• Anonym (svett)

Stark svettlukt - vilken deodorant?

Jag är en kvinna med stark svettlukt under armarna, men jag svettas inte så det blir blött... alltså fungerar inte absolut torr på mig....det är lukten osm besvärar mig....

Jag tvättar mig varje dag och byter tröja varje dag....

Har provat en mängd olika deodoranter.. men ingen verkar fungera mer än till lunchtid... sedan börjar jag lukta.....

Vilken deo kan fungera bra på mig??     

• Svar på tråden Stark svettlukt - vilken deodorant?
  • Graphique

Min svett luktade rätt illa när jag använde kommersiella deodoranter. Eller snarare, deodoranten luktade illa i kontakt med svetten. De senaste åren har jag provat mig fram med lite olika: kristalldeo, deo i puderform, deokaka från Lush mm. Men det som funkar absolut bäst är lite otippat vanlig bikarbonat! Jag svettas mindre och det luktar ingenting alls. Under förutsättning att jag är ren när jag duttar på det förstås.

Eftersom jag använt mer eller mindre naturliga deodoranter länge kanske det blir en tid av omställning för dig om du bestämmer dig för att testa. Det blev det inte för mig (bara när jag första gången började med kristalldeo, men det var jag aldrig helt nöjd med). En annan sak du bör tänka på är att inte raka dig under armarna innan du tar på det för det svider något vansinnigt. Jag rakar mig numera bara om kvällen. Min man som förr blev svettig lätt och luktade en del började använda bikarbonat i höstas och det har hjälpt honom också. Testa! :)

• Anks

Min första tanke var just absolut torr...Tråkigt att det inte funkar på dig. 
    Jag hade tur, har inte heller särksild mycket svett, bara lukt. Men med absolut torr luktar kläderna som nytvättade på kvällen.  
    Har du testat att ha den på mer än 1 gång i veckan? vissa behöver använda den 2 gånger i veckan. 

• Anonym
    Jag får nästan som brännskador av absolut torr. Någon mer? 
  • Scones

Vichy antiperspirant tycker jag funkar jättebra! Säljs på apotek.

• Anks
    Anonym skrev 2012-02-28 21:53:28 följande:
    Jag får nästan som brännskador av absolut torr. Någon mer? 
    I början gjorde det svinont, kunde knappt sova. Men när jag insåg att jag verkligen inte får raka mig och vara väldigt noga med Var jag placerar det så gick det bra. Svida gör det fortfarande lite men det går att stå ut med. 
  • Lacey

Det enda som fungerar bra för mig är botoxinjektioner i armhålorna.

• Bling1975

Om du känner någon som ska åka till USA så har de grymt bra deo där. Min favorit är Dove Clinical Strength. Oslagbar. Nu hade jag inga stora besvär innan men med den luktar jag fortfarande nyduschad efter 24 h och är alltid torr under armarna. Inget svid eller kli och jag har känslig hud.

Stitch längtar efter Lilo
  • mathei

Du, nu är jag kille, men jag har ungefär samma problem.
    Och min lösning, som fungerar bra för mig, är att först när jag har duschat lägga ett grundande tunt lager med ACO Special Care mild aluminiumfri deodorant-kräm, som finns på Apoteket, tror jag har sett den på alla butiksvarianter jag varit inne på, men det är en ACO-produkt i en mindre tub. (står 50 ml på den)
    Låta det torka i någon minut, och sedan sätta på vilken vanlig deo jag använder som helst.
    Annars blir det lätt att min 'armsvettsodör' bryter fram, igenom den vanliga deon.
    Det problemet slipper jag helt med den här lösningen. 

• Anonym (mumm)

Axe som alla tonårskillar har, vissa sorter luktar bara nytvättat och inte 13-åring.

Eller handsprit, Bats deodorant från apoteket med ett spray med parfym i armhålan efteråt som jag fick tips om inför jobbintervju.

• Gotlänning

Mitt ex gnällde också att hon luktade svett och i ren desperation högg min Fahrenheit 32 eller Rexona "då jag aldrig luktade svett" som ursäkt och sa att det är den enda som funkar.

Kan inte påminna mig att jag har träffat en tjej som stinker svett om jag skall vara ärlig, kanske dem nallar på min deo vad vet jag men köp den skiten vi använder.

Grön Rexona för vardagar och Fahrenheit som gåbort, funkar för mig och mitt ex (hon var nöjd efter att ha tallat på min) iaf. 

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • Pimpinellan

Vinäger var det nån som föreslog innan här idag. Lite utblandat med vatten på en tuss man gnider under armarna.

• Anonym (svett)

Tack för en massa tips

• Mikael Å

Jag använder en salva var 3dje dag ungefär, Kakaosalva Fotvård & Antiperspirant, så slipper jag både doft och hudirritation. Den innehåller inget aluminium och är nyttig för huden.

• sökaren

Jag har köpt deodorant från ett litet företag med bra garantier. Tror att det är en enskild firma.... men iaf. Dom har 100% nöjd kund garanti på alla produkter, inkl deodoranter. Så är man inte nöjd, även efter man har testat deon så får man skicka tillbaka och får tillbaks alla pengar. Det är även hyggliga priser på grejerna

• Anonym (tack för tips)

Vad skönt att hitta den här tråden, dels för att jag inser att jag inte är ensam, dels för att jag hittar tips som kan hjälpa mig

Jag har numera med mig deodorant och ombyte till jobbet och vid lunchtid går jag och tvättar mig, tar på ny deodorant och en ny tröja. Skulle jag inte göra det skulle jag nog avlida av min egen svettlukt. Den är helt horribel! Och om JAG känner av den hur ska det då inte vara för omgivningen? Skäms

• Minken

raka armhålorna och sedan använd tjej deo, fungerar bra :)

• Björnmossa

Jag tror att starka deodoranter blir en ond cirkel. Har själv blivit bättre av att börja med no'poo-varianter. Numera blir det sällan värre än den där förhållandevis "fräscha" svettlukten som kommer en varm sommardag.

Svar på tråden Stark svettlukt - vilken deodorant?