• bebebebe

Nån mer som känner att magen blir hård när man lägger sig?

är i vecka 20, är det bebisen som känns för när jag lägger mig på rygg oftast så blir magen hård...?
    någon mer?

• Svar på tråden Nån mer som känner att magen blir hård när man lägger sig?
  • Glad och Gravid

de vet jag inte men när jag lägger mej brukar jag få sammandragningar oftare, kanske e de du får?

• lillasving

Samma här. Den blir oftast hår när jag lägger mig ner. själv tror jagatt det är sammandragningar. Det gör inte ont utan blir bara stenhårt. Tycker det är lite mysigt för då känns det så tydligt hur bebisen ligger i magen.

• estrell

Jag har likadant, och har haft sista veckan, men nu kommer det oftare än innan, är väl samandragningar i livmodern, då den håller på och förbereder / övar inför kommande förlossning.... Är ju bara i v 15 så jag blev lite rädd att något som var fel då det kom så tidigt...??

• ulven

en till. Stenhård kula när jag lägger mig. Sammandragningar antar jag.

U

• NeaVida

Absolut - hårt hårt hårt, gick över i vecka 28... Berodde mest på att Nea blev tokvild när hon äntligen fick ro att sparka :)

• bebebebe

Tack för svaren tjejer! har haft ett tidigare missfall därför jag blir smånojig över allt....

• malinkat

Detta har ju jag också undrat över - så var man ju inte ensam! ;o)
    Märker det främst på natten/morgonen, av naturliga skäl... och har också funderat. Tycker inte det är speciellt behagligt att ligga på rygg (också för att det gör ont i ryggslut/bäcken), så det blir mest på sidan.

• NeaVida

Samma här...

Ett tips är att kissa innan man blir _för_ kissnödig, eftersom en full blåsa iaf för mig drar igång sammandragningarna... Under en period satte jag klockan på 3:00 för att kissa, annars vaknade jag 4:00 med jättekramp...

• Äventyr

Jag fattar inte, har man sammandragningar bara för att magen blir hård.

När jag ligger på rygg nu (v 18) så reser sig livmodern som en enligt sambon oregelbunden oval grej så glider omkring, den känns väldigt hård. När han bara nuddade den med handen så kändes det väldigt ömt, men den växer väl. Hur menar ni att magen är hård?

• zarah27

Det är som värst tycker jag när jag vaknar på morgonen och är kissnödig, då står magen rakt upp! Och det är obehagligt att trycka på den när den drar ihop sig. På morgonen, kvällen och under dagen om jag lägger mig ned kan jag få sammandragningar.

• Äventyr

Förklara lite mer för mig hur de där sammandragningarna känns, jag fattar inget.

• summertime

När magen drar ihop sig och blir hård (på mig liknar den en alptopp) är det en sammandragning.
    Skulle kanske kunna beskriva det lite som kramp, fast det gör inte ont. Men man känner hur det drar...

• Realmilla

jag skulle beskriva dt som att du automatiskt vill dra in magen det suger till liksom...

• NeaVida

Den blir lika hård som en basketboll ungefär - alltså HÅRD. Och man känner kanten på livmodern tydligt (den övre alltså). Och så gör det ont.

• hally

Jag får alltid sammandragningar när jag lägger mej på sängen hos BM, åsså skäller hon för att jag la mej för fort och på fel sätt...kan väl inte jag hjälpa! Här hemma får jag det mest när jag kommer ut och börjar gå till dagis och jobb på morgonen. Kanske man inte tar det så försiktigt? Men vaddå sammandragningar får man väl ändå, den ska ju öva?

Svar på tråden Nån mer som känner att magen blir hård när man lägger sig?