gluten och mjölkfritt ( mjölkprotein?!?)
Ska ha kalas på lördag och hade tänkt att göra något extra till en flicka som är allergisk mot gluten och mjölk, någon som har tipps eller recept? Tacksamt tack :)
Ska ha kalas på lördag och hade tänkt att göra något extra till en flicka som är allergisk mot gluten och mjölk, någon som har tipps eller recept? Tacksamt tack :)
Kolla mjolkfri.com (eller nåt annat . )
Moussetårta?
Sojamjölk är ett bra substitut om hon tåler det. Vissa som har mjölkallergi kan ju ha problem med soja visst....
Notcreme är mjölkfritt och glutenfritt. Går kanske att använda i någonting kul??
Kokostoppar med mjölkfritt margarin
Mjölkfri glass kan vara ett bra substitut till tårta också! Och fruktsallad funkar ju alltid
Marängtårta med chokladmousse?
Du kan göra mousse på mjölkfri choklad (änglamarks mörka tex) och sojagrädde. Bara att vispa sojagrädden, smälta chokladen och blanda
Du kan ju göra allt mjölk och glutenfritt, så behöver det inte "särbehandlas" eller oroas för konsekvenser... :)
Kan leta upp lite recept om du vill..
Om det är ett litet barn bör du inte använda soja-ersättningsprodukter. Inte alla med celiaki kan äta havre. Vill du servera glass så ta en mjölkfri sorbé. Det kan man göra glassbomb av. Maräng i mataffär är gjord på mjölk, men du kan göra egen.
Dessa två glutenfria mixer är även mjölkfria och finns i stort sett i varje affär:
http://www.semperglutenfritt.se/glutenfria-produkter/mixer/fin-mix
http://www.semperglutenfritt.se/glutenfria-produkter/mixer/lagprotein-mix
I stort sett alla mjuka kakor kan göras glutenfria och mjölkfria...bara att byta ut smör/margarin/mjölk mot mjölkfritt margarin/mjölk och sedan vetemjölet mot den glutenfria mixen...
OBS! "Bröa" formen med den glutenfria mixen eller kokos...
Kokostoppar funkar alltid. Om hon tål havregryn så kan man göra chokladbollar med "Ren Havre" från Semper (finns på glutenfria avdelningen i affären).
Här hittar du lite olika recept du kan utgå ifrån...
http://www.hemmetsjournal.se/mat/Glutenfritt/
chokladmousse
vegania.net/dess.html
Det är mor och dotter som har samma allergi så jag får göra en hel del. Det kanske hade varit på sin plats att göra allt glut och mjölkfritt så de ska slippa känna sig annorlunda hela tiden. MEn sen så hade jag ju tänkt att smälla på med en fin tårta med sugarpaste och allt och frågan är om det är fritt från sånt? det är ju ändå mitt barns födelsedag och inte deras!
Är rätt säker på att de inte skulle gjort annat till alla om det varit tvärtom.
De hade nog precis som jag gjort allt glutenfritt om det vore kalas ;)
Vet jag att det är någon som är allergiskt mot mjölk eller ägg så gör jag även mjölkfritt och i största möjliga mån även äggfritt... för jag vet hur det är att vara "allergibarn" på kalas...och inte få äta något när de andra bara frossar.
Du kan ju faktiskt snällt be dem att baka något till dem själva och ta med, om du inte känner för att fixa något själv...vi brukar vara ganska "vana" vid att få ta med själva till kalas...tyvärr kan man väl säga ibland, men ganska skönt också... då vet man vad man stoppar i sig.. :)
Men för övrigt...de recept jag kollat på sugarpaste har inte innehållit G eller M..men det kan ju variera, bara att kolla innehållet.
Rulltårta går ju att göra bakelser på om inte annat.. hoppas du löser det på något vis och att ni får ett roligt kalas! =)
Mjölk och glutenfri Rulltårta:
Fyllning:
Självklart ska ni göra det ni helst vill, så som ni vill. Jag väljer dock ofta att göra det mesta utan allt, för att det är enklast så (mindre jobb för mig).
Vill du göra tårta med sp utan gluten och mjölk är det faktiskt inte svårt alls att göra den utan mjölk och gluten, eller en likadan med annan fyllning utan mjölk och gluten. Annars är ju muffins perfekt att göra glutenfria, och med smörkräm (mjölkfritt margarin) och ev något pynt på.
ETT TÅRTBOTTENSRECEPT från tårttråden, jag har inte testat det själv men det har fått bra betyg.
4 st ägg
2 dl socker
1 tsk bakpulver
1 dl potatismjöl
1 dl majsstärkelse
Blanda potatismjöl och majsmjöl och bakpulver.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Det ska vispas länge, längre än du tror.
Tillsätt mjölblandningen och rör försiktigt om.
Häll i form och grädda i 175 grader i ca. 30 minuter. Har lätt för att bli bränd, brukar täcka med bakplåtspapper när halva tiden gått.
OBS! "smöra" med mjölkfritt margarin och potatismjöl/majsstärkelse alt. klä formen med bakplåtspapper.
TÅRTBOTTEN jag testat själv och märker ingen skillnad när jag byter vetemjöl mot mot glutenfri mjölmix
(jag delar detta receptet beroende på vad jag ska göra, min långpanna är inte djup nog för full sats)
12 ägg
6 dl socker
För att fylla ut tråden lite med glutenfria idéer har jag testat att baka med glutenfri surdeg. Resultatet blev ett härligt saftigt bröd. Ni hittar det här: http://gotlandsbagaren.blogspot.com/2012/03/glutenfritt-surdegsbrod.html