Jobbiga svärföräldrar (ang namn), hur skulle ni gjort i min situation?
Min sambos älskade föräldrar är otroligt bra på att lägga sig i precis allt vi gör... det här problemet är bara toppen av isberget om man säger så, men jag skulle vilja veta hur ni skulle hanterat situationen.
Jag är gravid med vår andra son, han kommer när som helst, och svärföräldrarna har åsikter om allt, precis allt (amning, BB-vistelse, vem som ska vara föräldraledig, vad jag ska äta för mediciner, om vi ska använda napp eller inte, samsovning, bla bla bla). Sambon blir lite irriterad men vill helst inte skapa bråk eller dålig stämning så han håller allt inom sig och sen då och då blir det för mycket och då ryter han till, de skärper sig ett tag och sen börjar allt om igen. Min nya metod är att bara inte svara på deras kommentarer.. antingen är jag helt tyst, eller så byter jag samtalsämne, säger "jaha" eller lämnar rummet. Väldigt moget, jag vet, men jag orkar liksom inte mer..
Nu har de börjat gnälla om vilket namn vår son ska få. Tilltalsnamnet har varit bestämt länge och de är lite sura över att vi kommer stava det på det internationella sättet, istället för så som man stavar det där de kommer ifrån. Jag ser liksom ingen anledning att komplicera stavningen när vi bor i Sverige, min släkt inte kommer från samma land heller.. Jag vill inte behöva tillägga hur man stavar hans namn varje gång jag säger det till någon (dagis, försäkringskassan, BVC osv), känns så sjukt onödigt. Så det har svärföräldrarna surat över och kommer med idiotiska kommentarer som "jaha men då vet ju inte vi hur vi ska uttala hans namn, det kommer aldrig att gå!" (eeh, det är samma namn på alla språk?!). Nu har de även börjat gnälla om att han inte ska ha några fler namn, för det är ju sååå onödigt med fler än ett förnamn för de används ändå inte (alla deras barn har två förnamn och de använder själva "mellannamnen" som smeknamn när de pratar med barnen, men vi får tydligen inte...??). Sen sitter de (svärföräldrarna + sambons syskon) och säger rakt ut vid middagsbordet att det är såååååååå dumt att ge barn namn som inte andra släktingar har, det är helt idiotiskt enligt dem att bara välja namn för att man tycker de är fina, stackars barn som inte har någon koppling till namnet, som bara måste säga "jag fick mitt namn för att mina föräldrar tyckte det var fint" istället för att kunna säga "jag heter samma sak som min mormor" (ja, stackars barn, de måste verkligen bli traumatiserade för livet av att inte vara döpta efter någon annan?!).
Vi har valt tre förnamn åt vår son som ligger i magen, inte ett enda är efter någon annan, utan det är namn vi tycker är fina, som har fin betydelse, som betyder något för oss trots att ingen vi känner heter det.. Hela namnet klingar jättefint och passar med våra efternamn, storebror älskar sin lillebrors namn och har berättat för hela dagis vad han ska heta.. Vi har en väldigt internationell bakgrund, vi talar alla minst 3 språk (inklusive vår son) och har med flit valt ett tilltalsnamn som fungerar på alla språk, även det andra förnamnet är internationellt (tyvärr inte den "version" man använder på deras språk, vilket de klagar över), och det tredje förnamnet är turkiskt (jag har turkisk bakgrund och MIN SAMBO ville gärna att vår son skulle få ett turkiskt mellannamn av den anledningen, så vi har tillsammans valt ut ett som vi tycker är jättefint). Vår äldsta son har också ett turkiskt mellannamn och när sambons släktingar fick reda på det sa de "jaha, varför ska han heta det då, det låter ju jätteknäppt, så kan han ju inte heta!" VI tycker det är jättevackert, det används inte ens i Sverige men det betyder väldigt mycket för mig och sonen är jättestolt över just det namnet som han gärna påpekar att han heter när vi är i Turkiet.
Med vår äldsta son (som nu är SEX ÅR) ska de fortfarande hålla på och kommentera namnet.. de "glömmer" vad han heter i efternamn, för jag har ju ett "konstigt" (turkiskt) efternamn och sambon valde "fel" efternamn enligt dem (han har två), så de påpekar alltid detta väldigt demonstrativt. "Vad var det nu han hette i efternamn..? Haha, ja just det ja, haha gud vad knäppt". De kallar vår son för det mellannamn vi valt (efter pappan) för "pojkar ska minsann heta samma som pappan och flickan samma som mamman". När jag kallar vår son för ett turkiskt smeknamn jag har till honom, så kan de säga "Va? Vem är det?? Varför kallar du honom så för?!"
Egentligen orkar jag inte bråka, men jag börjar bli riktigt trött på det här. Vi har valt ett namn som vi älskar till vår son, som betyder något FÖR OSS, och jag tycker de borde hålla käften!? De har själva fått välja namn till sina egna barn, och när sambons syskon får namn får de välja de namnen de vill ha, och då kommer inte jag eller min sambo säga något. Jag skiter fullständigt i vad de tycker om vår sons namn, men det som stör mig är att de alltid ska komma med sarkastiska kommentarer eller diskutera FRAMFÖR OSS hur dumt det är att välja namn som ingen släkting har, säga att vissa namn låter knäppa, osv.
Så frågan är, vad skulle ni gjort? Sagt till dem en gång för alla att hålla tyst och acceptera att det är vårt val, och så får de bli sura och bråka bäst de vill? Eller fortsätta ignorera det för att slippa skapa bråk och dålig stämning? Som det är nu känner jag mig lite "ond" pch ser fram emot sonens dop så jag kan skriva hans hela namn i jäääättestort mitt på dopinbjudan haha :D Skulle de våga komma med en kommentar under dopet kommer jag personligen be dem sticka därifrån. Har jag rätt som är irriterad??