• Filippinan

Tips på snygga matplatser i ek - inte för dyrt

Är på väg att köpa ny matplats. Vi vill ha ett snyggt och stilrent bord i massiv ek med SEX stolar till. Det är väldigt viktigt att det får plats tre stolar på varje sida så bordet måste vara rätt stort. Är det någon som har tips på billiga/prisvärda alternativ?

• Svar på tråden Tips på snygga matplatser i ek - inte för dyrt
  • ME 71

Vi köpte vårt bord och sex stolar på Ikea, men kommer inte ihåg vad de heter. Bordet i ekfaner som har två klaffar (ryms 10 pers) kostade ca 2900;-. Stolarna har avtagbart tyg och kostar runt 700;-, vi tog beiget eller sandfärgat "lent" tyg.

Det blev jättesnyggt. Stolarna är supersköna att sitta i.

• Lehen

Jag gillar inte Faner så vi köpte vårt på Cervera "massiv ek"
    Vad är dyrt?? Vi betalade typ 11.900:-
    Jag tror att bilder finns i mitt galleri.

• Storm07

Jag valde medvetet fanér för jag vill inte vara rädd för att få ringar av varma muggar på bordet och slippa olja in bordet regelbundet. Jag valde Bjursta från IKEA, plats för 6 stolar och så finns det ytterligare iläggsskivor som förvaras under bordet. Billigt var det också, jag har för mig att det kostade ca 2200 kr.

• gemelli

Folkhemmet har jättefina och till bra priser. Allt i massiv ek.

• Peppa

cervera har snygga och jag har för mig att de har/har haft?? REA

• Jenny70

Jag har bilder på vårt i galleriet. Visserligen har vi 8 stolar, men bordet finns att få i mindre storlek oxå.
    När jag letade hittade jag MASSOR med bord & stolar att välja på...framförallt snygga stolar! Var inte alls lätt att välja! Att det blev dessa beror mest på att de var så himla sköna! Det fanns snyggare, absolut - men inte skönare!

• Filippinan

Jag gillar inte heller fanér - jag tycker tvärtom att det är enklare med massivt trä eftersom man kan slipa bort små jack eller rispor som kan uppstå. Slip+olja så är det borta. Får man rispor i faner kan man ju inte göra nåt åt det. 11 000 är ungefär vad ett standardbord med 6 stolar kostar på de stora möbelkedjorna. Vi hittade ett jättefint bord på rea på Mio för bara 6700 och då fick vi även med en extra iläggsskiva (som eg kostade 1500). Alltså ett 180x90-bord med SEX stolar i massiv ek+iläggsskiva för 6700! Tack för era tips!

• snysop

Fast det är skillnad på fanér och fanér. Vårat bord från Bolia är gjort av högt kvalitativt fanér, inte någon IKEA-fanér-variant. Men gediget är bra för att slipa om osv... Kul att ni hittade det ni ville ha!

• Monsa

Vi har köpt vårt på Jysk och det är kanonfint!!!!!!! Det var billigt med, runt 2500 för bordet och sen kan man köpa paketpriser med fyra stolar. Tycker absolut du ska kolla där för vi var runt på Mio häromdagen och hittade ett identiskt men prislapparna var inte identiska om man säger så

Det är bra med massiv ek till ett matbord tycker jag om man ändå ska lägga ett par tusen på det eftersom det som sagt går att göra i ordning det.
    Ett fanerbord är kaputt med ett jack i om man inte är ruskigt bra på att laga. Nu har vi ju små barn och dom måste ju också kunna sitta där så det passar oss.
    En möbel som man använder så mycket ska ju kunna klara en del om man vill ha valuta för pengarna. Skillnad på en tvbänk kanske som man inte sitter och grejar vid varje dag
    Ta alltså en tur till Jysk, dom har två olika ekbord, mycket snygga!!!! Får plats tre på var sida om bordet www.jysk.se

Ha det gott/Monsa

• Monsa

Du hade hittat ditt bord såg jag nu Vad kul!!!

• Filippinan

Ja jättekul! Vi hittade ett billigt och fint massivt ekbord på Jysk också men det var bara 160 cm. Vi ville ha minst 180 för att få god plats med sex stolar. Men vi hittade det ju på Mio så vi är glada!

• skriva

Om någon annan är intresserad så kan jag rekommendera Plaine från Mio, med iläggsskiva så att man får plats att sitta många. Vi ska köpa det.

• Karisma

ser att du hittat, men skriver iaf. Jag hittad ett på hermanssons möbler i umeå för 6900:- 180längd och sex xtolar. Tungt som attans. ska vara massiv ek. tror möbelserien heter Zara.

__KRAM K__

• Filippinan

Va många fina tips ni kommer med. Hoppas någon annan blir hjälpt också!

• Dalkulla74

Kan inte låta bli att skriva jag med, tipsar om BRUKA som har fina oljade möbler.

Svar på tråden Tips på snygga matplatser i ek - inte för dyrt