Anonym (fundersam) skrev 2012-02-27 20:48:41 följande:
Jag är 21 och tjejen är 19 tusen tack för alla tipsen och länkarna ska jag läsa igenom direkt. Jag har suttit och tänkt på det där med att om jag stöttar henne för mkt så kanske hon börjar söka bekräftelse senare genom att skada sig och det hade ju varit riktigt illa, men på samma gång så vill jag ju kunna "trösta" henne. Så det är en svår balansgång.
Jag vill inte låta otacksam mia men kan du kanske ge några mer konkreta tips på hur jag kan uppmärksamma hennes mående på andra sätt? kanske hur jag ska formulera mig och sånt.
jag vet att det inte är mitt ansvar eller fel att hon skadar sig men det känns lite som det ändå :(
Det är absolut inte ditt ansvar eller fel, det ligger faktiskt helt på henne, även om hon mår så dåligt att hon inte kan hantera ångesten på ett annat sätt. Men det är alltid hennes val att skära sig, hur hon dåligt hon än mår, såvida det inte står någon och hotar henne till livet om hon inte skär sig.. Hoppas du förstår vad jag menar? Kanske låter hemskt av mig, men jag har själv skadat mig, höll på i 11 år tror jag och det är ju sanningen. Man ser ser själv gärna som ett offer, och tänker "jag skär mig pga det och det" "om inte han hade sagt så, så hade jag inte skurit mig". Men det var ju alltid mitt eget val att skära.
Tycker du tänker på ett bra sätt i alla fall! En sak du ska uppmuntra är att hon berättar för dig INNAN hon skär sig, och försöker prata med dig istället. Det är superbra! Men att komma EFTERÅT ska man inte uppmuntra på samma sätt, då finns risken att det blir ett sätt att söka bekräftelse/uppmärksamhet på. Sen är ju problemet med självskada att det ofta eskalerar, om hon skär sig och sen vill ha uppmärksamhet och inte får det, så kan hon skära sig ännu djupare ända tills hon får den reaktionen hon vill ha.. Det är riktigt knepigt.
Det är i alla fall viktigt att du inte skuldbelägger henne, hon skär sig ju inte för att det är roligt utan (antagligen) för att hon mår jättedåligt och inte kan hantera det på ett bättre sätt. Kunde hon det skulle hon troligtvis göra det! Men det är ändå väldigt viktigt att du visar att det inte är ett ok beteende, det finns hjälp att få och det är skitjobbigt men hon har inte direkt något annat val. Försök prata med henne någon gång när hon inte har skurit sig, säg att du är orolig och vill hjälpa henne, och säg gärna som det är, att du faktiskt inte är riktigt säker på hur du ska hantera det på bästa sätt! Uppmuntra henne att prata med dig om hon mår dåligt, och absolut att hon ser till att skaffa hjälp! Det är väldigt ovanligt att man klarar av att ta sig ur något sånt här helt själv. Föreslå att du kan hjälpa henne att skaffa en tid, följa med henne om hon vill det och stötta henne. Sen kan du inte fixa hennes problem åt henne, men ditt stöd kanske är avgörande för om hon vågar ta tag i det eller inte, och det vore ju jättebra :)
Ett tips är att du inte ställer orimliga krav, t ex "om du skär dig en gång till så lämnar jag dig". Det är som att säga till en alkoholist att aldrig mer dricka en enda droppe.. Risken är extremt stor att hon misslyckas, för det är svårt att sluta bara sådär från en dag till en annan, och då kommer hon må jättedåligt och känna sig som världens mest misslyckade person. Dessutom står du sen där och vet inte om du ska göra det du hotade med (lämna henne) eller inte.. Det kan aldrig sluta bra. Däremot kan du ställa krav/sätta upp regler som att ifall hon skär sig så djupt att hon kanske behöver sy, så kommer du ringa ambulans/läkare/psykakuten vare sig hon vill eller inte, eller om hon skulle hota med självmord eller något liknande så kommer du ringa 112. Det är bra att du sätter upp dina egna gränser också så att du inte går under pga det här, och så att hon vet var de gränserna går, vad du tycker är ok och inte.
Ang självmordstankar, det bästa är nog att du frågar rakt ut, för om hon nu skulle ha det kan det vara det bästa sättet att få henne att berätta det för dig. Det är en myt att man inte ska prata om det, att det kan få henne att ta beslutet att faktiskt ta livet av sig osv. Det bästa du kan göra är att faktiskt prata om det! Om du blir riktigt orolig, ring 112. Inte kul i den situationen (har varit med om det själv), men det är tusen gånger bättre än att hon faktiskt lyckas ta livet av sig... Dels för henne såklart, men även för dig, för du kommer gå runt och tänka på allt du kunde ha gjort för att förhindra det..
Försök också skriva en slags "krisplan" med henne, egentligen är det ju bäst om ni kan få hjälp med det av någon på vårdcentralen eller en psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Prata med henne om hur hon mår innan hon skär sig, hur hon (eller du) kan märka att det är på väg, och vad hon (och du) kan göra då. Skriv upp en lista på vad hon ska göra när hon känner att hon vill skära sig, och i vilken ordning. Man kan t ex börja med någon slags distraktion för att tänka på annat, som att titta på TV, lyssna på musik, läsa en bok, gå ut på en promenad, osv. Man kan ringa någon (dig t ex, leta också upp numret till psykakuten och/eller någon psykiatrisk telefonrådgivning, kanske jourhavande medmänniska, jourhavande kompis, och i värsta fall 112). Det finns saker man kan göra istället för att skära som hon kan prova. Om det är smärtan hon är ute efter kan hon t ex ta en iskall dusch, hålla en isbit i handen tills den smälter, ha ett gummiband runt handleden som hon drar åt riktigt hårt. Om det är blodet hon vill se kan hon rita på armen med en röd penna eller röd karamellfärg eller något.. Hon kan slå eller skrika i en kudde, eller komma på egna sätt att få bort själva impulsen på. Ofta är det ju en impuls, och lyckas man stå ut i bara några minuter så går det över sen! Hursomhelst, skriv upp en lista i den ordning hon ska göra allt, t ex:
1. Lyssna på sin favoritmusik.
2. Ta en promenad.
3. Ta en kall dusch.
4. Hålla en isbit i handen.
5. Ringa dig.
6. Ringa någon telefonlinje (skriv upp numret).
7. Ringa psykakuten.
8. (Alltså i värsta fall, om inget annat fungerat) Åka in till psykakuten direkt.
Hon får prova sig fram till det som fungerar, sen hänger ni upp krisplanen någonstans där hon alltid kan se den, så när hon mår dåligt är det bara gå fram till den och göra det som står, no questions asked.
DBT (dialektisk beteendeterapi) är bra för att hjälpa folk med självskadebeteende, läs på lite om det om du vill! Vet inte om hon kan få börja med det, det kan vara lång väntetid och så, men annars kan ni ju prova lite tips hemma. Det finns t ex delar som handlar om hur man står ut när det är svårt, hur man hanterar krissituationer osv. Är inte hundra på vilka böcker som är bäst, men Marsha Linehan är DBT:s grundare så hon har skrivit böcker om det, sen har Åsa Nilsonne och Anna Kåver skrivit bra böcker på svenska. Kanske värt att kolla upp?
Har inga fler idéer men inboxa gärna om du vill prata så kan jag försöka hjälpa dig (er) så gott jag kan :)