Vi som hellre bor i lägenhet
Ni som har gjort ett aktivt val att bo i lägenhet istället för att köpa hus - varför har ni gjort det?
Frågan är alltså i första hand inte riktade till er som bor i lägenhet på grund av att ni inte har möjlighet att köpa hus just nu eller liknande.
Många i min och sambons bekantskapskrets har varit (och är i viss mån fortfarande) MYCKET frågande kring vårt val och därför vill jag höra hur andra har tänkt som har gjort som oss.
------------------------------
Jag kan börja med hur det var för oss:
Under flera år letade vi aktivt ny bostad och vi tittade på allt: på radhus, parhus, villor i stan, villor på landet, men inget hus hade den där riktiga wow-känslan även om många var fina.
En dag hittade vi en lägenhet och vi gick på visning mest för att den hade spännande planlösning - men egentligen tyckte vi att den var för dyr eftersom den låg i samma prisklass som många av de hus som vi hade tittat på. Men oj, så fin den var!
Vi är helt ointresserade av trädgård så en lägenhet med två balkonger är helt perfekt. Vi behöver inte bry oss om det yttre underhållet (som enligt oss är ganska tråkigt) utan kan lägga pengarna på att få det fint invändigt istället. På gården finns en gemensam uteplats där man kan grilla - men vi behöver inte bry oss om att klippa gräset - det ingår i månadsavgiften. Dessutom finns det knappt några bärande väggar i lägenheten så det är bara att bygga om ifall man behöver fler rum i framtiden.
Vi ser enbart fördelar med att bo så här och vi kommer aldrig att byta bort vår fina lägenhet mot ett hus!