• Anonym

Ultraljud v 18

Hej! Jag är gravid och kommer få göra mitt första ultraljud i vecka 18-20. Min fråga är då att hur vet man att allt är bra med foster och sådär när man gör det så sent? Fick ni också vänta så länge? Är gravid för första gången.

• Svar på tråden Ultraljud v 18
  • Anonym

Ja du..... det vet man inte. Jag tycker att man får göra första ultraljudet alldeles för sent så jag bokade in ett privat som man får betala för. Men för mig var det verkligen värt det då jag inte hade lust att vänta ända till vecka 18 med att få veta hur bebisen mådde. 

• Anonym (trebarnsmamman)

hej .. å grattis! man gör normalt sitt första UL i v 18-20 om inget annat inträffar innan, som blödning eller annat som gör att man blir oroad för att nå är fel. Tyvärr finns det ju inga garantier för att allt är bra innan och i de allra flesta fall så känner man inte heller av om allt är bra .. men tänk på att det är mkt liten procent av alla graviditeter som är tokiga på nåt vis. och ett tidigt UL är ju ingen garanti för att ej få spontant missfall i alla fall!

det kommer att gå alldeles utmärkt bra för dig och din bebis, tänk inte nåt annat för det vill du inte utsätta dig för.. njut av din graviditet!

och igen ... GRATTIS    

• SötFlöt

Dom ser hjärtat bättre efter vecka 18 om jag inte minns fel, är väl en av anledningarna till att man får vänta men det är klart att det är läskigt att gå så sent. Oftast har man ju redan börjat känns bebisen "kicka", sprattla till med och då blir det så verkligt att det är en människa därinne och man kan inte påverka alls hur allt står till, jag har varit nervis båda gångerna men går ju bra

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Anonym

Man gör ju rutinultraljud för att se att allt ser bra ut och innan vecka 18 är det många saker som man inte ser tillräckligt tydligt...

• RS89
    Anonym skrev 2012-02-28 19:58:33 följande:
    Man gör ju rutinultraljud för att se att allt ser bra ut och innan vecka 18 är det många saker som man inte ser tillräckligt tydligt...
    nejdå jag gjorde RUL i vecka 16+4 och hon såg allting mycket tydligt! jag frågade min barnmorska ifall det inte var tidigt, eftersom alla andra säger ju det men då sa barnmorskan att RUL-BM hade sagt till isåfall om ett nytt RUL...vilket hon inte gjort...så visst kan man göra RUL innan vecka 18 och se allt =)!
  • Anonym

Tack till alla ni som svarat! Känns lite sent men känner mig mindre orolig nu när ni skrivit. Får ha tålamod och medans njuta så gott jag kan!=)

• Anonym (lotra)

Men hinner man med en abort om det skulle vara något fel på barnet?

• Anonym (2 barn)

Beror ju på vart man bor i landet. På vissa ställen gör man första ultraljudet runt v12-13 för att man då också gör ett NUPP-test. (D.v.s mäter nackspalten på barnet för att se om det finns risk för down syndrom) 

Annars är det ju vanligt med första ultraljudet i v18 och de flesta måste ju vänta tills dess. 

• Solaika

Jag ska göra RUL på fredag.. Jag är i v 19 nu (18+3 idag) så jag hinner nästan in i v 20.. Jag vet att bebin lever eftersom jag har en angelsound hemma o lyssnar snabbt nån gång då o då när oron tar överhanden. Men jag känner den fortfarande inte så det e klart man är rädd att nåt är galet. 

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Anonym
    Solaika skrev 2012-02-29 17:25:22 följande:
    Jag ska göra RUL på fredag.. Jag är i v 19 nu (18+3 idag) så jag hinner nästan in i v 20.. Jag vet att bebin lever eftersom jag har en angelsound hemma o lyssnar snabbt nån gång då o då när oron tar överhanden. Men jag känner den fortfarande inte så det e klart man är rädd att nåt är galet. 
    Vad är en angelsound för något? Hoppas allt går bra på fredag!
Svar på tråden Ultraljud v 18