• Änglaliv

    Fråga till er innom barnomsorgen

    Jag har min son på en förskola både jag, sonens pappa och sonen själv tycker är toppen! Pedagogerna är underbara och barnen på hans mondul är alla super fina! Vi är nöjda med arbetssättet de har och försöker ha en tät kommunikation med personalen. MEN, jag KAN INTE förstå HUR det kan vara tillåtet att ha förskolan stängd då ni har era "planeringsdagar"? Vad är tanken med dem och hur har ni tänkt att vi föräldrar ska lösa detta? Jag har ingen lust att ta ut semesterdagar bara för att ni bestämt er för att ha stängt! Jobbar själv innom kommunen och vi kan under inga omständigheter stänga! Varför kan barnomsorgen det då?! Det samma gäller under sommaren, HUR är det möjligt att stänga en förskola under 4 veckor med motiveringen att personalen ska ha semester?! Vi andra innom kommunen får vackert dela på vår semester, varför fungerar inte detta innom barnomsorgen? Chefen för den förskola jag har vägrar sammarbeta och verkar mest tycka det är besvärligt med föräldrar som ifrågasätter och har åsikter. Detta känns jätte tråkigt och jag funderar faktist på att byta bort det kommunala alternativet just pga detta. Vad anser ni som arbetar innom området?

  • Svar på tråden Fråga till er innom barnomsorgen
  • Veladis

    Tror du privata alternativ är bättre då, just när det gäller den biten?

    Det finns riktlinjer som säger att vi får stänga 5 dgr/år i min kommun, men att alternativ barnomsorg ska ordnas vid behov.
    Här stängs inte heller förskolorna under sommaren, däremot slås avdelningar ihop pga för få barn  

    Tanken med planeringsdagarna är fortbildning, utveckling, planering och reflektion. Alla på en gång, utan barn i hasorna. Inget konstigt med det. Förmodligen skulle vi kunan ha det på helger om kommunen ansåg sig ha råd med övertidsersättning+ob.  

  • Änglaliv
    Veladis skrev 2012-02-28 10:47:21 följande:
    Tror du privata alternativ är bättre då, just när det gäller den biten?

    Det finns riktlinjer som säger att vi får stänga 5 dgr/år i min kommun, men att alternativ barnomsorg ska ordnas vid behov.
    Här stängs inte heller förskolorna under sommaren, däremot slås avdelningar ihop pga för få barn  

    Tanken med planeringsdagarna är fortbildning, utveckling, planering och reflektion. Alla på en gång, utan barn i hasorna. Inget konstigt med det. Förmodligen skulle vi kunan ha det på helger om kommunen ansåg sig ha råd med övertidsersättning+ob.  
    Det jag inte förstår är hur det kan vara möjligt att stänga en förskola men ingen annan kommunal verksamhet? Det finns många som inte ens har semesterdagar att ta ut, hur ska de göra då ni har stängt? Jag har precis fått en fastanställning men jobbat på vick innan och då har man ju osm bekant inga semesterdagar alls. Det samma gäller under sommaren. Chefen förklarade för mig att NÅGON förskola kommer vara öppen och NÅGON personal kommer finnas på plats. På sonens förskola finns 6 avdelningar, han kan omöjligt känna igen all personal och än mindre känna sig trygg med dem. Varför är det ingen som tänker på barnen och deras trygghet i just den frågan? Pedagogerna är fantastiska när det kommer till att fånga upp barnen och skapa trygghet resten av året, varför ska det vara annorlunda under sommaren?
  • Lusing

    Det finns förskolor som har öppet under industrisemestern. Har du inga semesterdagar får du ta föräldradagar eller tillfällig föräldrapenning. Det är inte meningen att barn ska gå i förskola 365 dagar om året, dom behöver "semester" och få komma bort från förskolemiljön.

  • Änglaliv
    Lusing skrev 2012-02-28 11:05:31 följande:
    Det finns förskolor som har öppet under industrisemestern. Har du inga semesterdagar får du ta föräldradagar eller tillfällig föräldrapenning. Det är inte meningen att barn ska gå i förskola 365 dagar om året, dom behöver "semester" och få komma bort från förskolemiljön.
    Självklart tänker jag vara ledig med min son, kan tillägga att jag inte har några föräldrardagar kvar att ta ut och det är nog fler med mig som är i samma situation. Sonen är alltid hemma med mig när jag är ledig och jag kommer ta 4 veckors semester då han ska vara ledig från förskolan. Problemet är ju bara att jag omöjligt kan begära semester just de veckorna som förskolan har stängt. På min arbetsplats har de tidig/sen semester varannat år. Vilket gör att jag vartannat år inte kommer kunna ha semester de veckorna. Tycker bara detta system är helt sjukt, finns så många föräldrar som inte jobbar "industri tider" i Sverige idag och som inte har "traditionella anställningsavtal" heller.
  • Veladis
    Änglaliv skrev 2012-02-28 10:59:06 följande:
    Det jag inte förstår är hur det kan vara möjligt att stänga en förskola men ingen annan kommunal verksamhet? Det finns många som inte ens har semesterdagar att ta ut, hur ska de göra då ni har stängt? Jag har precis fått en fastanställning men jobbat på vick innan och då har man ju osm bekant inga semesterdagar alls. Det samma gäller under sommaren. Chefen förklarade för mig att NÅGON förskola kommer vara öppen och NÅGON personal kommer finnas på plats. På sonens förskola finns 6 avdelningar, han kan omöjligt känna igen all personal och än mindre känna sig trygg med dem. Varför är det ingen som tänker på barnen och deras trygghet i just den frågan? Pedagogerna är fantastiska när det kommer till att fånga upp barnen och skapa trygghet resten av året, varför ska det vara annorlunda under sommaren?
    Fast på t ex ett äldreboende bor man ju hela året. På förskolan under sommaren har ju de flesta barnen en period av ledighet, och då blir det ju näst intill tomt på många avdelningar. Det blir ohållbart att ha en massa personal i tjänst då!
    Klart att man tänker på barnen när man planerar vilka som ska jobba när under sommaren, men låt säga att 10-12 barn är närvarande och alla de har varsin favoritfröken... Det funkar ju liksom inte. men man försöker ju så långt det går.
  • twomore

    Jag blev upplyst av min sons skola att enligt Barnkonventionen har barn rätt till 4 veckors semester om året när jag förklarade att jag inte hade semester det året.

    Tror dagis verkligen att föräldrar VILL jobba hela sommaren? Och OM föräldrar inte VILL vara med sina barn på sommaren så är det kanske bäst att de är på dagis ändå?

    Vi hade även ett privat dagis som stängde 10 veckor under sommaren, de "kunde" fixa alternativ barnomsorg men då var det väldigt omständligt och BARA min son som behövde, för ALLA de andra föräldrarna hade ju fixat det. Kunde jag verkligen inte fixa det på annat sätt????

    Jag håller med om att då får de göra som alla andra arbetsplatser, lösa det på annat sätt.  

  • Änglaliv
    Veladis skrev 2012-02-28 11:13:54 följande:
    Fast på t ex ett äldreboende bor man ju hela året. På förskolan under sommaren har ju de flesta barnen en period av ledighet, och då blir det ju näst intill tomt på många avdelningar. Det blir ohållbart att ha en massa personal i tjänst då!
    Klart att man tänker på barnen när man planerar vilka som ska jobba när under sommaren, men låt säga att 10-12 barn är närvarande och alla de har varsin favoritfröken... Det funkar ju liksom inte. men man försöker ju så långt det går.
    Jag menar inte att de ska behålla alla i tjänst hela sommanre, självklart kan de minska ner på personal om det visar sig att de flesta barn är lediga. Det jag inte förstår är, då det faktist är en verksamhet vi betalar för 365 dagar om året oavsett om vi har barnen där eller inte OCH är beroende av kan bestämma att det ska vara stängt under 4 veckor, dessutom ha stängt för 4 planeringsdagar varje år när ingen annan kommunal verksamhet har det? Jag jobbar med människor, detta handlar om små barn. Fritids har ju öppet året om, det är också en form av barnomsorg.
  • Änglaliv
    twomore skrev 2012-02-28 11:15:43 följande:
    Jag blev upplyst av min sons skola att enligt Barnkonventionen har barn rätt till 4 veckors semester om året när jag förklarade att jag inte hade semester det året.

    Tror dagis verkligen att föräldrar VILL jobba hela sommaren? Och OM föräldrar inte VILL vara med sina barn på sommaren så är det kanske bäst att de är på dagis ändå?

    Vi hade även ett privat dagis som stängde 10 veckor under sommaren, de "kunde" fixa alternativ barnomsorg men då var det väldigt omständligt och BARA min son som behövde, för ALLA de andra föräldrarna hade ju fixat det. Kunde jag verkligen inte fixa det på annat sätt????

    Jag håller med om att då får de göra som alla andra arbetsplatser, lösa det på annat sätt.  
    Ok, jag köper det men vem har bestämt att de 4 veckorna ska infalla i följd och just på sommaren? Jag jobbar tex oregelbundna arbetstider samt helger vilket innebär att jag har lediga dagar mitt i veckorna. Eftersom jag alltid har min son hemma från förskolan med mig då går han inte den maxtid han har rätt till så han är ledig fler dagar än de barn vars föräldrar jobbar 7.16 mån-fre. Ingen som tänker på det. Det ser så olika ut för människor idag och just förskolan borde ju vara de första att anpassa sin verksamhet efter "kundernas" behov? 
  • Veladis
    Änglaliv skrev 2012-02-28 11:19:23 följande:
    Jag menar inte att de ska behålla alla i tjänst hela sommanre, självklart kan de minska ner på personal om det visar sig att de flesta barn är lediga. Det jag inte förstår är, då det faktist är en verksamhet vi betalar för 365 dagar om året oavsett om vi har barnen där eller inte OCH är beroende av kan bestämma att det ska vara stängt under 4 veckor, dessutom ha stängt för 4 planeringsdagar varje år när ingen annan kommunal verksamhet har det? Jag jobbar med människor, detta handlar om små barn. Fritids har ju öppet året om, det är också en form av barnomsorg.

    Fritids har stängt för planering här i min kommun också, vissa dagar.

    Jag tycker rent teoretiskt inte att förskolor ska stänga helt flera veckor. Det är heller inget som förekommer här i min kommun som praxis. Här bestäms semesterschemat och vilka avd som har öppet och om det ev blir stängt ngn vecka efter hur många barn det är närvarande. Alltså, föräldrarna lämnar först in närvarotider för sommren, sedan planeras antal personal och antal avdelningar öppna. Först efter det kan personalen ta ut sin semester för sommaren.

    Men om det  rent teoretiskt på en förskolan är låt säga 2 barn närvarande under två veckor, det ena kommer 06:30 på morgonen och går hem 15, och det andra kommer 9 och går hem 17:30, och personalen av säkerhetsskäl itne får jobba ensam, plus att ngn måste laga maten, hur gör man då? Jo, då måste man samarbeta med ngn anna förskola.
    Och, även om en personal som barnet känner följer med till grannförskolan under en ev sammanslagning, så kan den personalen kanske inte jobba hela dagen och vara där jämt...

    Det är svårt att göra alla nöjda, men självklartman ska utgå från barnens och föräldrarnas behov i första hand, inte bara stänga 4 v av ren praxis. Men hur man än gör måste man nog kompromissa en aning. Inte heller förskolepersonal kan jobba jämt, för barnens trygghets skull. Vi har också familjer och vill också ha semester nån gång under sommaren.      
  • Veladis
    twomore skrev 2012-02-28 11:15:43 följande:
    Jag blev upplyst av min sons skola att enligt Barnkonventionen har barn rätt till 4 veckors semester om året när jag förklarade att jag inte hade semester det året.

    Tror dagis verkligen att föräldrar VILL jobba hela sommaren? Och OM föräldrar inte VILL vara med sina barn på sommaren så är det kanske bäst att de är på dagis ändå?

    Vi hade även ett privat dagis som stängde 10 veckor under sommaren, de "kunde" fixa alternativ barnomsorg men då var det väldigt omständligt och BARA min son som behövde, för ALLA de andra föräldrarna hade ju fixat det. Kunde jag verkligen inte fixa det på annat sätt????

    Jag håller med om att då får de göra som alla andra arbetsplatser, lösa det på annat sätt.  

    Fast förskolepersonal är ju också människor, och i många fall föräldrar. Vi vll inte heller jobba hela sommaren.
    Även om vi tar semestrar i skift, garanterar det ju inte att den pedagog just ditt barn känner sig trygg med är där samtidigt... 
Svar på tråden Fråga till er innom barnomsorgen