• Makimaki

    Dagis drar in på maten

    Hej hej
    Idag när jag lämnade mitt barn på dagis så möttes jag av deras kock som berättade att den nya chefen har dragit in på matbudgeten.

    För det fösta så var en av enledningarna till att mitt barn började på dagiset att de hade så bra mat, egen kock som lagade och serverade jättenyttig, god och färsk mat, nybakat bröd varje dag, mycket varierande grönsaker, fisk och massor med tillbehör.

    Men nu har den nya chefen dragit in på allt. Dom får numera bara morötter som sallad, och ibland är det bara vitkål. Hon har dessutom slutat köpa in paprika helt och hållet för att det är för dyrt. Färskt bröd är det inget snack om längre, för att hon har slutat köpa tillräckligt med mjöl. Till mellanmål får dom nu knäckebröd med leverpastej, en frukt och vatten. Dessutom har hon minskat drastiskt med mjölk och ägg.

    Det är en privat förskola och jag tänker prata med några föräldrar, men vet ni om det finns något mer vi kan göra förutom att bara prata med chefen? Finns det någon högre instans som skulle kunna hjälpa oss?

  • Svar på tråden Dagis drar in på maten
  • Makimaki
    hellokill3r skrev 2012-02-28 10:09:53 följande:
    Så länge varje måltid följer tallriksmodellen och har rätt näringsinnehåll finns inget att göra.
    Oj det hopasjag verkligen inte... men i så fall skulle jag byta dagis faktiskt det är inte ok mat.. vet inte så pass mkt om det följer talriksmodellen men det jag vet gillar jag inte..
  • Cicek
    hellokill3r skrev 2012-02-28 10:09:53 följande:
    Så länge varje måltid följer tallriksmodellen och har rätt näringsinnehåll finns inget att göra.
    Tror detta stämmer tyvärr.

    Det som verkligen är dåligt är ju ifall de gick ut med att de hade så bra mat i början, och många föräldrar valde förskolan pga det, och nu plötsligt ändrar de det. Lite som att skylta med att man har en Montessoriförskola och sen efter några månader säga "äh, nu skiter vi i Montessori, vi orkar inte mer" :P
  • Jeff

    Ta upp din oro med kommunen (utbildningsnämnden), det är kommunen som har gett förskolan tillstånd att bedriva verksamhet och som utövar tillsyn. Får de dock tillräcklig och näringsriktig mat kommer kommunen dock troligtvis inte ha någon invändning mot budgeten och maten men du får i vart fall en second opinion.

  • Thursday

    Jag förstår verkligen att du är besviken, men sett ur "nyttighetssynpunkt" så är ju t.ex. morötter och vitkål bland de nyttigaste grönsaker man kan äta så här års. En knäckemacka och en frukt är ju ett helt okej mellanmål hälsomässigt, även om det ju inte är lika festligt som hembakat bröd med ost och paprika. Tror knappast att det finns någon "instans" som kommer att slå ner på ert dagis för att barnen får tråkigare mat, så länge den är näringsriktig.


    I reject your reality and substitute my own.
  • Makimaki
    Thursday skrev 2012-02-28 10:30:52 följande:
    Jag förstår verkligen att du är besviken, men sett ur "nyttighetssynpunkt" så är ju t.ex. morötter och vitkål bland de nyttigaste grönsaker man kan äta så här års. En knäckemacka och en frukt är ju ett helt okej mellanmål hälsomässigt, även om det ju inte är lika festligt som hembakat bröd med ost och paprika. Tror knappast att det finns någon "instans" som kommer att slå ner på ert dagis för att barnen får tråkigare mat, så länge den är näringsriktig.
    Det är inte bara tråkigare mat, det är faktiskt mindre nyttigt även om det är lite morötter här och var...Det är så pass illa att kocken funderar på att sluta där, hon är utbildad nutricionist och hon tycker att den nya maten inte är okej. Visst morötter och kål är nyttiga men det är fan inte nyttigt att bara äta det, faktiskt så är det nyttigare att äta varierat!  

    Det är nämligen så att denna dagis har en bra budget och varför chefen gör så kan man ju bara fråga sig (eller så är det ganska uppenbart...)
  • Makimaki

    Och precis som jag sa så började mitt barn på denna dagis för att dom hade så bra mat, det tycker jag är jättejätteviktigt, dom äter ju bara en måltid hemma - middag. När dom drar in på maten tror jag knappast att något annat blir bättre...

  • Makimaki

    Idag när jag lämnade min dotter så tittade jag på nästa veckas meny...  På bara en vecka så har de fått plats med fiskpinnar den ena dagen, grillkorv den andra och tacos den tredje. Detta är INTE okej!

  • Punkster
    Makimaki skrev 2012-04-03 07:45:03 följande:
    Idag när jag lämnade min dotter så tittade jag på nästa veckas meny...  På bara en vecka så har de fått plats med fiskpinnar den ena dagen, grillkorv den andra och tacos den tredje. Detta är INTE okej!
    Fiskpinnar och korv är väl sådant som äts ganska ofta som skolmat? Det är väl standardrätter precis som pasta, köttbullar, lasagne osv? Skulle det bli tacos nån gång (kan hända ibland på loven) så blir både personal och barn glada eftersom det är lite festlig, god mat som dessutom är nyttigt om man får massa grönsaker till.  
  • Gaytjej

    Den påverkar jag antar har mest effekt är ifall du får tillräckligt många föräldrar med dig som ställer sina barn/hotar med att ställa sina barn i kö till andra förskolor. Chefen har säkert gjort nedragningar inom rimliga gränser (alltså sett till näringsinnehåll), men det betyder ju inte att ni bara ska acceptera läget (som jag upplever att några som svarar dig verkar tycka).


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • mamma 10
    Makimaki skrev 2012-04-03 07:45:03 följande:
    Idag när jag lämnade min dotter så tittade jag på nästa veckas meny...  På bara en vecka så har de fått plats med fiskpinnar den ena dagen, grillkorv den andra och tacos den tredje. Detta är INTE okej!
    Då får man se till att variera maten mer hemmavid!
  • Lavish

    Trist att man har inställningen att det bara behöver vara näringsriktigt så är det okej. Man kan säkert koka till en brun illaluktande och illasmakande sörja som innehåller all näring ett barn behöver. Men problemet är att barnen inte kommer att äta den så därför får de inte näringen de behöver.

    På samma sätt är det väl med endast morötter/kål som grönsak. Visst, äter man en rejäl portion rivna morötter får man säkert i sig allt som en varierande och frestande blandsallad hade gett. Men problemet är att många barn inte kommer äta lika mycket grönsaker eller ens äta grönsaker alls om de bara får riven vitkål.

    Sen är det ju så att goda måltider förgyller dagen och äckliga måltider gör att helhetsupplevelsen av dagen blir sämre.

Svar på tråden Dagis drar in på maten