• Snowstorm

Tågresa Sthlm-Malmö, tips?

Tror ni att det är någon skillnad att åka på en fredag eller lördag? Jag ska resa med ett barn på 4 år, och tänkte välja den dagen som de åker minst folk på. Kanske inte är någon skillnad?

Nåt annat som kan vara värt tänka på när man åker med barn? Val av plats?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Tågresa Sthlm-Malmö, tips?
  • Khaleesi

Det lär ju vara mindre affärsresenärer en lördag.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Lena

Fredag em/kväll har mest folk. Fredag fm borde vara lugn

• Khaleesi

Om du har minsta tendens till åksjuka när det gungar på X2000 så se för guds skull till att ta åksjuketabletter. Det är INTE kul att underhålla uttråkade barn på tåg när man själv bara vill kräkas. Det är skillnad på att få sitta still i tåget och titta ut genom fönstret eller halvslumra och lyssna på musik, och att hela tiden plocka fram/bort ritsaker, böcker, fika mm.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • lövet

Håller med tidigare svar - fredag kväll brukar vara fullast och åksjuketabletter eller seabands är nödvändigt på snabbtågen både till vuxna och barn om man har anlag för åksjuka.

Vad det gäller plats så är det smidigt att ha ett vanligt 2 säte om man bara åker med 1 barn och plats med bord om man åker med flera. Själv brukar jag vilja sitta med närhet till toalett och restaurangvagn men inte i tyst eller djuravdelning när jag åker med barnen. Gärna i vagn 7 där det brukar vara en stor toalett. Det finns vagnskisser över alla tåg på SJ:s hemsida så att man kan gå in och se vilken plats man helst vill ha och sen kan man försöka boka den om den är ledig (går att välja på bokningshemsidan). Här är snabbtågen: www.sj.se/content/1/c6/15/43/95/3027-SJ-VagnsskissSJsnabbtag_Feb12_webb.pdf

Ta med underhållning och lita inte på att det finns något att köpa i restaurangvagnen, utan se det som en bonus om det går att promenera dit och köpa kaffe.

• leon06

Jag väljer ALLTID plats med bord om det finns ; )  Har ni tur sitter båda vid fönstret och kan se ut. Pyssla, fika osv mkt lättare med bordet emellan. (En gång gjorde vi så att vi beställde plats till en barn extra... om ni förstår.. ; )

• Snowstorm

Ah tack snälla för tipsen !! Va bra med vagnskissen, det visste jag inte. Ja, underhåll för barnet är ju viktigt

Nån skillnad att åka fredag förmiddag jämfört med lördag förmiddag?

• Fluppidupp

Veolia brukar ha billigare tåg än sj mellan sthlm-malmö.
    Fast billigast brukar var att flyga med norwegian och flyget tar dessutom mindre än en timme.

• Snowstorm

Tack ska kolla Veolia också

På SJ: VAR väljer man vilka sätesnummer man vill ha, jag ser bara vagn? Under platsönskemål väljer jag nåt, sen fönster, eller gång, sen under "Sök plats" väljer jag boka plats och då kommer endast vagnsnr upp??

• Ingrid 149

Tänk på att Veolia tar ca 1 timme längre i restid. De får inte köra lika fort som Sjs snabbtåg.
    Annars skulle jag som andra rekomendera fm att åka på.  

Svar på tråden Tågresa Sthlm-Malmö, tips?