• Justess

HJÄLP! Vår honkatt kissar överallt inne.

Vår 9-månaders honkatt kissar i våra sängar, soffor, på filtar, på papper som ligger på golvet etc. Blir galen! Vet ej vad som är problemet. Vi ger bra mat, rengör lådan ofta, har sprayat syntetferomoner. Inget hjälper. Hon har nyss blivit könsmogen, men detta började långt innan dess. Katten är innekatt eftersom vi inte vill ha kattungar innan vi kastrerat henne (har tid om 3 veckor).

Vi har även en kastrerad hankatt, men han kissar inte inne. Han är dessutom utekatt.

Vad gör vi? Blir galen på att tvätta kattpisstinkande täcken och filtar vareviga dag.

Hjälp!

(Alla råd som inte är konstruktiva kommer att ignoreras, jag vet hur det brukar gå till i husdjursforumen...)

• Svar på tråden HJÄLP! Vår honkatt kissar överallt inne.
  • Nyfiken gul

hmm.... funderar lite... det är inte stressrelaterat då? Hur ser det ut i övrig familj omkring katten, får hon vara ifred o såna saker?

Har det skett någon förändring hemma som hon kanske protesterar eller markerar emot?

Har katterna skilda kattlådor? Vissa reagerar ju på att man måste dela låda tex.

Understimulerad?         

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mfe

Hon kanske inte riktigt fattat det här med lådan?
    Våran 9 månaders katt bajsar ALLTID på handdukar man lagt på golvet på toan, du kan inte lägga dit en handduk och gå därifrån i 5 min utan att det är bajs på den.

Våran kattunge på 1½ månad har inte fattat lådan riktigt så han skriker då han behöver på lådan så man får lyfta dit han, ingenting katten gör?

• ForReal

Det kan vara att hon inte är kastrerad ännu, men började det väldigt tidigt så kanske hon inte lärt sig som mfe säger.

Pröva att lyfta dit henne med jämna mellanrum, kanske märker ni om hon är lite nödig. Blir hon orolig innan? Jag märkte det på vår ena katt innan olyckorna hände, att hon blev orolig.

Annars får ni köra med att byta till annan typ av kattsand, annan typ av låda, placering av låda, flera lådor osv. Och rengör supernoga överallt där hon kissat med ättika och sprit (ytdesinfektion som finns på bl a apotek). Annars känner de lukten och gör nästan garanterat samma sak på det stället igen. Gärna en låg låda utan tak och sand som gör att det inte luktar. Lite tips utifrån egen erfarenhet. Kan ju bero på att hon är kräsen.

• ForReal

PS: Ta bort alla filtar, mattor och sånt tills ni ser förbättring. Och stäng till sovrummet åtminstone när ingen ska vara där så att hon inte går in dit och kissar på täckena.

Vi har prövat typ allt på vår katt och det har tagit lång tid, men nu har vi hittat det som funkar för henne. Förutom när det gäller att lägga saker på golvet, det kissar hon tyvärr på. Det har vi inte lyckats få henne att sluta med, så golvet är väldigt fritt från mjuka saker här hemma.

• ELHU

Jag tror ändå att det hänger på att hon inte är kastrerad ännu.
    Boka om tiden till så snabbt som möjligt?

• ekke

Jag hörde om en katt som din, där var resultatet att katten var lite utvecklingsstörd.

• Lunatica

Min missa kissar inne om jag köper fel sand! Hon vill ha en finkornig sand som är klumpbildande. Har du kollat njurarna på henne?

Stort lycka till med din lille missa!
    Kram

• PumpkinQueen

Det kan bero på olika saker:
    1) Katten revirmarkerar. Det slutar troligtvis när ni kastrerat. Att det började långt innan ni upplevde att hon blev könsmogen kan bero på att hon mognat tidigare än ni trott. Att bli vuxen sker ju inte över en natt, utan kommer gradvis. Alltså kan det vara svårt att upptäcka de första tecknen på könsmognaden.
    2) Katten är sjuk. Ta den till veterinär för att utesluta att det beror på njurproblem eller urinvägsinfektion.
    3) Katten har blivit "dåligt pottränad". Åtgärd: Börja om med potträningen.
    4) Katten är missnöjd med något. Prova att byta sand och att skaffa en till kattlåda. Vissa katter vill ha många olika lådor som töms ofta. Om ni har flera lådor kan ni prova med olika sand i de olika lådorna, så ser ni vilken sand som katterna gillar bäst.

Det mest troliga är att katten revirmarkerar eller att den är sjuk.

Försök att inte låta saker som hon gillar att kissa på ligga framme. Tvätta platserna där hon kissat med ättika, det tar bort lukten.

Lycka till och hoppas att det löser sig.

• nemo1

Självklart skulle jag vilja säga är att det beror på att hon inte är kastrerad. Man behöver inte märka när katten blir könsmogen, det blev hon säkert i samband med att kisserierna började. En katt kan bli könsmogen från fyra månaders ålder. Detta är problemet när man väntar för länge. Jag rekommenderar ALLA att kastrera sina katter vid sex månaders ålder, gärna tidigare en då för att ligga steget före såna här beteenden. Dom flesta veterinärerna har en gräns på sex månader.

Svar på tråden HJÄLP! Vår honkatt kissar överallt inne.