• Anonym (Snart fru)

Är det elakt att gifta sig i smyg?

Jag och min sambo har bestämt att vi ska gifta oss. Vi har varit ett par i drygt 20 år (är nu 42) och har tre barn. De älsta är 18 och 20 och den lilla 8. Vi har aldrig gjort något på egen hand men har nu i vår planerat en resa med bara oss två utan barn.

Sen kom vi och tänka på att det kunde ju vara roligt att passa på att gifta sig så vi har bokat ett borgligt bröllop samma dag som flyget går och tänkte inte berätta det för någon innan.

Det är så här vi vill ha det, men samtidigt så tänker jag att det kanske är elakt att inte bjuda in närmaste släkt och vänner? Våra föräldrar har tjatat på oss om bröllop i många många år och jag vet att de kommer bli besvikna. Samtidigt så är det så att vårt yngsta barn har ett funktionshinder och för honom skulle ett bröllop vara jobbigt och inte nåt han skulle förstå.

Vad tycker ni andra, behöver lite input, är det helt fel att gifta sig i smyg och sedan meddela via tex facebook?        

• Svar på tråden Är det elakt att gifta sig i smyg?
  • Cicek

Njae, det är ju ert bröllop och ert val :) Fast ni lär ju få negativa kommentarer.. Jag hade nog blivit besviken om jag var er släkting och hade sett fram emot det, men sen hade jag ju accepterat att ni gör som ni vill, det viktigaste är att ni blir glada. Men ni får nog vara beredda på att folk kan bli sura i början.. Grattis hursomhelst!! :)

• Lena

Meddela via Facebook tycker jag är fel. De närmaste kan få ett samtal eller ett grattiskort iaf

• Cicek

Förresten, jag satt och tänkte på de äldre barnen, tror du de skulle ta illa upp? De kanske kan vara med i så fall?

• LekandeLätt

Nja, lite fel kanske men ni gör som ni vill, det är ert bröllop =)

Jag som förälder skulle gärna få vara med på mina barns vigslar men om de verkligen inte vill ha med oss så skulle jag åtminstonde vilja veta så att jag kan vara med i tanken, förstår du hur jag menar?

Alla andra kan ni strunta helt i men föräldrarna, nja.

Lycka till och GRATTIS!

• Anonym (Line)

Åh, jag och min fästman funderar på precis samma sak. 
    Jag tycker absolut inte att det är elakt eller på något sätt fel. Det är ju du och din fästman/fästmö/sambo som ska gifta sig. Och hur ni väljer att göra är ju upp till Er. Vad/vem är det egentligen som säger att det rätta sättet är det sättet där man bjuder in alla man känner, bjuder på trerätters och har en stor fest? Bara för att många väljer att göra på det sättet... 
    Ni måste ju gifta er på det sätt som passar Er. Som du skriver "det är så här vi vill ha det". Där har du ju svaret. 

Jag säger, kör på! Gift er, åk utomlands och Njut av att vara äkta makar Glad

Att meddela det på facebook kan jag tycka känns lite tokigt. Och nu menar jag bara för egen del.
    Jag menar absolut inte att det på något sätt är fel eller inte funkar lika bra som alla andra sätt. Men jag, personligen, kanske skulle kanske välja att skicka ut kort till mina närmsta, kanske med ett foto från vigseln, där jag skriver att "Nu har vi äntligen gift oss". Och sedan, efter det, dela det på facebook med resten av världen. 
    Men, det finns inga rätt eller fel. Det är bara Ni som kan avgöra vad som passar Er.  Gå på magkänslan! 

Stort grattis! Och oroa dig inte. Det är nu du ska njuta av att snart vara gift med mannen/kvinnan i ditt liv!  

• Stampan

Det är ju ert beslut men som närstående kan det kännas lite surt! Har varit med om det själv och fick reda på Facebook, inte ens ett samtal... Inget jag gillade kan jag säga!

• Anonym (Snart fru)

Jo, jag velar lite fram och tillbaka, tror inte våra stora barn bryr sig så mycket faktistk, alla har fö gett upp att vi ska gifta oss efter så många år så det är inget nån räknar med längre. Problemet är delvis att min mamma är en sån som tar väldigt mycket plats och gärna tar över, och jag känner inte riktigt att jag har lust med det, vill liksom att det ska vara vår stund.

Bra ide med att skicka ett brev till de närmaste, det kan man ju förbereda innan och skicka från arlanda och sen meddela vänner på facebook några dar senare.  

• Kattdamen
    Lena skrev 2012-02-28 11:18:35 följande:
    Meddela via Facebook tycker jag är fel. De närmaste kan få ett samtal eller ett grattiskort iaf
    Varför ska de få ett grattiskort?
    En kopp te, tack.
  • Anonym (Snart fru)
    Anonym (Line) skrev 2012-02-28 11:26:27 följande:
    Åh, jag och min fästman funderar på precis samma sak. 
    Jag tycker absolut inte att det är elakt eller på något sätt fel. Det är ju du och din fästman/fästmö/sambo som ska gifta sig. Och hur ni väljer att göra är ju upp till Er. Vad/vem är det egentligen som säger att det rätta sättet är det sättet där man bjuder in alla man känner, bjuder på trerätters och har en stor fest? Bara för att många väljer att göra på det sättet... 
    Ni måste ju gifta er på det sätt som passar Er. Som du skriver "det är så här vi vill ha det". Där har du ju svaret. 

Jag säger, kör på! Gift er, åk utomlands och Njut av att vara äkta makar Glad

Att meddela det på facebook kan jag tycka känns lite tokigt. Och nu menar jag bara för egen del.
    Jag menar absolut inte att det på något sätt är fel eller inte funkar lika bra som alla andra sätt. Men jag, personligen, kanske skulle kanske välja att skicka ut kort till mina närmsta, kanske med ett foto från vigseln, där jag skriver att "Nu har vi äntligen gift oss". Och sedan, efter det, dela det på facebook med resten av världen. 
    Men, det finns inga rätt eller fel. Det är bara Ni som kan avgöra vad som passar Er.  Gå på magkänslan! 

Stort grattis! Och oroa dig inte. Det är nu du ska njuta av att snart vara gift med mannen/kvinnan i ditt liv!  
    Tack för ditt inlägg! Blir aldeles rörd faktiskt. Känns som det var väldigt länge sen vi bara gjorde något för vår egen skull och att det nu är dags :)
  • SilverEmma

Vi gifte oss i hemlighet och är hur nöjda som helst med det. Vi berättade för de närmsta dagen efter på yngsta dotterns ettårsdag, de som inte var där fick reda på det på FB. Lite sura miner från några stycken då vissa anser att det inte var ett riktigt bröllop, men det brydde vi oss inte om. Vi ville inte göra någon stor grej av det och anordna en fest för andras skull.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
Svar på tråden Är det elakt att gifta sig i smyg?