• Anonym (Nyfiken)

Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?

Jag undrar precis det som står i rubriken.
    Hur mycket sparar ni till era barn per månad.
    Dels ni själva, samt om någon annan i omgivningen sparar till dem också !

Jag menar ett långsiktigt sparande ,som ni inte rör innan dom är 18.
    D v s, till barnens framtid.

Och så undrar jag  om ni har annat sparande, som en buffert till barnen, som också är långsiktigt , men som man kan ta av om det skulle krisa. T ex om de under uppväxten vill göra någon språkresa, eller läger mm.

Att jag undrar beror på att jag är separerad , och har delad vårdnad.
    Jag upplever det som att många par sparar HELA barnbidraget till sina barn. Det är något som verkar vara "standard" runt omkring oss. Jag sparar bara 700 kr var till barnen/ månad, och min mamma sätter in 300 kr var till barnen varje månad. Så det blir ju 1000 kr  månad och barn. Jag undrar om jag sparar för lite  till dem. Mitt ex sparar ingenting till dem.

Jag har också ett konto som jag kan ta av som är ett spar till dem, där jag sätter in allt från 0 kr - 2000 kr per månad , ( som jag ännu inte behövt röra av) för att jag inte ska sitta i en situation , där jag vill ge barnen en resa eller något, och mitt ex inte vill bidra.

Skulle gärna höra hur ni andra gör och vad ni har för tips.

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?
  • Anonym (Fattig?)

Oj vad mycket ni sparar, jag har inte råd att lägga undan så mycket.
    Jag och pappan sätter in 50 kr var varje månad och barnets mormor sätter in 100 kr. Både jag och pappan vill lägga undan 100 var men just nu har vi inte råd. annars lägger vi undan lite extra om vi får över. 
    Vi har tänkt att hon får dem på sin 18 års dag, alt. senare (beror på hur hon är med pengar) ;)
    pengarna ska gå till något stort och bra ex örkort eller köpa lägenhet.
    Vi sätter även in om hon får i julklapp eller födelsedag om hon inte vill handla något speciellt för dem just då!
    200 kr i månaden i 18 år blir 43 200! Kansk

• IceCloud

Vi sparar 100 kr i månaden. Men sätter in födelsedagspengar o julklappspengar där också.

☆ Vincent ☆ 110817
  • Anonym

Under deras första år så sparade vi 200 kr var i månaden. Från 2 år och framåt så sparar vi 500 kr var åt dem. När det fyller fem kommer vi öka ytterligare beroende på hur vår ekonomiska situation ser ut. Vi hoppas kunna lägga undan 1000 kr var åt dem. Det tycker vi är lagom.

Mormor sparar 100 kr var åt dem i månaden. Och vi lägger in alla ekonomiska gåvor i deras fonder. Nu har 3 åringen runt 15.000 kr på sin fond. Det känns jättebra!

Har också separata sparkonton där jag kan disponera pengarna, har satt ett tax där på 2000 kr om jag behöver köpa något till dem eller om de vill köpa något för sina födelsedagspengar etc. Allt över 2000 kr går direkt till fonden.

Tycker du sparar bra till dina barn! Tror inte många ensamstående föräldrar klarar av att göra det!

• Lena

Vi försöker spara 500kr per månad. Både morfar och farmor och farfar sparar några tusen om året. Det räcker bra.

• Anonym (svea)

spar hela barnbidraget de kommer få en mindre summa om nån månad då båda är i behov av lite dyrare saker, de är tonåringar nu. resten kommer vara till körkort, lägenhet, bil eller ja till nåt av värde. inte bara slösas bort. 18årsåldern o uppåt

• Anonym (flis)

400kr per barn och månad sparar vi och så sparar mormor 100kr var till dem per månad. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym skrev 2012-02-29 09:26:23 följande:
    Under deras första år så sparade vi 200 kr var i månaden. Från 2 år och framåt så sparar vi 500 kr var åt dem. När det fyller fem kommer vi öka ytterligare beroende på hur vår ekonomiska situation ser ut. Vi hoppas kunna lägga undan 1000 kr var åt dem. Det tycker vi är lagom.

Mormor sparar 100 kr var åt dem i månaden. Och vi lägger in alla ekonomiska gåvor i deras fonder. Nu har 3 åringen runt 15.000 kr på sin fond. Det känns jättebra!

Har också separata sparkonton där jag kan disponera pengarna, har satt ett tax där på 2000 kr om jag behöver köpa något till dem eller om de vill köpa något för sina födelsedagspengar etc. Allt över 2000 kr går direkt till fonden.

Tycker du sparar bra till dina barn! Tror inte många ensamstående föräldrar klarar av att göra det!
    Tack , ja , det är såklart svårare att få det att gå ihop nu när vi är separerade. Innan sparade vi just hela barnbidraget till dom . Men jag försöker så gott det går :)!
  • Mandy1981

är ensamstående till 2 barn på heltid, får av vissa anledningar inget underhåll, och ingen annan sparar till dem, jag lägger undan 500 kr var till dem, fast om dem får pengar som present, dem är ju väldigt småa fortfarande, sen sparar jag i buffert en typ 2000-4000 kr per månad för allt möjligt, är mammaledig för tillfället

• Anonym (Nyfiken)
    Mandy1981 skrev 2012-02-29 09:42:37 följande:
    är ensamstående till 2 barn på heltid, får av vissa anledningar inget underhåll, och ingen annan sparar till dem, jag lägger undan 500 kr var till dem, fast om dem får pengar som present, dem är ju väldigt småa fortfarande, sen sparar jag i buffert en typ 2000-4000 kr per månad för allt möjligt, är mammaledig för tillfället
    Kram till dig!  Man vill ju att dom ska ha en bra framtid , så man gör det man kan!
    Men, det känns rätt orättvist , att separationen ska drabba barnen, dom blir drabbade på så många sätt, och just den ekonomiska delen är så himla orättvis! :(
  • 969910

Barnbidragen sparar vi åt våra tre barn !

Svar på tråden Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?