• Anonym

Jobbannons -krav eller önskelista?

Hur stor vikt ska man lägga vid vad som önskas i en jobbannons?

Krav är väl krav antar jag men när det står du är.... eller du har... ?

Specificerar de en utbildning känns det ju som ett krav, men när det står "du som söker har lämplig högskoleutbildning" eller bara "du har högskoleexamen", skulle ni söka jobbet även om ni inte har en fullständig utbildning om det är något ni känner att ni kan?

Och de mer personliga egenskaperna, hur mycket ska man bry sig om dem?

Eller när de vill att man har erfarenhet? Kan man söka ändå?

• Svar på tråden Jobbannons -krav eller önskelista?
  • Anonym

Du kan söka på allt, du har ju inget att förlora. När de skriver "Du som söker har..." så skulle jag se det som ett stort önskemål. Men som sagt, man kan söka på allt för man har inget att förlora.

Personliga egenskaper är viktiga, eftersom du ska fungera med dem du arbetar med och i själva arbetsuppgifterna. Är det ett arbete som kräver att du är flexibel så blir det svårt om du är enkelspårig och har svårt att ta in nya saker, exempelvis.

Tips är att du reggar dig på alla jäkla rekryteringsföretag som finns och söker mycket, även sånt du är osäker på om du har nån chans att få.

• MajaVira

Även om de specificerar en utbildning så kan man ju ändå vara intressant om man har en liknande utbildning plus relevant erfarenhet, så det är helt klart värt att söka även om man inte passar in på allt som nämns i annonsen.

Jag har läst en artikel om hur olika män och kvinnor ser på platsannonser, grovt generaliserat söker män ett job om de passar in på ett av kraven/egenskaperna medan kvinnor söker om de passar in på allt...

Så sök jobbet även om du inte har all utbildning, erfarenhet eller egenskaper som nämns i annonsen.

Som exempel blev jag slutkandidaten till ett jobb där jag knappt uppfyllde kraven på erfarenhet (låg dessutom 10 år tillbaka i tiden) men hade väldigt goda kunskaper i något som de nämnde som "vi ser även positivt på om du har erfarenhet av XXXXX". Tyvärr blev rekryteringen avbruten pga omorganisation, men visar ändå på att det finns möjlighet att få ett jobb även om man inte passar in på allt som nämns i annonsen.

• Butterscotch

Önskelista, definitivt. I en jobbannons specificerar man drömkandidaten (eller vad man tror är drömkandidaten) men i slutändan är det som man kanske trodde var det viktigaste kriteriet inte så viktigt längre, om andra saker stämmer.

Det är värt ett försök!

• Anonym

Det beror helt på vad det är för jobb.

Inom stat och kommun så måste man anställa en person som fyller kriterierna man ställt upp i annonsen. Står det att du ska ha universitetsutbildning så får man inte anställa någon som inte har det, för då skulle man skrivit "eller likvärdig erfarenhet/kunskap"

Inom det privata kan det vara olika beroende på vad facket på arbetplatsen har avtalat.

Men du kan alltid ringa innan och höra med kontaktpersonen hur hårt de håller på det de skrivit, och sök ändå, du har ju inget att förlora.

• Anonym

Ah-a! Jag misstänkte att jag nog tog lite hårt på det där. Jag är så dålig på att söka jobb men egentligen väldigt arbetsam och duktig på jobben sen. Men nu blir det nya tag!

Svar på tråden Jobbannons -krav eller önskelista?