• zasata
    Äldre 28 Feb 14:16
    769 visningar
    1 svar
    1
    769

    hund och häst allergi

    Hej,

    Jag har ganska nyligen fått veta att sonen har hund och häst allergi, han är född sep 09.

    Nu är det så att barnens faster har en yatcher terrier (stavas??)  och vi bor mitt emot ett stall. 

    Jag trodde han skulle klara av hunden, men misstänker att fallet inte är så.

    I julas när vi var hos barnens farmor och farfar var även hunden där, han började hosta en massa. En vecka efter vi kom hem fick han lunginflamtion, med blodprov visade inget virus eller så. kan allergin gå över till detta?

    I helgen var dom där igen och dom hade hunden, när han kom hem på söndagen såg jag att han var helt rödflammig i ansiktet och han har även fått börja inhalera igen. Men hur länge efteråts sitter det kvar i lungorna? dom kom hem i söndags kväll, men han är pipig än.  Men ingen feber eller annat. Hur länge skall vi inhalera? Skall man ha någon annan allergi medicin? är det hunden eller förkylning då det inte ger med sig?

    Hur får jag dom andra att inse allvaret i allergin?? 


  • Svar på tråden hund och häst allergi
  • Äldre 29 Feb 20:52
    #1

    Hej! Ditt barn har konstaterad allergi och får symtom med att hosta när han träffar på häst eller hund. Hostan är en kraftig reaktion på att han utsätts för något som han inte tål, hostan visar att han har inflammation i luftvägarna och alltså inte kan andas 100% normalt. Att det låter pipigt är tecken på att han inte andas normalt också vilket jag tycker bör bedömas av läkare om det inte går över.
    Astma kan ibland ge liknande symtom som vid lunginflammation men allergireaktion kan inte gå över i lunginflammation. Du skriver inte vad ni fått för medicin men jag förutsätter att det är astmamedicin ni fått, barnet ska medicineras tills han är frisk och hostfri. Man kan även ge antihistamin som dämpar den allergiska reaktionen.
    Det viktiga är att man inte utsätts för det man inte tål, i er sons fall häst och hund. Fortsätter man att utsätta barnet för allergen som han reagerar mot kan det i förlängningen orsaka astmaanfall som är mycket allvarligt.
    Mitt råd är att undvika all kontakt med häst och hund och det ska räcka med att barnet blir påverkat när han träffar på djuren för att vuxna ska förstå allvaret i det hela.  
    Jag tycker ni ska ta kontakt med läkare och få ordentlig information om mediciner och behandling för er son.
    vänliga hälsningar Anitha   

Svar på tråden hund och häst allergi