utom den infon jag fick på sjukhuset.   brukar det bli bättre dagen efter?

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden hur länge har betapred effekt?
  • Themis

Så här står det i FASS:

Dosering

Tabletterna löses i vatten, och löser sig fullständigt inom 1-2 minuter. Färdig lösning innebär att risken för lokal irritation på magslemhinnan sannolikt elimineras. Alternativt kan tabletterna intas utan vatten, men skall då söndertuggas väl.

Patienten bör informeras om att dosen bör ökas vid feber och påfrestning.

Korttidsterapi

Följande behandlingsschema föreslås:

Dag

Daglig dos

1

2

3

4

5

6

2 tabletter x 3

2 tabletter x 3

1 tablett x 3

1 tablett x 3

1 tablett x 2

1 tablett x 2

Pseudokrupp

Barn under 10 kg 8 tabletter. Barn över 10 kg 12 tabletter. Tabletterna ges som engångsdos.

---
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0
    ---

Men jag är inte läkare så ring hellre apotekets rådgivning om dosering, eller läkaren, om du är osäker på ev. fortsatt behandling.
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Themis

Hoppsan, radbrytningen blev konstig där med tablettantal olika dagar, man får föra upp "2x3" osv till dag"1, 2, 3" osv...

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Joggy

Kortison har en ganska lång halveringstid och kan verka upp till 24 h efter man tagit det. Jag har tagit betapred flertalet gånger vid födoämnesallergi (nötter bl a) och efter ca 20 h brukar jag behöva ta fler. Men då har jag fått ganska hög dos vid första tillfället.

• LHUF

Tack för info från FASS, men jag får inte fram hur länge kortidonet hjälper. Men det är kanske olika.

Joggy: okej, hoppas det räcker lika länge för honom då

Svar på tråden hur länge har betapred effekt?