• Anonym (Skydd)

Oskyddat sex direkt efter mens säkert?

Har min mens nu, när den är över, eller precis innan för den delen, hur osäkert är det att ha oskyddat sex? Om det kanske är 2 veckor sedan äl eller till äl. Hur stor risk är det att ha oskyddat sex runt mensen?

• Svar på tråden Oskyddat sex direkt efter mens säkert?
  • Anonym (ofta sex under m)

man ska aldrig säga aldrig
    men ni kan nog knulla 

• Anonym (Skydd)

Vi kör avbrutet annars, vet att det inte är helt hundra, men funkar bäst för oss för tillfället. Men längtar efter att han skall komma i mig...

• Anonym

Vill du inte bli med barn, men att han skall spruta i dig rekomenderar jag exempel ppiller eller dylikt. De flesta av mina vänners barn har blivit till på sättet du beskriver.

• Anonym (nej!)

Det är efter mensen man blir gravid. Ägglossningen kan till och med komma i slutet på mensen.

Men några dagar efter ägglossning fram till mens, kan du inte bli gravid. Lär dig kolla sekretet så du vet när du har ägglossning. Du kan ju inte räkna dagar utan måste lära dig följa din egen kanske oregelbundna rytm.

• Buzan

Jag har ägglossning dagarna efter mens, men det visste jag inte för tio månader sedan! :) vilket jag nu är glad över iofs, för jag fick ju min son. :P

• Anonym (Säker)

Jag har kört "säkra perioder" i snart 20 år. Min mor lärde mig kroppens signaler och de följer jag. Inga oönskade bar har det blivit heller. Dessutom är det lättare att bli gravid om man känner sin kropp! Känner tom om jag släpper ett eller två ägg. Litar mer på mig själv än preventivmedel!

• Anonym (Skydd)

Anonym säker, intressant. Tycker att jag känner min kropp ganska bra. Har redan två önskade och planerade barn.

• Anonym (nej!)

www.familjeplanering.se
    Du kan se på sekretet från livmoderhalsen när du är fertil eller inte. Har absolut inget med "säkra perioder" att göra. Man kan alltså bli gravid från ca fem dagar före ägglossning tills ett dygn efter, har man fler ägglossningar kommer de inom ett dygn från den första. 

Men det finns ju även andra sätt att skydda sig från oönskade gravditeter. 
    Med pessar kan han komma i dig, men du är skyddad. Inget speciellt bökigt heller eftersom du kan ha det insatt kontinuerligt om du vill. Och ta ut och tvätta varannan dag, eller varje beroende på pessarsort ( Finns femcap och milex) Känns inte heller.

• Annassss

hej! jag hade samlag med min kille i fredags, och min mens fortsatte sedan på lördagen och söndagen, vilket den skulle. Då kan jag väll vara säker på att jag inte är gravid ? för mensen har ju inte uteslutit, utan varade de dagar den skulle :)
    tacksam för svar 

• joanna22
    Anonym (nej!) skrev 2012-03-01 10:55:51 följande:
    www.familjeplanering.se Du kan se på sekretet från livmoderhalsen när du är fertil eller inte. Har absolut inget med "säkra perioder" att göra. Man kan alltså bli gravid från ca fem dagar före ägglossning tills ett dygn efter, har man fler ägglossningar kommer de inom ett dygn från den första.  Men det finns ju även andra sätt att skydda sig från oönskade gravditeter.  Med pessar kan han komma i dig, men du är skyddad. Inget speciellt bökigt heller eftersom du kan ha det insatt kontinuerligt om du vill. Och ta ut och tvätta varannan dag, eller varje beroende på pessarsort ( Finns femcap och milex) Känns inte heller.

Fast det är väl 1 på 10000 som har mer än 3 dagars överlevnad på spermierna...
  • Anonym (jj)

Hur lång cykel har du? Om du har 28 dagars (4 veckor) som jag och ca en veckas mens så kan du bli gravid direkt efter mensen eftersom spermier kan överleva upp till en vecka samt att ägglossning kan komma 16 dagar innan mens=12 dagar efter mensens första dag.

• Clarissa

Hur länge spermier kan överleva beror på sekretet från livmoderhalsen och på kvalitén på spermierna.
    Men inte ens den mest fantastiska sperma kan lev utan rätt sorts sekret.
    Från mensens första dag till tre dagar efter ägglossning så kan det finnas risk för graviditet. 
    Men lär man känna sin kropp, så är det en extremt säker metod. 

• nona

hej jag har har haft oskyddat samlag :/ men en halv timme efter tog jag en ppillers tablett och sedan dagen efter men jag är lite rädd :/ ,,, de här var mina första två tabletter jag nånsin tagit är det okej eller finns det nån risk att jag blir gravid?? :(

• Anonym (kondomen)
    nona skrev 2015-01-17 10:32:03 följande:

hej jag har har haft oskyddat samlag :/ men en halv timme efter tog jag en ppillers tablett och sedan dagen efter men jag är lite rädd :/ ,,, de här var mina första två tabletter jag nånsin tagit är det okej eller finns det nån risk att jag blir gravid?? :(

alltså jag tycker det här med piller verkar lite krångligt. är det första gången du använder eller vet du hur det funkar?

Har inte vågat lämna kondomlandet ännu :O

Svar på tråden Oskyddat sex direkt efter mens säkert?