• hejapa

Hur lyssnar ni på musik/ljudböcker med ert barn?

Hej!
    Är lite nyfiken på hur ni andra lyssnar på t ex. ljudböcker tillsammans med barnen. Är den gamla hederliga CD:n helt utdöd eller vad använder ni för nåt istället?
    Är det värt att införskaffa en CD-spelare till barnens rum eller är det förlegat? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lyssnar ni på musik/ljudböcker med ert barn?
  • Frontline

CD tycker jag börjar bli lite gammalt, har i dotterns rum en visserligen en cd-spelare men den är med usb ingång så all musik eller ljudböcker kör vi på usb minne.
    Grabben har en tv i sitt rum med usb ingång så där kör vi på samma sätt fast via tv:n

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tutilure

Just nu blir det via datorn (You tube, iTunes, Spotify) men jag har tänkt att köpa en CD-spelare till dem att ha i deras rum.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • j 3 n N y

Vi lyssnar jättemycket på sagor i barnens rum, på cd. Och i bilen.

• Anova

Jag har inga barn, men är musiknörd så jag tar mig frihet att svara. 

CD är väl egentlingen inte på utdöende, men idag finns det fler alternativ. Med en CD kan du ju låna CDs från biblioteket med sagor och barnmusik. Med en AUX-ingång kan du ju få in datorns musik/sagor till CD-spelaren. Med en USB-ingång så kan du lägga digitala spår på en USB och spela upp den i datorn. 
    Med en spelare som ger flera alternativ så behöver du inte välja det ena eller det andra.  

• Mrs Green

Hon har en CD-spelare, men det mesta finns i hennes ipod eller min gamla iphone som hon ärvt, också har hon högtalare till dem.

• Khaleesi

Dottern har CD-spelare bredvid sängen där hon lyssnar på alla ljudböcker vi lånar på biblioteket. I bilen blir det på USB.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Elli47

Olika varianter. I sina rum har barnen cd-spelare. Jag har en del sagor på mobiltelefonen som vi kan lyssna på allesammans. Vi kör även med mp3-spelare/bärbar cd-spelare med lurar ifall vi vill lyssna på olika saker och ändå t ex sova i samma rum.

• annca

MP3, CD eller spotify. Lite blandat alltså...

Anova skrev 2012-02-28 21:39:05 följande:
    [...]
    CD är väl egentlingen inte på utdöende, men idag finns det fler alternativ. Med en CD kan du ju låna CDs från biblioteket med sagor och barnmusik. Med en AUX-ingång kan du ju få in datorns musik/sagor till CD-spelaren. Med en USB-ingång så kan du lägga digitala spår på en USB och spela upp den i datorn. 
    Med en spelare som ger flera alternativ så behöver du inte välja det ena eller det andra.  
    Precis!
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Themis

Inte alls faktiskt.

Min son verkar lika lite audiobegåvad som jag, vi måste se text eller bild för att fatta nåt...

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • hejapa

Tack för alla svar! Trodde nästan att CD:n var utdöd men det verkar ju fortfarande vara det smidigaste... :) Var brukar ni köpa era ljudböcker osv.?

• La Lola

Har aldrig lyssnat på sånt men det skulle bli CD om det skulle inträffa.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anova
    hejapa skrev 2012-02-29 20:06:44 följande:
    Tack för alla svar! Trodde nästan att CD:n var utdöd men det verkar ju fortfarande vara det smidigaste... :) Var brukar ni köpa era ljudböcker osv.?

Ljudböcker tycker jag är fel att köpa. Jag lånar på biblioteket om det är någon bok jag vill lyssna på. Annars passar jag på att köpa rea-ljudböcker då de reas ut.

Musik köper jag från lite var stans, och får en del musik från t.ex. skivbolag också.  Att köpa från t.ex. Itunes eller Cdon är väl hyfsat billigt (men jag föredrar faktiskt att köpa en fysisk CD). 
  • Elli47

Vi har köpt från Ginza bl a och på Tradera! Sen när vi lyssnat nog mycket eller sparat ner så säljer vi vidare. Brukar köpa på rea.

• Glenda Glad

Ni som lyssnar på Spotify - hur hittar ni barnböckerna? Jag har hittat bamse och två Alfonsböcker, men jag vet inte hur jag ska söka för att hitta fler.

Har ni några tips? 

Svar på tråden Hur lyssnar ni på musik/ljudböcker med ert barn?