• Tvåbarnsmamma79

Tillväxt-ultraljud,hur kommer det sig att man får göra det?

Hej!Kanske en dum fråga,men hur kommer det sig att man får göra ska tillväxtultraljud?Är det som ett vanligt ultraljud,där man mäter de olika delarna osv?Jag är så himla osäker på om datumet jag fick vid ul verkligen stämmer,isf skulle jag ha känt första sparken/buffen i vecka 14(enligt mina beräkningar:vecka 16-17 ca),och allra första fosterrörelserna i vecka 11-12(enligt mina beräkningar:vecka 14 ca)!!!Låter ju helknepigt?
    Vill ju veta om bebisen växer som den ska osv...Så den inte är onormalt liten eller nåt?
    Har nån av er fått göra tillväxtul?
    Kram o tack på förhand!

• Svar på tråden Tillväxt-ultraljud,hur kommer det sig att man får göra det?
  • Augusti mamma

Vi var på tillväxt UL för några dagar sedan. Var där pga att sf-kurvan började plana ut.
    Där mätte dom bebisens huvud, buk och lårben.. o på så sätt räknade dom ut hur mycket den vägde.
    Kan tillägga att bebisen var 'perfekt' o vägde 6 gram mer än vad den 'skulle'
    Jag tycker tt du ska fråga din BM om du kan få göra ett till UL!

Lycka till!
    Kram

• LillaSnigel

Jag var på UL tillväxt från och med v 25.. var 14:e dag..

Det dom gör är precis som Augusti mamma sa..
    Om sf kurvan inte följer sin gång så gör man bara en x-tra koll

Min lilla kille var nere på -22% i v.36 el 37 ,, och det är max vad den får vara på minus sidan.. Men ut kom en liten kille på 2635 g och hade 9/10/10 i apg

Min graviditet står i db..

Pia

• dutten

Jag kommer att gå på 3 eller 4 UL til - är i vecka 21 nu har precis gjort"stora ul"...anledningen till detta är att jag med lillan hade så mycket vatten att fosterhinnan till slut läckte väldigt tidigt och det hela avslutades med akutsnitt pga att infektion hade uppstått som gjorde att våra liv hängde på en skör tråd.

Annars får man väl göra det om kurvan planera ut - blir för hög eller låg, samt vid tvilling/trillinggravar hmm kommer inte på nått mera:o)

dutten

• isabell22

Lilla snigel vaddå det är max de får va nere i....... innan vaddå....om man har ett barn som är nere i minus 22 kollar de flödet de kan va nere i -30 utan att de gör något Ellavar nere i -27 och förmodligen närmre -40 %

puhgumman.... endel har som standard att man gör ett ul i 18-20 och sen ett i 28, 30 el 32. din bebs är säkert helt normal. och det går ju endå inte att göra en datering nu. skulle den va -20 är ju det fullt normalt!

• Greenmonster

Jag fick ett tillväxtsultraljud eftersom jag började kräkas rätt mycket (ung. vid vecka 25 kanske) höll i ett par månader, visade sig att barnet mådde riktigt bra ändå.

• LillaSnigel

isabell22 ---> Det var vad min läkare sa på spec mvc på KS.. Max att max gränsen ligger på -22%, då kan det bli disskution att kanske bebben får komma ut ... Men när bebben ligger på så mycket minus, kollar dom flöden och vatten mängd.. Mår bebben bra och växer i sin takt så gör dom inget åt det.. Om bebben inte växer ngt knappt så mår den kanske inte bra där inne.. Sen får man ju givetvis ta hänsyn till hur stor mamma är. Själv e jag ganska kort och smal.. Asiatiska kvinnor brukar oxå få små barn.. Det är iaf vad jag har hört av läkarna.. Konstigt att det är så olika..

Nu ska vi inte diskuter detta i puhgummans tråd .. Men bra att veta hur olika det kan vara från läkare till läkare..

Kikar in på din sida i stället..

puh gumman--> Allt är nog jätte bra,, njut av denna underbara tid

• msblaise

om man är förstagångsföderska börjar man väl inte känna rörelser förrän i v.20(eller nåt)
    jag fick göra tillväxtUL för att jag har tvillingar,vet ej hur vanligt det är på enlingsgrav.

• Lilith

I Malmö får alla göra ett tillväxtultraljud i vecka 32. Det kan nog skilja sig beroende på var i landet man bor.

• Hunney

Jag kommer få gå på tillväxt ul någon gång runt vecka 33, pga mina 3 tidigare mf som orsakat stor oro hos mej. Så det känns skönt att bli tagen på allvar!

• Tvåbarnsmamma79

msblaise:isf är jag väl tidig då,för jag VET att jag kände sparkar i vecka 17...Däremot litar jag inte på ultraljudets beräkningar,för enligt dom skulle jag då ha varit i vecka 14,och det köper jag däremot INTE Kram

• Muminmamman

Tillväxtul fick jag göra flera ggr med båda barnen pga att jag hade havandeskapsförgiftning vilket kan leda till tillväxthämning.
    Gränsen på -22% är gränsen för normalintervallet.....det är alltså inte förrän barnet är mer än -22% som det kallas för tillväxthämmat.
    Vid havandeskapsförgiftning/högt blodtryck är det inte ovanligt med avvikelser upp mot -40%.

• kajsalisah

Jag är förstföderska och kände faktiskt de första fosterrörelserna i slutet av v. 13........så det kan du visst ha gjort!!

kramisar och lycka till

• Tvåbarnsmamma79

kajsalisah:Ja,jag kände ju de första fosterrörelserna runt vecka 13- 14 jag oxå,men om man går efter ul´s datum så kände jag dom redan i vecka 11 och det känns lite tidigt tycker jag?*hm*Och första sparken i vecka 14?nej,men däremot v 17 som jag själv tror Så jag håller med dig,man kan känna sparkar o så innan vecka 20
    Kram!!!

• isabell22

kände också mkt tidigare än 20

• klarafina1

hej jag ska göra ett tillväxt ul bara för att jag födde en stor flicka på 4700 sist ..så nu vill dom vet a i förväg om hon blir stor ...men det är nog inget man kan lita på.....

• cockey

Gjorde oxå ett tillväxtul i v 34 pga jag skulle ta ställning till om jag jag ville bli igångsatt eller snittas.Men man kan inte lita på att vikten stämmer helt . Enligt det ul OCH det ul jag fick göra timmen innan igångsättningen skulle bebis väga max 3500 g och ut kom Marcus,en stadig kille på 4050 g.

• Gigi

Puhgumman;

Jag fick göra tillväxt UL efter att själva bokat tid för könsbestämning (som vi betalade själva). Mitt SF mått visade ingen avvikelse men under könsbestämningen fick vi veta att lillflickan var 18% under det normala och fick ny UL tid för tillväxtkontroll...

Blir jag gravid igen kommer jag definitivt boka UL bara för att se om tillväxten är OK. Är ganska sugen på att boka en idag men det är ändå bara 4 veckor kvar till BF.

Vad gäller nytt datum för BF kollade inte vår BM under tillväxtkontrollen. Hon sa att det är just vid vecka 18-20 man kan se det mer precist. Senare än så fanns inte konkreta mått att jämföra med...?

Lycka till!

Svar på tråden Tillväxt-ultraljud,hur kommer det sig att man får göra det?