Det är vanligt faktiskt :( Har jobbat med många barn med ADHD som varit jättevåldsamma.. Vår 6-åring har ADHD och har varit väldigt våldsam, haft hemska vredesutbrott trots att det precis är som du säger, han har aldrig varit utsatt för något eller bevittnat våld själv. Det är bättre nu tack vare hjälpen vi fått från BUP, men förut kunde han få världens utbrott för att han råkat måla lite utanför linjen, vilket slutade med att han slängde saker i väggen, förstörde saker, slängde möbler i golvet och attackerade mig och min sambo. Han slogs, sparkades, bets, revs.. han spräckte läppen på mig en gång och vi kunde få stora rivmärken i ansiktet som inte precis gick att förklara för folk ("min 3-åring attackerade mig..."). Nu har han inte sådana utbrott längre men han kan vara rätt så våldsam utan att tänka sig för, som du skrev kan han också ta strypgrepp helt plötsligt, eller vara så uppe i varv att han blir våldsam men inte för att han är arg utan bara för att han.. jag vet inte, han kan inte låta bli liksom?? Det är jättejobbigt! Men han ångrar sig alltid (också som du skriver), han vet att han inte får slåss, han mår dåligt efteråt och säger förlåt, det var inte meningen osv. men han kan på något sätt inte hjälpa det.. skitjobbigt :( Tycker riktigt synd om honom!
Hur man ska förhålla sig.. Ni måste sätta gränser, fast han vet väl redan vad som är ok eller inte. Bli inte arga eller ge honom skuldkänslor, för det har han ju tydligen redan. Prata med honom så mycket ni kan när han är lugn och försök komma på hur han kan hantera sina känslor när de går överstyr, och hur ni kan hjälpa honom. När han väl är jättearg kommer ni inte kunna komma på en bra lösning just då, utan då är det bra att ha bestämt vad man ska göra innan.