• Anonym

Hur mycket energi i en kebab?

Hur mycket energi (kcal) innehåller egentligen en normalstor kebab med bröd, inklusive sås?
    På en höft, sådär.

• Svar på tråden Hur mycket energi i en kebab?
  • Themis

Åt helvete för mycket är väl det enkla svaret.

De gjorde för många år sen en analys av kebabholkarna i min dåvarande hemstad, och värstingen hade 60% fett.

Hittar siffror på mellan 600- 1400 kcal på nätet.

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Anonym
    Themis skrev 2012-02-28 17:27:43 följande:
    Åt helvete för mycket är väl det enkla svaret.

De gjorde för många år sen en analys av kebabholkarna i min dåvarande hemstad, och värstingen hade 60% fett.

Hittar siffror på mellan 600- 1400 kcal på nätet.
    Helt ointressant vad som anses vara för mycket. (för någon kan det vara för litet)

600-1400 var ju inte direkt exakt....
  • Themis
    Anonym skrev 2012-02-28 17:29:46 följande:
    Helt ointressant vad som anses vara för mycket. (för någon kan det vara för litet)

600-1400 var ju inte direkt exakt....
    Nej, men det beror ju på storleken.

Maxsiffran är förmodligen en kebabrulle och en sån kan jag äta två luncher på och ändå ha kvar ett mellanmål...
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Anonym
    Themis skrev 2012-02-28 17:32:04 följande:
    Nej, men det beror ju på storleken.
    Jo. Undrar hur mycket en "normalstor" kan tänkas väga?
  • Themis

Nytt fynd, blev ju intresserad ju...

Kaloriinnehållet i kebabrulle och kebabtalrik är relativt lika och hamnar runt 200 kcal per 100g. Detta kan variera mycket beroende på vikt och fördelning av kebab och sås. Vanlig vit kebabsås innehåller nämligen 300 kcal per 100g och är därmed det mest kaloritäta i måltiden.

En grov uppskattning är att en kebabtalrik och kebabrulle ligger mellan 1000 och 1500 kcal beroende på storlek.

www.kalorier.eu/

• perfectrainbow
    Anonym skrev 2012-02-28 17:35:20 följande:
    Jo. Undrar hur mycket en "normalstor" kan tänkas väga?
    Om man får svaren 600-1400 kalorier, så torde väl en "normalstor" ligga i mitten av det, eller? Räkna på 800-900 kalorier. 
  • Anonym (Pizzabagar frun)

Det finns nötkebab och det finns fläskkebab, så kolla först vilket av dom det är.

• Anonym
    Themis skrev 2012-02-28 17:43:53 följande:
    Nytt fynd, blev ju intresserad ju...

Kaloriinnehållet i kebabrulle och kebabtalrik är relativt lika och hamnar runt 200 kcal per 100g. Detta kan variera mycket beroende på vikt och fördelning av kebab och sås. Vanlig vit kebabsås innehåller nämligen 300 kcal per 100g och är därmed det mest kaloritäta i måltiden.

En grov uppskattning är att en kebabtalrik och kebabrulle ligger mellan 1000 och 1500 kcal beroende på storlek.

www.kalorier.eu/
    Detta var lite förvånande. Jag hade absolut trott att de flottiga pommesfritsen slog ut en utbakad pizzabulle. Men det kanske är så att såsen ofta blir betydligt mera i en rulle.
  • Anonym
    Anonym (Pizzabagar frun) skrev 2012-02-28 17:46:13 följande:

Det finns nötkebab och det finns fläskkebab, så kolla först vilket av dom det är.

Köttet tror jag ändå står för en marginell del av flottet?
  • Anonym

En kebablåda ligger på ca 900kcal.

En BigMac på ca 500

• Themis
    Anonym skrev 2012-02-28 17:49:29 följande:
    Mums miljömats kebabkött har 19 g fett/100 g:

www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx&G=&L=SL2056

Tycker inte det låter orimligt faktiskt.
    Anonym skrev 2012-02-28 17:49:29 följande:
    Skojar du eller?

Vilket kött det är har verkligen stor betydelse.

Mängden kalorier beror ju bland annat på hur mycket fett det är i köttet, nöt är det mindre fett än fläsk.
  • Anonym
    Anonym (Pizzabagar frun) skrev 2012-02-28 18:02:39 följande:
    Skojar du eller?

Vilket kött det är har verkligen stor betydelse.

Mängden kalorier beror ju bland annat på hur mycket fett det är i köttet, nöt är det mindre fett än fläsk.
    Ja, självklart, men jag antar att skillnaden mellan de typer av kött man använder till kebab är ungefär likvärdiga i förhållande till fettet i pommes och sås?
    Allt fläskkött är ju inte fetare än nötkött. Det beror ju på vilka delar man använt. (plus att det ingår ganska lite kött i en kebab med bröd)
    Anonym skrev 2012-02-28 18:09:44 följande:
    Ja, självklart, men jag antar att skillnaden mellan de typer av kött man använder till kebab är ungefär likvärdiga i förhållande till fettet i pommes och sås?
    Allt fläskkött är ju inte fetare än nötkött. Det beror ju på vilka delar man använt. (plus att det ingår ganska lite kött i en kebab med bröd)
    Dom använder fläskkarré. det är mycket fett i det.
  • Anonym
    Anonym (Pizzabagar frun) skrev 2012-02-28 18:15:23 följande:
    Dom använder fläskkarré. det är mycket fett i det.
    Ah, du menar sådant. Det kallas Gyros där jag bor, om man använder det.
Svar på tråden Hur mycket energi i en kebab?