Hur kan jag på bästa sätt vara personlig assistent till mitt barn
Jag har blivit beviljad 70 tim asstimmar per vecka till mitt barn som har totalt behov med allt. Jag har hela tiden själv tagit hand om allt, förutom när han är i skolan några timmar om dagen där han har assistent för att jag inte vill att han ska gå miste om den sociala biten. Mitt barn är i undre skolåldern. Nu vet jag att timpengen han"får" är ca 260 kr i timmen från F-kassan, men jag vill själv bli anställd att vårda honom resten av dygnets timmar, men vad jag förstår får inte en "anhörig" vårda sitt barn( inte med lön), vilket är konstigt för så länge jag har vårdat honom sedan han föddes så är det ok, så länge man inte vill ha betalt, med det vill jag säga att jag har sovit ca 20 tim max per v de senaste 8 åren men för att ha råd att lev(mat, hus mm ) så måste man ju ha en inkomst så jag har samtidigt arbetat och då haft täta kontakter med allt vad det innebär med barnhabilitering, sjukgymnast doktorer mm. mm. Nu när jag då måste bli anställd av ett företag( om jag inte själv vill starta eget och försöka få ett godkännande av socialstyrelsen, vilket jag inte vill för jag vill ha så mycket tid som möjligt att ge mitt barn allt det som behövs) så känns det som att av de 260kr så blir min lön ca 120!!! kr p timme. Stämmer det verkligen.
Jag vill ju endast att de ska anställa mig, men kommer inte att vilja ha någon annan PA så länge mitt barn är så ung. Jag vill inte ha allt det där som att dom vill dra av för vissa kostnader mm tex kommande aktiviteter osv. Jag menar om mitt barn ska på nån aktivitet betalar jag ju det själv. Ge mig en skälig lön eftersom jag kommer att göra precis ALLT själv för mitt barn förutom att anställa mig själv. Borde det inte finnas en assistanssamordnare som ENDAST tar max 10% i adm avgift( för vad egentligen för jag ska ju göra allt själv, men låt oss säga för sakens skull) och inget mer. Finns det tips? Jag behöver så mycket tips jag kan få.
Hjälp!