• Pyssilullan

Hur länge hålle sig en öppnad burk med Hjortronsykt i kylen?

Köpte burken i somras, öppnade den i Sept/okt tror jag...
    Hur länge håller det tror ni?

• Svar på tråden Hur länge hålle sig en öppnad burk med Hjortronsykt i kylen?
  • MariaK

För det första hur lyckas du/ni här så går den åt på en vecka typ...

Kolla om du ser mögel, Lukta, smaka.. beror på hur mycket sånt där "konserveringsmedel" det är i men jag skulle vara skeptisk...

• KvastHilda

Är den oöppnad så håller den sig länge om det är "köpt" sylt för då har de ju i en massa konserveringsmedel.

• MariaK

Oj så just att det var en köpt burk med sylt då förstår jag... varför den är kvar
    Men jag är ändå skeptisk... Beror på hur känslig din/era magar är..

• JsN

Söt sylt håller läääänge. Köpt betydligt bättre än hemkokt (dels beroende på sockermängden, dels beroende på konserveringsmedel) Hjortron innhåller mycket naturligt konserveringsmedel så det är en sylt som klarar sig väldigt länge. Vad står det för bäst före på burken? Den ger dig en fingervisning om du inte vill gå efter att det som kan hända med sylt är att den möglar och det ser du. Inget mögel = inget fel på sylten.

• KvastHilda

Läste fel...jag läste "oöppnad" men nu ser jag ju att det sår öppnad. Förlåt. Då är det ju bara att kolla hur den ser ut och känna hur den smakar.

• JsN

Om du inte ser något mögel och den luktar och smakar OK så är det bara att äta av den! (JAg gissar att den om den är kylförvarad klarar sig hela hösten också, men åtmindstonde hela våren)

Svar på tråden Hur länge hålle sig en öppnad burk med Hjortronsykt i kylen?