• Amanda84

Vi som hellre bor i lägenhet

Ni som har gjort ett aktivt val att bo i lägenhet istället för att köpa hus - varför har ni gjort det?

Frågan är alltså i första hand inte riktade till er som bor i lägenhet på grund av att ni inte har möjlighet att köpa hus just nu eller liknande.

Många i min och sambons bekantskapskrets har varit (och är i viss mån fortfarande) MYCKET frågande kring vårt val och därför vill jag höra hur andra har tänkt som har gjort som oss.

------------------------------

Jag kan börja med hur det var för oss:

Under flera år letade vi aktivt ny bostad och vi tittade på allt: på radhus, parhus, villor i stan, villor på landet, men inget hus hade den där riktiga wow-känslan även om många var fina.

En dag hittade vi en lägenhet och vi gick på visning mest för att den hade spännande planlösning - men egentligen tyckte vi att den var för dyr eftersom den låg i samma prisklass som många av de hus som vi hade tittat på. Men oj, så fin den var!

Vi är helt ointresserade av trädgård så en lägenhet med två balkonger är helt perfekt. Vi behöver inte bry oss om det yttre underhållet (som enligt oss är ganska tråkigt) utan kan lägga pengarna på att få det fint invändigt istället. På gården finns en gemensam uteplats där man kan grilla - men vi behöver inte bry oss om att klippa gräset - det ingår i månadsavgiften. Dessutom finns det knappt några bärande väggar i lägenheten så det är bara att bygga om ifall man behöver fler rum i framtiden.

Vi ser enbart fördelar med att bo så här och vi kommer aldrig att byta bort vår fina lägenhet mot ett hus!

• Svar på tråden Vi som hellre bor i lägenhet
  • Miss P71

Jag och min sambo är lika dana. Vi älskar vår lägenhet.. Vi fixar inte så mycket på balkongen heller till sommaren.. Men sitter gärna där ute så fort det blir varmt ute och njuter av solen. Vi har sol från kl.14-20på sommaren. sedan älskar vi att vara på stranden under sommaren. Vi har en stor gård där man kan sitta och grilla också så det är perfekt.Glad

• Amanda84

Vi fixar inte heller så mycket på balkongen inför sommaren - vi tog bort trallen och la en matta där istället. Det blev mindre jobb och mer stilrent :)

Angående lägenhet så påstår många att vi kommer att ångra oss den dagen vi får barn - jag vet inte. Är det någon med barn som bor i lägenhet som kan berätta hur det är?

• Lady Blue

Jag och maken är verkligen inga husmänniskor och trivs jättebra i lägenhet. Vi ska få barn i sommar men har inga planer på hus. Vi är alldeles för bekväma av oss för att hålla på med underhåll och trädgård och lägger hellre tiden och pengarna på något annat. Dessutom älskar vi stan båda två och vill bo så centralt som möjligt vilket är svårt att kombinera med att bo i hus. Däremot kommer vi nog skaffa ett litet sommarhus om några år men då ska det vara något litet och lättskött som man inte måste lägga massa energi på.

Mitt absoluta drömboende är en vindsvåning med stor terass och vacker utsikt med centralt läge, det är målet och förhoppningsvis kommer vi dit en dag

• Sisisisi

Vi bor i villa på landet men letar lägenhet i stan. Jag tycker det är för jobbigt med hus, småbarn, jag heltidapluggar och sambon mer än heltidsjobbar. Det är alltid nåt som måste göras, nu på vintern är det ju bättre men på sommaren... Fördelen är vår stora altan och lilla pool men de används ju två månader om året... Jag hoppas att vi kommer att trivas i lägenhet, vi kommer framförallt spara mycket tid, nu bor vi flera mil från stan!

• Hultan

Vi flyttar snart från en etta till en tvåa och där har vi för avsikt att leva compactliving-familjeliv så länge det bara går. Vi vill aldrig någonsin bo i hus av dessa anledningar. 1. Vi vill kunna gå ner i arbetstid när vi får barn för att umgås mer med familjen, och det kan man sällan ha råd med om man har hus. 2. Allt jobb man måste lägga på ständigt underhåll av hus slukar tid tid tid tid tid.. Som vi hellre vill lägga på att umgås och ha roligt

• TantMy

Vi bor i en hyreslägenhet, 2 vuxna och 2 tonåringar, en stor på 140 kvadrat.
    Önskar bara att det var en insats så att man kunde få lite fräscht i köket:)
    Annars passar lägenhet oss perfekt!
    Jag har haft hus för länge sedan och det var hemskt...en stor tomt som skulle sköts, hela tiden...usch!
    Ett hus som behövde underhållas, skottas på vintern, klippas gräs på somrarna...som kostade pengar i ett, aldrig mera!

Jag förstår mig inte på folk som hela tiden måste fixa med sina hus, de har aldrig tid för något annat, inte råd heller.
    Man hör på jobbet folk som har fullt upp varje helg med tomt och hus, de kommer aldrig ifrån och kan göra något annat.
    Vi kan vara hemma en helg helg, ligga i soffan, promenera, äta gott, läsa, umgås...ta det lugnt, helt underbart!
    Vi har ju då en husvagn som vi åker till på helgerna när vi vill ha ombyte, vi drar iväg på storhelger och tre veckor på semestern.
    Kommer nog alltid att bo i en lägenhet, men kanske en mindre när barnen flyttat hemifrån. 

• Capt Janeway
    Nidhögg skrev 2012-02-29 15:53:20 följande:
    Vi är helt ointresserade av trädgård så en lägenhet med två balkonger är helt perfekt. V
    Smaken är som baken!

Själv älskar jag att kunna gå ut och fläka ut mig själv på min egen gräsmatta i solen och blocka mina egna bär och ha ett eget trädgårdsland. Solig
  • Anova

Jag har definitvt bestämt mig att inte skaffa hus efter att ha sett om mina farföräldrars hus de senaste åren. (alltså de har bott där, men är så pass gamla att de inte klarar av att ta hand om ett hus). Yttre underhåll (har målat varje sommar de sista åren), snöskottning, gräsklippning, allt fixande inomhus med t.ex. uppvärmning (skaffade fjärrvärme eftersom jag inte orkade inte elda) som krånglat osv. I en lägenhet kan jag bara ringa husvärden eller likande om värmen inte fungerar som det ska. Jag får ta över deras hus då de går bort (alt. flyttar på hem) men Nej tack, jag bor hellre kvar i min tvåa.

• Luella

Vi gillar att bo i stan och slippa lägga tid på att pendla. Sen är det skönt att slippa all skötsel kring ett hus och umgås den tiden istället och göra roliga saker. Vi har en liten kolonilott som vi odlar lite på och som vi kan säga upp när vi inte orkar med den mer.

• Amanda84

Tack för era svar. Det är kul att läsa hur andra tänker kring sitt val av boende eftersom majoriteten av befolkningen i övrigt verkar ha stora husdrömmar så snart de har fått barn eller planerar att bilda familj.

Svar på tråden Vi som hellre bor i lägenhet