• Anonym

Ni med barn med ADHD, är dom våldsamma/ aggressiva?

Min son som är 8 år är under utredning för ADHD.
    Han har aldrig varit utsatt för våld, bevittnat våld, eller liknande men ändå så är han så fruktansvärt våldsam.
    Han slår och sparkar på mig och sin lillasyster.
    Han är dessutom ganska stor, ca 150 cm och det är bara en tidsfråga innan någon blir riktigt, riktigt skadad.
    Senast idag smög han upp bakom mig och tog strypgrepp på mig.
    Sen bryter han ihop och är jätte ledsen, ber om ursäkt 1000 ggr, visar stor ångest, osv.
    Men ändå, jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det hela.
    Han är nästan alltid på krigsstigen och lixom letar bråk!

Är det normalt att barn med ADHD visar stora tecken på aggression och är väldigt våldsamma av sig?

• Svar på tråden Ni med barn med ADHD, är dom våldsamma/ aggressiva?
  • Cicek

Det är vanligt faktiskt :( Har jobbat med många barn med ADHD som varit jättevåldsamma.. Vår 6-åring har ADHD och har varit väldigt våldsam, haft hemska vredesutbrott trots att det precis är som du säger, han har aldrig varit utsatt för något eller bevittnat våld själv. Det är bättre nu tack vare hjälpen vi fått från BUP, men förut kunde han få världens utbrott för att han råkat måla lite utanför linjen, vilket slutade med att han slängde saker i väggen, förstörde saker, slängde möbler i golvet och attackerade mig och min sambo. Han slogs, sparkades, bets, revs.. han spräckte läppen på mig en gång och vi kunde få stora rivmärken i ansiktet som inte precis gick att förklara för folk ("min 3-åring attackerade mig..."). Nu har han inte sådana utbrott längre men han kan vara rätt så våldsam utan att tänka sig för, som du skrev kan han också ta strypgrepp helt plötsligt, eller vara så uppe i varv att han blir våldsam men inte för att han är arg utan bara för att han.. jag vet inte, han kan inte låta bli liksom?? Det är jättejobbigt! Men han ångrar sig alltid (också som du skriver), han vet att han inte får slåss, han mår dåligt efteråt och säger förlåt, det var inte meningen osv. men han kan på något sätt inte hjälpa det.. skitjobbigt :( Tycker riktigt synd om honom!

Hur man ska förhålla sig.. Ni måste sätta gränser, fast han vet väl redan vad som är ok eller inte. Bli inte arga eller ge honom skuldkänslor, för det har han ju tydligen redan. Prata med honom så mycket ni kan när han är lugn och försök komma på hur han kan hantera sina känslor när de går överstyr, och hur ni kan hjälpa honom. När han väl är jättearg kommer ni inte kunna komma på en bra lösning just då, utan då är det bra att ha bestämt vad man ska göra innan.

• Anonym

Tack för ditt svar!
    Ja, han vet verkligen var gränsen går och pratar ofta om hur man ska bete sig, hur en god vän är, vad man får och inte får göra, osv.
    Det är ju det som är så förbaskat frustrerande!

Han är ju världens snällaste, goaste, roligaste, osv när han är lugn men allt för ofta (flera ggr om dagen) så är han så arg:(

När man söker info om adhd så nämns aldrig det våldsamma eller aggressionen utan bara det impulsstyrda, osv.

Hur har ni fått hjälp från bup? Har dom gett er råd? Medicin?

• Hasselnöt

När man har ADHD så har man bl a svårt att styra impulser och svårt att koncentrera sig, att vara genuint elak som ditt barn verkar vara hör inte till diagnosen det minsta.

De barn som jag haft kontakt med som varit så har aldrig fått några gränser hemifrån, de har aldrig fått en konsekvens av sitt dåliga beteende och har aldrig lärt sig rätt och fel och att ha moral och respekt. De är fullkomligt ouppfostrade. Vissa av dessa har i vuxen ålder visat sig vara psykopater med adhd.

Vad gjorde du när han tog strypgrepp? Var hans beteende okej för dig bara för att han gjorde ett spel för gallerian och grät och visade "ånger" direkt efter?

Du har ett ansvar att skydda din dotter och när han skadar henne så ligger hela skulden på dig eftersom du inte skyddat henne mot honom trots att du vet vad han är kapabel att göra.

• Anonym (M)

Min son är oxå 8 år, har fått diagnosen ADHD.

Han "vet" inte ens om att han gör sina misstag när han är i affekt, han känner inte minsta ånger, för han förstår inte att han gjort vad han gjort, för han minns det knappt. När man visar att man är ledsen eller besviken så kan han förstås säga att han inte menade att göra så.

Men vi gör inga stora grejer av hans utbrott eller andra saker han gör i affekt.
    Vi berömmer otroligt mycket mer än trycker ner.
    Det gäller att rikta uppmärksamheten mot dem fina beteendena som han faktiskt besitter.
    Sedan har min son aldrig lyft handen mot mig, men är istället väldigt verbal och vräker ur sig fula ord och kan ta tag i mig jättehårt för att få bort mig när jag håller i honom.
    Men extremt våldsam är han inte, inte alls faktiskt. men han är väldigt lätt att provocera fram ett bråk hos.
    Något storebrorsorna drar nytta av.  :(

Våra problem har oxå minskat väldigt markant efter att vi fått hjälp ifrån BUP.
    Vår son medicineras, och det är faktiskt det bästa som hänt honom!
    Sen får folk säga vad dem vill om medicinering.

Så det du säger om att han är aggressiv är ju inget konstigt när det gäller ADHD, men just det att han direkt kan visa sig så ångerfull känns inte alls som någor som vår son skulle kunna göra.
    Men alla är ju olika och unika så vänta på er diagnos.

Lycka till! Hoppas ni får snabb hjälp :)

• Hasselnöt

Barn med ADHD blir jättearga när de blir arga på något och det är det som menas med att de har svårt att styra sina impulser. 

Att bete sig som ts son gör har ingenting med ADHD att göra eftersom han är elak mot andra och visar stora aggressioner utan synbar anledning. 

• Litet My

Nej, mer när han var mindre (runt 3 år) och var arg.

Men vet flera barn med ADHD som blivit väldigt utåtagerande när de blivit arga över något, stryp, slag med tillhyggen osv.

Har han själv några ord till hur han känner/tänker när han gör så, om du pratar med honom lugnt och sansat när han är lugn och på gott humör. Ofta blir det lättare att hjälpa/hitta rätt stöd om man får svar från barnet hur det känns och varför.

Ofta har barn med ADHD dålig självkänsla, de kanske försöker och har förmodligen fått mycket skäll, tillsägelser osv och tror ofta inte att de klarar av saker och kan istället bli ännu värre.

Vi kör mycket på STOPP-tänk till-gör om. Han kan endå inte lyssna på en hel mening när han är uppe i varv.
    Nu är han inte våldsbenägen på det sättet men kastar tex saker i golvet eller sparkar till skolväskan när han tycker något är fel.

Svar på tråden Ni med barn med ADHD, är dom våldsamma/ aggressiva?