• Anonym (hur mycket?)

Hur många barn behöver man betala underhåll för?

Satt och funderade lite när jag såg familjen annorlunda i måndags, om man har 11 barn, och sen separerar, måste man betala 1273;- *11 då varje månad? (vet att det är inkomstbaserat men om man tjänar över 250.000)

Min kompis sa att man bara behövde betala för 4 barn, det 5:e barnet och efter det vart "gratis", stämmer det?

Nyfiken....

• Svar på tråden Hur många barn behöver man betala underhåll för?
  • 3 barns mamma

Jag har hört att har man 6 barn så behöver man inte betala. Men som sagt bara hört det inte läst det.

• Queen Of Darkness

Jag får underhåll för två barn som jag inte har med min nuvarande. Det är barn nr 4 och 5 för den pappan. Han betalar dock inte fullt men nog betalar han för alla sina 5 barn iaf.

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Queen Of Darkness
    3 barns mamma skrev 2012-02-29 07:58:25 följande:
    Men betalar han själv eller är det fkassan som går in?
    Jag får pengarna från försäkringskassan men dom drar en summa för varje barn från hans lön varje månad (i samma stund som lönen kommer in på hans konto) så en del är från honom och en del lägger försäkringskassan till. Jag utgår från att mamman till de andra tre barnen får på samma vis.
    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Anonym (hur mycket?)

puff...........

• Anonym (hur mycket?)
    cocos87 skrev 2012-02-29 21:09:10 följande:
    är jag blind eller står det inget? :D
  • Anonym (oj)
    Queen Of Darkness skrev 2012-02-29 08:34:08 följande:
    Jag får pengarna från försäkringskassan men dom drar en summa för varje barn från hans lön varje månad (i samma stund som lönen kommer in på hans konto) så en del är från honom och en del lägger försäkringskassan till. Jag utgår från att mamman till de andra tre barnen får på samma vis.
    Får han draget ca 5000 eller 7000 från sin lön varje månad alltså? Ligger inte en "normal" lön i Sverige på runt 16000 efter skatt?
    Om jag var man hade jag tyckt det var tungt. Om man skaffar fler barn drar de då mindre pengar i underhåll om han lever med barnens mamma och försörjer sina barn?

Jag hittade ingen nyare tråd i ämnet:)
  • Anonym (insatt)
    Anonym (hur mycket?) skrev 2012-02-29 07:46:34 följande:

Satt och funderade lite när jag såg familjen annorlunda i måndags, om man har 11 barn, och sen separerar, måste man betala 1273;- *11 då varje månad? (vet att det är inkomstbaserat men om man tjänar över 250.000)

Min kompis sa att man bara behövde betala för 4 barn, det 5:e barnet och efter det vart "gratis", stämmer det?

Nyfiken....

Nej det stämmer inte att det finns "gratisbarn". Även om man har många barn skall man bidra till varje barns försörjning _utifrån sin ekonomiska förmåga_ vilket således kan bli både mer eller mindre än 1273. Den summan är ingen "normalnivå" för underhållsskyldiga föräldrar. Det är således ekonomisk förmåga det handlar om ....
  • hymafr

Ju fler barn man har desto mindre betalar man per barn, dvs man betalar mer och mer men då det rör sig om fler som ska dela på kakan så kan de flesta inte klara att betala för mer än kanske 2 barn innan fk går in och fyller ut. Det är alltså helt beroende på hur mycket man tjänar och hur boendekostnader och nuvarande familjesituation ser ut. Barn man bor med räknas också med och ska vara med och dela på kakan.

Svar på tråden Hur många barn behöver man betala underhåll för?