• Äldre 29 Feb 11:56
    4339 visningar
    12 svar
    12
    4339

    Tips på hur man kan förvara alla grejer!

    Jag efterlyser lite smarta lösningar till hur jag kan förvara alla scrapping-saker. Vi bor lite för trångt nu, förut hade jag plats för ett skrivbord som rymde allt, men efter att bebis kom behövdes den platsen till annat!  
    Så nu står allting i kartonger på förrådet, man ser inte vad man har, tar lång tid att plocka fram och undan nu när jag får sitta vid köksbordet...

    Några bra tips? På väskor eller liknande? Eller helt enkelt bara smarta förvaringstips!  

  • Svar på tråden Tips på hur man kan förvara alla grejer!
  • Äldre 2 Mar 23:51
    #1

    Det är så svårt att komma med förslag när man inte har den blekaste aning om hur exakt det ser ut hos dig och hur mycket saker du har, men jag ska försöka ge några generella tips.

    -Försök att förvara sakerna så nära arbetsytan som möjligt. Kanske att du kan sätta upp ett skåp eller en hylla på väggen (glöm inte att det är möjligt att ha skåp eller hyllor högt upp, det behöver inte vara i ögonhöjd). Eftersom du sitter vid köksskåpet kanske du kan avvara ett köksskåp till dina scrapsaker och flytta vinglasen som används en gång varje år till förrådet i stället?
    -Sortera dina saker i olika lådor, tex papper i en, verktyg i en annan och dekorationsmaterial i en tredje. Sortimentskåp som man kan köpa i byggvaruhandeln är utmärkta till mindre prylar.
    -En hurts med hjul är också smidigt om du har golvplats.

    Är du rik eller händig kan du köpa eller göra en sådan här: theoriginalscrapbox.com/  Den tar lika mycket plats som en garderob när det är stängd.

  • Äldre 2 Mar 23:56
    #2
    Embla skrev 2012-03-02 23:51:07 följande:
    Det är så svårt att komma med förslag när man inte har den blekaste aning om hur exakt det ser ut hos dig och hur mycket saker du har, men jag ska försöka ge några generella tips.

    -Försök att förvara sakerna så nära arbetsytan som möjligt. Kanske att du kan sätta upp ett skåp eller en hylla på väggen (glöm inte att det är möjligt att ha skåp eller hyllor högt upp, det behöver inte vara i ögonhöjd). Eftersom du sitter vid köksskåpet kanske du kan avvara ett köksskåp till dina scrapsaker och flytta vinglasen som används en gång varje år till förrådet i stället?
    -Sortera dina saker i olika lådor, tex papper i en, verktyg i en annan och dekorationsmaterial i en tredje. Sortimentskåp som man kan köpa i byggvaruhandeln är utmärkta till mindre prylar.
    -En hurts med hjul är också smidigt om du har golvplats.

    Är du rik eller händig kan du köpa eller göra en sådan här: theoriginalscrapbox.com/  Den tar lika mycket plats som en garderob när det är stängd.
    ..vid köksbordet.. ska det vara naturligtvis.
  • Äldre 6 Mar 17:53
    #3

    Har samma problem som du, TS. Bor trångt, har inget arbetsrum utan jag står och scrappar vid en arbetsbänk i köket och får därför plocka undan allt när jag är klar eller när det ska lagas mat... Vilken lyx det hade varit med ett eget pysselrum, fast jag skulle vara jätteglad om vi fått plats med en scrap box som du fick tips om här i tråden. Men inte ens plats för ytterligare en garderob har vi i dagsläget, tyvärr. Däremot har jag köpt en stor förvaringsväska med en massa fickor och den sväljer jättemycket, inte bara verktyg och pennor och sånt utan även alla mina diverse mappar med boktäver, dekorationer, stämplar osv. Köpte den på In-Ex i Göteborg för något år sedan men har inte sett den där längre utan de verkar bara ha mindre väskor nu, men det finns säkert liknande på andra scrap/konstnärsaffärer. Allt får dessvärre inte plats i den så jag har även en stor förvaringslåda jag köpt på IKEA, där har jag mindre lådor med papper i olika format. Både den här lådan och väslan har jag ipå golvet i köket, inte alls snyggt eller praktiskt men hittar inget annat alternativ just nu.

  • Äldre 13 Mar 19:54
    #4

    Det är just något i väsk-väg jag behöver... Jag kan inte förvara sakerna i köket utan de måste stå i en av kattvindarna på övervåningen. Jag saknar verkligen att ha plats för det, tidigare har jag haft ett rum, dock litet, men ändå! 

    I nuläget ligger allt bara i 4 flyttkartonger, inget man har lust att börja riva i...

    En sån där garderob vore ju drömmen! Får väl börja fjäska för mannen i huset så kanske det kan vara en lösning!  

  • Äldre 15 Mar 08:40
    #5

    Jag köper lådor från Claes Ohlsson och Ikea, och så har jag investerat i en rolling tote från Panduro www.pandurohobby.se/Katalog/60-Spara-Forvara/6020-Vaskor/602010-Textil/1/512756-Trolley-forvaringsvaska-svart. I den har jag allt som jag plockar fram när jag ska pyssla och packar ner allt i när jag är klar. På Biltema har jag köpt en verktygsväska som ja har pennor, sax och annat i. Papper förvarar jag i en sådan: www.pandurohobby.se/Katalog/60-Spara-Forvara/6040-Mapp-Parm/604005-Plast/1/480003-Tilda-mapp-for-designark

     

  • Äldre 9 Apr 15:57
    #6

    Jag har gjort om sonens fd. skötbord till ett pysselbord. Hyllplan överst, skötbordsdelen har jag placerat längre ner och satt fast med vinkeljärn (för bättre arbetshöjd och mer arbetsyta) och under har jag 2 lådor kvar att använda!

  • Äldre 10 Apr 17:52
    #7

    Smart det där med skötbordet!

  • Ankmor
    Äldre 18 Apr 19:05
    #8

    Om du har några Billy-bokhyllor, gångjärn och sisådär 4-8 hjul så kan du alltid göra en sådan här förvaring.

    Hittade till den bloggen för några år sedan när jag surfade runt efter bra förvaring för mina tårtsaker.
     


    Tomt här just nu...
  • Äldre 18 Apr 19:36
    #9
    Ankmor skrev 2012-04-18 19:05:52 följande:
    Om du har några Billy-bokhyllor, gångjärn och sisådär 4-8 hjul så kan du alltid göra en sådan här förvaring.

    Hittade till den bloggen för några år sedan när jag surfade runt efter bra förvaring för mina tårtsaker.
    Förutom då att Billyhyllor är för grunda för standardstorleken 30,5x30,5 cm. Jag har redan länkat till scrapboxen tidigare i tråden.
  • Ankmor
    Äldre 18 Apr 21:32
    #10
    Embla skrev 2012-04-18 19:36:43 följande:
    Förutom då att Billyhyllor är för grunda för standardstorleken 30,5x30,5 cm. Jag har redan länkat till scrapboxen tidigare i tråden.

    får erkänna att jag inte kikat på några länkar innan jag lade in mitt tips.
    Tomt här just nu...
  • Äldre 31 Aug 19:50
    #11

    Jag har massa grejer i en sån här:
    http://www.jula.se/verktygsvagn-med-hjul-662027

    Sen en pappersväska. Det är smidigt om man som jag träffar ett scrappgäng och ska ha alla grejer med sig ofta...  
     

  • Äldre 5 Jan 18:11
    #12

    Jag har nyligen satt upp hyllor på väggen över ett skrivbord. Köpt sådana där fina lådor med lock på ikea där man kan skriva innehållet utanpå. Blev väldigt bra så nu har jag koll på alla saker.

    För större saker som inte ryms i dessa lådor köpte jag billiga grunda plastlådor med lock på ikea som går att stapla. Skrev ut lappar på dymo och satte på utsidan.

    Till blommor/brads/charms och liknande har jag glasburkar med lock stående på mina hyllor.

    Lycka till

Svar på tråden Tips på hur man kan förvara alla grejer!