• Anonym

E-nummer i matvaror till barn/bebisar. ÄR det ok?

Jag är helt EMOT allt vad e-nummer heter, till bebisar och barn.
    Min sambo däremot kan gärna ge varor med e-nummer i till vår dotter på 10 månader. 
    Jag blir tokig på honom, hur ska jag få honom att förstå att e-nummer inte är bra? 

Ger ni matvaror med E-nummer till era bebisar/barn?  

• Svar på tråden E-nummer i matvaror till barn/bebisar. ÄR det ok?
  • Tygtiiger

Det beror väl helt på vilka e-nummer. Azofärgämnen trattar jag inte i ungen, men däremot citronsyra skulle jag inte ens lyfta på ögonbrynen åt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Ellenbmt

Om man utesluter det helt och hållet blir allergirisken större. Men jag förstår dig! Jag och min sambo är kockar och kämpar hårt med bra mat till oss och barnen, men när din dotter börjar på förskola så kommer hon få i sig e nummer ändå tyvärr. Då är det bra om hon inte är allergisk. Se till att hon får i sig MINIMALT, så tror jag du kan vara trygg?

• Anonym

Men jag tänker mig e-nummer som finns i tex yoghurt, det är väl ett slags färgämne?

• Cornette

Vissa kryddor och helt "vanliga" och naturliga tillsatser har ju E-nummer så i mitt tycke verkar du bara okunnig och rabiat.

• Anonym
    Cornette skrev 2012-02-28 10:08:02 följande:
    Vissa kryddor och helt "vanliga" och naturliga tillsatser har ju E-nummer så i mitt tycke verkar du bara okunnig och rabiat.
    Men jag tänker så att det inte får finnas e-nummer i barnmaten man köper? Då borde man inte få ge bebisar e-nummer? 
    Är jag helt ute och cyklar? 
  • Cornette

Man får väl göra som man vill?

Googla och läs på lite mer om olika e-nummer du så lugnar du dig nog.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-28 10:09:31 följande:
    Men jag tänker så att det inte får finnas e-nummer i barnmaten man köper? Då borde man inte få ge bebisar e-nummer? 
    E-nummer betyder inte per automatik gift. C-vitamin, som absolut livsnödvändigt för människor, har nummer E-300. Det är tillsatt i nästan all barnmat. Vissa ämnen som har e-nummer är dåliga, men det är ett idiotiskt resonemang att helt utesluta e-nummer utan att veta vad det är.
  • Anonym
    Cornette skrev 2012-02-28 10:11:46 följande:
    Man får väl göra som man vill?

Googla och läs på lite mer om olika e-nummer du så lugnar du dig nog.
    Tack, då ska jag göra det.
  • SilverWoman
    Anonym skrev 2012-02-28 10:09:31 följande:
    Det man ska vara försiktig med är konserveringsmedel E214-219. EFSA (European Food Safety Athority) håller på att forska inom det. Det man har hittills sett är att dessa kan ge hormonstörningar hos hanar. Så jag skulle försöka vara försiktig med dessa i barnets första 3 åren.
  • Ellenbmt

Haha, jag trodde du var påläst. I yoghurt kan du läsa dig till var färgen kommer från. Många e-nummer är syror, sötningsmedel, och vitaminer med. Det du ska undvika är höga sockerhalter, och salter, även kött fylls med preparat till för att ge lyster, detta kan man försöka undvika.

Svar på tråden E-nummer i matvaror till barn/bebisar. ÄR det ok?