Ska sambos spara tillsammans?
Hallå!
Ska snart bli sambo med min tjej och har några funderingar kring det här med ekonomin. Saken är den att vi kommer att få en mycket god ekonomi tillsammans (jag tjänar lite mer men båda väldigt bra) och min fråga är hur gör sambos i vår ålder (28 och 29) vanligtvis med sparande?? Ska man spara tillsammans eller på varsitt håll? Det är väl inte otroligt att vi ganska snart köper en lägenhet t ex.
Vi kommer att splitta 50-50 på alla fasta räkningar och sen sätter vi nog in lite pengar på ett matkonto. Både min tjej och jag sparar rätt mycket pengar men vi bränner även en del pengar på t ex resor. Jag gillar dessutom att dra på lite resor med mina polare, typ golf- och fotbollsresor medan hon är mer för shopping, heminredning och sånt. Så vill jag även ha det i fortsättningen utan att behöva fundera på om man kan åka på en resa eller ej.
Så till frågan då, är det vanligt att sambos sparar tillsammans? Hur tycker ni sånt här ska funka? Ska man som sambos sätta nåt typ av tak över hur mycket var och en får bränna? Eller hur mycket man ska spara? Jag är inte så sugen på såna grejor då jag vill bestämma själv vad jag ska göra med mina pengar.... men där tycker vi lite olika min tjej och jag. Så vad är era råd??