• Liselotte

Är det inte obligatoriskt att gå på lektionerna på högskolan?

Ja...som rubriken säger....
    Måste man inte gå på alla lektionerna på högskolan/universitetet?

Så läraren sätter inte betyg efter hur mycket man är närvarande under lektionerna, utan bara på tentor och arbeten?

• Svar på tråden Är det inte obligatoriskt att gå på lektionerna på högskolan?
  • marina81

Föreläsningarna brukar vara frivilliga. Seminarier och vissa gruppträffar är obligatoriska. Så var/är det iallfall på de utbildningar jag gått (jurist samt sjuksköterske).

• Kanelflicka

Vissa föreläsningar kan vara obligatoriska men då brukar lärare informera om det. Vanligast måste man inte vara i skolan, betyget oftast baseras på inlämnade uppgifter, seminariearbetet och prestation på tentan.

• Honey1982

vissa är obligatoriska, som seminarium och sånt. föreläsningar är oftast frivilliga men då får man ju se till att kolla vad man missat.
    åtminstone har jag haft det så.

• bambigirl

Men jag kan rekommendera dig att gå på så många föreläsningar du kan! De är toppen och man får veta vad av allt som står i boken som är viktigt, dvs man får hjälp att sålla lite.

• uniMog

nej de flesta är frivilliga. Tror jag gick på 25% av alla föreläsningarna sista 2 åren jag gick på högskolan.

• Meria

Föreläsningar som är obligatoriska måste visa det på schemat (har jag lärt mej efter tjaffs som vår klass hade den här terminen). Så om det INTE står nåt speciellt på en viss föreläsning så kan dom INTE kräva att man ska ha varit där. Men naturligtvis, gå på så många man kan, man är ju där för sin egen skull!

• HugoochVilma

Jag har oftast inga föreläsningar som är obligatoriska. Seminarierna eller lektionerna är ofta det då de har att göra med att man ska lämna in något (ett arbete eller liknande). Om man skriver skriftlig tentamen så grundar den sig oftast på litteraturen, och inte på föreläsningarna. Jag har varit på många "onödiga föreläsningar" som egentligen inte gav mig så mycket, men det är inget man kan veta i förväg. Jag går kanske på cirka 50-75% av föreläsningarna (läser ekonomi).

• Jennie Brunflo

Regeln är väl att de som är obligatoriska får du meddelande om att de är det, resten är frivilliga.
    Går du inte på en obligatorisk föreläsning får du troligtvis en extra uppgift pga detta.

• Strawbaby

Under min utbildning har det varit så att endel föreläsningar är obligatoriska endel inte. Seminarierna är oftast obligatoriska. Vi brukar alltid få information om vad som gäller just under den aktuella kursen. Dock har vi sällan haft mer än tre träffar per vecka.

Missar man något som är obligatoriskt brukar man få kompletera. Har man svårigheter med att delta i något som är obligatoriskt kan man prata med kursansvarig eller lärare, min uppfattning är att de brukar vara tillmötesgående på högskolan och ta hänsyn till privata problem eller liknande.

Lycka till!

• Liselotte

Tack för era svar!
    Jag har nämligen kommit in på Lärarprogrammet nu. Börjar den 19 januari.
    Fast jag har inga dagisplatser åt mina barn, så när jag är i skolan så kommer jag få hjälp med passning utav barnen. Jag hoppas att det ska gå och att jag ska kunna gå på alla lektioner. Men det kan ju hända nån gång att jag kanske inte kan gå på en lektion. Då kan det va bra att veta att jag kan va hemma o läsa. Ja, ja bara jag överlever våren, så kommer barnen att börja på dagis till hösten.
    Kram

• narie24

Missar du något seminarie brukar man få lämna in kompletteringsuppgifter på det du missat. Oftast kan det bli jobbigare än att faktiskt maka sig dit =). Så det är många studneter som hellre sitter sjuka på seminarierna än att få ännu fler inlämningsuppgifter. Men det är väldigt olika från kurs till kurs och lärare till lärare på LHS. Det är bara att du frågar din lärare.

• mammacatta

på de linjer jag gått så får man alltid en kursplan på första lektinen, där står vilka moment som är obligatoriska och inte. det varierar på ämnet, på lärarhög är det pedagogik å sånt som är obligatoriskt.

rena läsämnen är det sällan - matte, fysik... däremot sånt där du måste diskutera och värdera.

Svar på tråden Är det inte obligatoriskt att gå på lektionerna på högskolan?