• Anonym (Dotter)

Mamma har tvångsintagits till psyket, när hör läkarna av sig till mig ??

Hej min mamma har tvångsintagits i på psyket imorse för psykos. Det var jag som ringde läkarna och berätta att hon ej mår bra. Har ringt till Danderyds sjukhus där hon ligger på en avdelning som heter Piva . Fick kontakt med en personal i receptionen som jobbar på den avdelningen, och dom fråga om jag ville prata med min mamma, vilket jag gjorde. Men jag skulle vilja prata med hennes läkare och höra vad hon tycker och tänker om min mamma, hör dom av sig till mig eller är det jag som måste vara på? För att få veta något. Min mamma sa att dom kommer göra en bedömning på henne i 24 timmar om hon ska vara kvar där, och jag är helt säker på att hon kommer få stanna. Är det någon som vet hur den avdelningen är 126 Piva ? Vad är det för tester man får gå igenom ? Hur ser det ut där inne , är det som ett sjukhus rum?

• Svar på tråden Mamma har tvångsintagits till psyket, när hör läkarna av sig till mig ??
  • Anonym (Ring)

Du måste ringa själv.

• Anonym (Dotter)

Ja det kommer jag göra? Men om jag visste lite fakta nu så skulle jag sova bättre vettu!

• Anonym

Ligger hon på  PIVA är hon nog rätt dålig. PIVA är Psykiatrisk IntensivVårdsAvdelning. 

Det är inte säkert alls att läkaren kommer prata med dig. Om din mamma inte gett sitt medgivande till det så kommer h'n inte göra det eller ska iaf inte göra det. 

• LyckligaJag83

Jag har aldrig blivit kontaktad av någon läkare när min mamma har blivit tvångsinlagd, och det är många gånger hon har blivit det. Hon har åkt in och ut på psykavd så många gånger att jag har tappat räkningen. Den enda gång jag har fått prata med en läkare var när jag hotade med att anmäla avdelningen samt gå till media (detta gjorde jag efter att min mamma lyckats smuggla in massa medicin som hon sen tog en överdos av och dog nästan).

Kontakta dem och be att få prata med din mammas läkare så ordnar dom nog det 

Olivia 2009-10-23 Rasmus 2011-01-20
  • Anonym (Dotter)
    Anonym skrev 2012-02-28 19:51:05 följande:
    Ligger hon på  PIVA är hon nog rätt dålig. PIVA är Psykiatrisk IntensivVårdsAvdelning.  Det är inte säkert alls att läkaren kommer prata med dig. Om din mamma inte gett sitt medgivande till det så kommer h'n inte göra det eller ska iaf inte göra det. 

Ok så ligger man på Piva så är det värsta sorten, eller hur jag ska uttrycka mig. Ja hon tror hon är förföljd och buggas och en bricka i ett spel m.m hon sa till mig när jag pratade med henne idag att dom ville ge henne en tablett men hon sa nej. Kommer dom tvinga henne medicin ? Har man någonting och bestämma själv när man sitter där? Åå tycker så synd om min mamma :(
  • Anonym
    Anonym (Dotter) skrev 2012-02-28 20:01:52 följande:
    Ok så ligger man på Piva så är det värsta sorten, eller hur jag ska uttrycka mig. Ja hon tror hon är förföljd och buggas och en bricka i ett spel m.m hon sa till mig när jag pratade med henne idag att dom ville ge henne en tablett men hon sa nej. Kommer dom tvinga henne medicin ? Har man någonting och bestämma själv när man sitter där? Åå tycker så synd om min mamma :(
    Ja, är hon under LPT så får hon tvångsmedicineras. Nej, tyvärr har hon inte så mycket att säga till om just nu

Ja, PIVA är typ "värsta sorten"
  • Anonym (Dotter)
    LyckligaJag83 skrev 2012-02-28 19:52:07 följande:
    Jag har aldrig blivit kontaktad av någon läkare när min mamma har blivit tvångsinlagd, och det är många gånger hon har blivit det. Hon har åkt in och ut på psykavd så många gånger att jag har tappat räkningen. Den enda gång jag har fått prata med en läkare var när jag hotade med att anmäla avdelningen samt gå till media (detta gjorde jag efter att min mamma lyckats smuggla in massa medicin som hon sen tog en överdos av och dog nästan). Kontakta dem och be att få prata med din mammas läkare så ordnar dom nog det 
    Olivia 2009-10-23 Rasmus 2011-01-20

Ursch var det Danderyd ? Varför har din mamma åkt in? Får man komma och hälsa på när man vill?
  • Anonym (Lycka till!!)

Du kan ringa till avdelningen igen och få prata din mammas kontakt person. Så kan du meddela henne att du gärna vill att läkaren ska höra av sig till dig.  men se till så att du får prata med din mammas kontakt person.

• Anonym (Dotter)
    Anonym skrev 2012-02-28 20:04:00 följande:
    Ja, är hon under LPT så får hon tvångsmedicineras. Nej, tyvärr har hon inte så mycket att säga till om just nu Ja, PIVA är typ "värsta sorten"

Åå fy :( känner du någon som har suttit där? Vad betyder lpt? Om hon vägrar medicin får hon sprutor då? Får man gå ut något på dagarna? Vad har man som sysselsättning på dagarna. Hon tror ju starkt att hon ska få åka hem imorgon. Får dom ha sina egna kläder och personliga saker i sitt rum? Blir man väckt på morgonen eller får man gå upp när man vill? Massa tankar flyger i huvudet nu
Svar på tråden Mamma har tvångsintagits till psyket, när hör läkarna av sig till mig ??