• Kalle83

Ska sambos spara tillsammans?

Hallå!

Ska snart bli sambo med min tjej och har några funderingar kring det här med ekonomin. Saken är den att vi kommer att få en mycket god ekonomi tillsammans (jag tjänar lite mer men båda väldigt bra) och min fråga är hur gör sambos i vår ålder (28 och 29) vanligtvis med sparande?? Ska man spara tillsammans eller på varsitt håll? Det är väl inte otroligt att vi ganska snart köper en lägenhet t ex.

Vi kommer att splitta 50-50 på alla fasta räkningar och sen sätter vi nog in lite pengar på ett matkonto. Både min tjej och jag sparar rätt mycket pengar men vi bränner även en del pengar på t ex resor. Jag gillar dessutom att dra på lite resor med mina polare, typ golf- och fotbollsresor medan hon är mer för shopping, heminredning och sånt. Så vill jag även ha det i fortsättningen utan att behöva fundera på om man kan åka på en resa eller ej.

Så till frågan då, är det vanligt att sambos sparar tillsammans? Hur tycker ni sånt här ska funka? Ska man som sambos sätta nåt typ av tak över hur mycket var och en får bränna? Eller hur mycket man ska spara? Jag är inte så sugen på såna grejor då jag vill bestämma själv vad jag ska göra med mina pengar.... men där tycker vi lite olika min tjej och jag. Så vad är era råd??

• Svar på tråden Ska sambos spara tillsammans?
  • Minne00

Gift  er.....
    Nä skämt så sido som sambos så är det klart bäst att ha helt separat ekonomi, då blir det mycket lättare om man bryter upp.... tyvärr dagens tragiska sanning! 

• Nyfiken gul

alla sätt är bra utom dom dåliga....  Sätt er ner är mitt råd och tillsammans diskutera själva sparandet.  Vad är er syn på sparandet och vad ska det gå till? 

Spelar ingen roll hur ni väljer att spara och till vad - huvudsaken är att ni är överens om det och det känns rättvist.. Så inte du drar iväg på en golfresa av dyrare modell och hon sitter hemma och sparar till framtida lägenhet och knappt har råd med pizza.

Kanske ni skulle ha två sorters sparande? Ett eget privat sparande där ni gör vad ni vill för pengarna och ett gemensamt sparande som är tänkt för gemensamma resor, saker till gemensamma hemmet, grundplåt för framtida boende osv... ?  Kan det vara något att fundera på.     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • cloudberry79

Som sambos: Varsitt sparande och rättvis fördelning av löpande utgifter utöver det faktum att man diskuterar större inköp och det som är gemensamt ekonomiskt. Sedan tycker jag inte man ska dela 50-50 på det fasta om den ene tjänar något mer, utan procentuellt jämlikt (tex 55/45 eller 70/30 eller hur inkomstfördelningen nu ser ut).

Jag och maken började med gemensamt sparande först när vi gift oss.

If you love me - please don't feed me!
  • Malima

Vi började spara tillsammans när vi hade ett gemensamt mål; ett hus.

• Nape

Jag läste en gång, för kanske 10 år sedan, om en kvinna som sparade med sin man (sambo?). De hade gemensamt sparande, ett företag osv och var väldigt lyckliga.

Plötsligt en dag var han borta. Puts väck. Kontona var tömda och företaget var belånat. Kvar stod kvinnan med skulder.

Det visade sig att han dragit till Sydamerika, där han startade ett nytt liv. Ingen förstod någonting, inte ens hans föräldrar. De trodde han fått en hjärntumör eller något, inte alls likt honom att göra såhär.

Kvinnan skrev här på fl  och ville varna andra. Spara på egna konton, för bådas skull. Tänk om JAG ballar ur, man _vet_ ju faktiskt inte. Eller om..han är otrogen och jag blir psykiskt sjuk. Jaja, lite långsökt, men det är alltså inte för att man inte litar på den andra- det är för att man inte vet hur framtiden ser ut.

Jag litar fullständigt på min sambo sedan 19 år. Vi planerar att bli gamla tillsammans och han får min ena njure om han behöver en. *s* Men vi har varsitt sparkonto som är till för ålderns höst. Planen är att vi ska njuta av pengarna tillsammans, såklart.

• h8him

Blir det inte knepigt om du använder sina pengar till resor med polarna och hon använder sina till inredning?

• cloudberry79

Och, om hon köper en massa saker till ert hem och du slösar på egosaker tycker jag att ni ska avtala bort sambolagen så hon får behålla sina saker om ni separerar.

If you love me - please don't feed me!
  • Kalle83

Tack så mycket för alla kommentarer. Håller helt med er om att separat sparande är det bästa då man aldrig vet vad som kommer att hända. Den där Sydamerikahistorien undviker man ju helst :) Sen får vi nog diskutera igenom hur vi vill ha det och vad vi ska spara till...

Jag är medveten om att sambolagen ger mig en fördel om hon köper saker till vårt gemensamma hem. Samtidigt är jag inte speciellt intresserad av att betala hälften på, i mina ögon, onödigt dyrt porslin, glas mm som hon gärna vill ha. Men men, det här ska vi nog kunna lösa. Problemet är ju i alla fall inte att det fattas pengar utan snarare vad vi ska göra med allt som blir över efter räkningarna.

Det där med att vikta kostnader som hyra efter inkomst har jag aldrig riktigt förstått? Man bor väl där ändå tillsammans och att bo två brukar trots allt oftast vara en bättre affär än att bo var för sig. Tjänar man väldigt olika och t ex har köpt en bostadsrätt där kalkylen bygger på att den ena personen har en hög inkomst så kan jag förstå det men inte om man som vi flyttar in i den enes lägenhet efter att ha bott i var sin.

• Elaifiknow

Jag är gift och min man och jag har aldrig haft något gemensamt sparande. Däremot "parallellsparar" vi. Ett exempel: Om vi ska på semester i sommar, så kommer vi överens om hur mycket pengar vi ska ha. Sedan sparar vi 50% var, på varsitt håll. Funkar bra för oss. Vi vill aldrig skaffa gemensam ekonomi.

• Fru Filur

Så länge man är överens så kan man göra precis hur som helst! Så det bästa rådet jag kan ge er är att prata-prata-prata och komma fram till den lösning som passar er bäst!

Vi har en "separat-gemensam"-ekonomi ; vi träffades i hyfsat mogen ålder och hade båda ett varsitt eget ekonomiskt liv, men den lösning vi kom fram till är upplagd såhär

Vi har kvar våra separata lönekonton och vårt privata sparande Båda får behålla en lika stor summa till privat sparande och fickpengar; att fördela som man själv vill Överskjutande pengar sätts in på gemensamt räkningskonto varifrån vi automatiskt drar en summa till ett gemensamt sparande. Vi har matkort och bensinkort "2 kort ett konto" Från räkningskontot betalas alla utgifter som bedöms vara hushållets "behöver ha"-kostnader (och i vårt fall inkluderar det saker som andra kanske väljer att se som var och ens privata, t ex kläder, hobbies, snus, prenumeratoner, mobiltelefon etc. det är här avdelningen "prata" kommer in, för att vara överens om hur och vad och hur mycket... Vi har i vårt fall en väldig samstämmig syn på shoppingnivå och vad man lägger pengar på. Har man väldigt olika åsikter kan det kanske vara klokt att istället välja att var och en får behålla en större andel privata pengar och man får stå för sina egna beslut)

Den här uppdelningen har funkat bra i 13 år för oss nu, och visst, gränsen mellan det privata och gemensamma sparandet börjar väl suddas ut mer och mer nu, men i början kändes det tryggt att fortfarande ha "sitt eget" om det skulle visa sej att förhållandet inte höll...
  • Drake M
    Kalle83 skrev 2012-02-28 13:28:58 följande:
    Tack så mycket för alla kommentarer. Håller helt med er om att separat sparande är det bästa då man aldrig vet vad som kommer att hända. Den där Sydamerikahistorien undviker man ju helst :) Sen får vi nog diskutera igenom hur vi vill ha det och vad vi ska spara till...

Jag är medveten om att sambolagen ger mig en fördel om hon köper saker till vårt gemensamma hem. Samtidigt är jag inte speciellt intresserad av att betala hälften på, i mina ögon, onödigt dyrt porslin, glas mm som hon gärna vill ha. Men men, det här ska vi nog kunna lösa. Problemet är ju i alla fall inte att det fattas pengar utan snarare vad vi ska göra med allt som blir över efter räkningarna.

Det där med att vikta kostnader som hyra efter inkomst har jag aldrig riktigt förstått? Man bor väl där ändå tillsammans och att bo två brukar trots allt oftast vara en bättre affär än att bo var för sig. Tjänar man väldigt olika och t ex har köpt en bostadsrätt där kalkylen bygger på att den ena personen har en hög inkomst så kan jag förstå det men inte om man som vi flyttar in i den enes lägenhet efter att ha bott i var sin.
    Jag tycker nog att ni helt och hållet kan avtala bort sambolagen. Om ni inte vill ha något gemensamt alls ekonomiskt när ni är ihop, så finns det ju inte heller någon anledning att dela om ni går isär. Ta bara med er det ni hade när ni gick in i relationen och det ni köpt, så blir det nog bäst för båda parter.

Att man viktar kostnader har väl med att göra att den som har lägst inkomst kanske inte hade valt att bo så dyrt om det inte var för att bli sambo? Är du beredd att flytta till billigare boende om din tjej inte har råd att betala häflten av kostnaderna?
  • Ravenna

Om ni lägger in lika mycket på sparkontot och delar det rakt av vid en break up, eller om ni sparar lika mycket på olika håll så är det ju skit samma.

• Thursday

Det beror väl på om man har något gemensamt mål (typ köpa boende, semesterresa mm). Vi började inte spara tillsammans förrän vi köpte huset. Annars så sparade vi var och en för sig t.ex. till sommarsemester (det som någon kallar parallellsparande ovan).

I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Ska sambos spara tillsammans?