• brokig

Lämplig presentkostnad för 70-årspresent?

Min svärmor fyller 70 i sommar och vi har börjat prata om lämplig present. Dock har vi lite olika norm för vad som är en bra presentsumma.

Min mans syster och hennes man som båda har inkomster runt 30 000 per månad och 2 barn säger sig kunna lägga 8000 för detta.

Jag och min sambo som har liknande löner, omkostnader och ett barn hade tänkt oss 1000-1500.

Vi hade tänkt köpa en gemensam upplevelseresa men med de olika preferenserna blir det ju svårt att hitta en lösning.

Ni som har inkomster liknande våra, hur mycket lägger ni på presenter till föräldrar/svärföräldrar när de fyller 50/60/70. Klart alla gör som de vill, men vore kul att höra lite för att få preferenser. För oss handlar det väl inte att vi inte har råd utan mer att vi inte har tänkt lika.

• Svar på tråden Lämplig presentkostnad för 70-årspresent?
  • Miss P71

När någon nollar i vår familj/släkt lägger vi mellan 300-1000 kr. det beror lite på vad det är vi ska handla.

• norrlandsflicka

8000 känns ju lite väl mycket för en 70-årspresent, även om man har råd. Vi ger väl present för mellan 200-1000 kronor om någon fyller jämt. Beror lite på situationen, och vad vi hittar för någon present som kan vara lämplig.
    Vi har inga såna superlöner som er iaf, så kanske inte går jämföra?!

• brokig

fast lön och omkostnad hänger ofta ihop, stockholm är dyrt att leva i även om man tjänar bättre.

• norrlandsflicka
    brokig skrev 2012-02-28 20:50:34 följande:
    fast lön och omkostnad hänger ofta ihop, stockholm är dyrt att leva i även om man tjänar bättre.
    Så sant.
    Ni behöver väl inte gå ihop om present om ni tycker så olika om presentsumma?
    Det viktiga med present är ju att det är lite omtanke bakom, inte att det ska kosta jättemkt pengar.
    När min svärmor fyllde 60 så kidnappade vi henne, bjöd henne på spabehandlingar och sen en god middag som avslutning på den dagen. Rätt uppskattat var det och hon fick en minnesrik dag.
  • Khaleesi

Min pappa fyller också snart 70, och vi har köpt present för 1800.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • LisaSthlm

Det beror rätt mycket på vad man har för presentvanor i familjen tycker jag.

När min pappa fyllde 60  bjöd jag honom till Köpenhamn, betalade tågbiljett från Göteborg, enkelt boende, middag ute samt någon ytterligare måltid. Det blev kanske 2500-3000 kr.

Han bjöd några månader tidigare hela familjen på rundresa till Grekland för att fira 60-årsdagen så det kändes rätt naturligt och väldigt roligt att bjuda tillbaka litegrann.

När min mamma fyllde 60 köpte jag en present för ca 1000 kronor, ett guldsmycke.
    Min mamma tycker inte om när jag köper för dyra presenter till henne.

Även för min styvfar och styvmor var budgeten 1000 kr för 60-årspresenten. 

Att ge för 8000 kr tycker jag är väldigt mycket. Det skulle jag kunna tänka mig om det var något speciellt som en gemensam resa, men jag skulle aldrig ha en sån presentbudget bara-för-att.

Om jag vore du skulle jag inte gå ihop om present! 

• Regnig måndag

I vår familj betalar vi efter förmåga. I diskussionerna om vad som skall inhandlas ingår att alla godkänner att alla inte lägger lika. De som kan betalar mycket och de som inte har råd betalar lite eller inget alls.
    Så jag tycker att det är huvudsaken, att alla är överens. Inkomster har rätt lite med saken att göra utan det som betyder något är vad man har kvar efter det nödvändiga är betalt.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Lämplig presentkostnad för 70-årspresent?