• Minde

Boktips till 8-åring?

Skulle gärna vilja ha tips på en spännande bok för en 7-åring. Jag tänker inte på börja-läsa-själv-böcker utan kapitelböcker för högläsning. Gärna böcker som man som förälder också tycker är bra och spännande.

Lasse-Maja-böckerna och Nelly Rapp har vi nog läst allihop så gärna andra tips än de. 

• Svar på tråden Boktips till 8-åring?
  • Mornie Alantie

När jag var i den åldern läste min mor Röde Orm av Frans G Bengtsson för mig. Jag älskade den och blev vikinganörd i flera år på kuppen

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Jeda

Vargbröder är spännande, men även böckerna om Tam har varit poppis här hemma.

• susa

Böckerna om Sune är roliga.
    Jo Salmsons bokserie om almandrarna är bra, lite läskiga, tyckte min 8-åring som var 7 då vi plöjde alla 5 böckerna.
    Vi har nyligen läst en bok om "kusinerna" av Helena Bross, påminner om Lasse-Maja. Helt ok
    Ronja Rövardotter gillade både 5-åringen och 8-åringen.

• Psyke

Jag älskade Alice i underlandet och Gullivers resor som åttaåring. Man kan med fördel läsa om dem några år senare och jämföra intrycket.

• pigglet

Astrid Lindgrens böcker är bra, tycker jag och barnen. Ronja är spännande, annars finns ju Madicken, Emil, Lotta osv.

Hedvig-böckerna var kul, en tjej som det händer mycket kring.  

• Tjollerfia
    Här hemma gillas  :

Spiderwick böckerna
    Lilla Kitty
    Vargbröder
    Första Harry Potter-boken
    Matilda – Roald Dahl
    Mio min Mio
    Jakten på Jack- Martin Olczak
    Cirkusdeckarna - Dan Höjer
  • Tassa

Fem-serien brukar gillas i den åldern. Jag minns att jag gillade Miranda-serien i den åldern. Kitty och Fem läste jag visserligen själv. Lina-serien gillade jag också.

• PixxiDust

Martin Widmark har ju börjat med en ny serie för samma läsålder som Lasse-Maja och Nelly Rapp. Första boken heter "Hövdingens bägare" och handlar om Halvdan Viking. Tror att del 2 i serien är planerad att komma ut i juni.

Svar på tråden Boktips till 8-åring?