• Callin­a
    Äldre 29 Feb 07:10
    54862 visningar
    12 svar
    12
    54862

    Film på fönster som man ser ut genom men inte in ??

    Visst finns det sån film?
    Vi har precis flyttat till loftgångslägenhet och min stora sons fönster går precis alla förbi ca 1 dm utanför bara. Jag har för mig att jag haft sån film på fönstret på något jobb jag jobbat på förut men kanske kommer ihåg fel.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Film på fönster som man ser ut genom men inte in ??
  • Äldre 29 Feb 08:04
    #1

    Finns olika grejer på biltema billigt. Vi sprejade på ett fönster så det blev frostat m klippte till figurer av klistermärken som vi tog bort när vi sprejat. Blev super bra :)

  • Regnig måndag
    Äldre 29 Feb 08:06
    #2

    Det är skitsvårt att få det bra eftersom det är näst intill omöjligt att undvika luftbubblor. Sen gör detta att det blir mycket mörkare i rummet och har ni loftgång utanför så är det redan mörkt, värt att tänka på.


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Äldre 29 Feb 08:16
    #3

    menar du insynsskydd ??? det finns att köpa på jula vet jag ,de som finns på jula är vanliga tråkiga letar efter roligare att sätta på fönstret i mitt badrum men om ja inte hittar ngt så får det bli vanliga tråkiga .

  • Äldre 29 Feb 10:30
    #4

    Vanlig fönsterfilm finns lite här och var, men sådan du söker är svårare att hitta och brukar vara betydligt dyrare.

    Film som man kan se ut igenom finns normalt sett inte i konsumentbutiker. På mitt förra jobb hade vi sådan som hade spegeleffekt. De som tittade på fönstret utifrån kunde spegla sig, vilket kunde se lite roligt ut när man sitter innanför. Men, och ett stort men, den filmen var helt värdelös på kvällen. När det var ljust i lokalen och mörkare ute såg vi inte ut, men de som var utanför såg precis allt.

    Kanske finns någon annan variant.

     
    Det man kan göra är att köpa en vanlig fönsterfilm och klippa upp hål så man kan kolla ut på några ställen.
    Och täck bara fönstret så pass att de som går utanför mest ser taket/övre delen av rummet, eller hur ni vill ha det.

    Visst kan det vara lite trixigt med att undvika bubblor, men är man pysslig och noggrann så brukar det gå bra. Ju större ytor du vill täcka desto svårare att undvika bubblor.
    Statisk fönsterfilm är dyrare, men enklare att flytta och kan återanvändas när du behöver putsa fönstret eller likn.

    Finns en hel del olika fönsterfilmer att välja mellan, allt från enkla frostade till sådana med blommor, rutor/linjer, prismor etc.

  • Callin­a
    Äldre 7 Mar 14:36
    #5

    Hmm det är inte lätt.. fönsterfilm med blommor, katter osv har jag haft tidigare men jag är ute efter någon som täcker mycket mer. Jag var ute efter sådan film som har spegeleffekt men har inte tänkt på att man då ser in om det är tänt inne när det är mörkt ute.

  • Äldre 7 Mar 17:38
    #6

    Du kanske ska köra med vanllig dekorplast då i stället. De är inte gjorda för att släppa igenom ljus. Men de brukar inte mörklägga heller, åtminstone inte med bara ett lager. Det varierar säkert beroende på färg också.

    Blommor och katter vill din son kanske inte ha *ler*, men det finns ju frost och andra neutrala motiv - fyrkanter, cirklar, flammigt etc.

       

     

  • Callin­a
    Äldre 7 Mar 18:30
    #7

    Ja, ska fundera vidare - nej, blommor känns nog sådär Man kanske kan sätta två ovanpå varandra.. eller så hörde jag någon säga att Ikea hade omönstrat som man skar till själv. Man behöver nog ha rätt hög höjd eftersom folk just GÅR förbi så ser dom lätt rakt in.

  • Äldre 9 Mar 13:33
    #8

    Tror att den frostade på IKEA har utgått. Kunde inte hitta den sist i varje fall.

  • Callin­a
    Äldre 12 Mar 09:39
    #9

    Får leta vidare, kanske gå in på mekonomen och kolla lite också

  • Kristi­an 9000
    Äldre 20 Jan 15:55
    #10

    Carlina jag leter efter samma sak som du och tror jag har hittat det, vet ej namnet specefikt för denna typ av glas

    www.gunnarsglas.se/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_fnster2.jpg

  • Callin­a
    Äldre 20 Jan 21:15
    #11

    Spännande, hoppas det är sånt. Vi satte upp fönsterfilm och kommer nog låta det vara så.

  • Fri 13 Aug 2021 22:23
    #12
    Hej, mycket intressant ämne. Jag stöter nyligen på samma problem och insåg att plast lätt kan spricka när den träffas av en sten, så jag använde en förtjockad fönsterfilm för vindrutan. Om någon behöver råd om hur man väljer en fönster film kan jag se den på https://www.solfilm.online/fonsterfilm . Det är mycket möjligt och inte värre än plast)
Svar på tråden Film på fönster som man ser ut genom men inte in ??