• idaeglund

    Förstör en babyskydds bas bilsätet?

    Jag och min man har diskuterat den här frågan flera gånger nu. Han vill verkligen inte ha bas för att en bas kan trycka så på bilsätet att det blir svåra märken. Vi har en väldigt dyr bil och vi vågar inte riskera att den inte går att sälja sedan.
    Jag har sett olika baser med eller utan en skena som trycker mot ryggdelen på sätet. En som inte har en sån skena är tex Easybase och Easyfix. (Vi har inte isofix fästen i bilen).

    Medan jag tänker att det kommer bli otroligt krångligt att koppla i bältet hela tiden i babyskyddet. Jag kommer använda bilen en hel del när jag är mammaledig, då vi bor utanför stan. Är det verkligen krångligt?

    Sen vill jag passa på att fråga om det är någon som har babyskyddet i baksätet och vad ni tycker om det? Det är ju betydligt säkrare i mitten i bak, men jag tänker att när jag åker ensam så har jag ingen uppsyn över barnet.

    Tack snälla ni som orkar svara!!! 

  • Svar på tråden Förstör en babyskydds bas bilsätet?
  • Mynta

    Nej, det är inte krångligt att spänna fast babyskyddet med bältet. Det tar max 15 sekunder när man fått in snitsen, max.

    Vi har haft babyskyddet (och senare bilbarnstolen) i baksätet hela tiden, vill man ha koll finns det speglar att sätta fast så att man ser barnet i backspegeln.

  • GulTussilago

    Det funkar finfint att ha bebis/barn i baksätet!
    Vi hade vanligt babyskydd till första barnet. Men bilbältena var så korta i min bil att det var lite joxigt att få fast stolen. Det funkade ju men det var jättemycket smidigare med en bas så man bara klickade fast stolen.
    Den basen vi hade (Akta nånting) var rundad och fin på undersidan. Man kan ju lägga något tunt skydd under den om man vill (fast det kanske inte rekommenderas?).
    Däremot har vi sett andra stolar (steg 2, för lite större barn) som har vassa kanter på undersidan! Ingen höjdare för bilsätet! (speciellt inte skinn)

    Tänker också på att babyskyddet släpar man ju runt en del på. In i affärer och sånt. Ställer man ner det kan det ju fastna gruskorn på själva stolen som man nog inte vill ha nedtryckta i sätet sedan! Då är det bättre med en bas!

  • Sisisisi

    Det funkar utmärkt att ha dem i bak! Det finns nån speciell matta man kan ha under bilstolen för att imte förstöra sätet. Har aldrig fått märken av babyskydd men av nästa stol. Skulle absolut ha bas till babyskyddet!

  • vi och pyret

    Vi fick inga märken av basen(brio), jag tycker det är mkt smidigare med basen. Man vet ju dessutom att det blir rätt varje gång.
    Ni har inte funderat på att sälja bilen och köpa en billigare? För sedan kommer de större bilstolarna, fötter på säten och vagnar som ska in och ut. Barn är ingen höjdare för bilvärdet:)

  • Bosco

    Vi har ett babyskydd med bas, först i fram men nu i baksätet. Vi har ett skydd mellan basen och sätet (vi har skinnsäten och vill helst inte få märken) har heller inte sett att det blivit några märken på bältet i fram, vi har isofix bara i baksätet så basen satt fast med bältet i fram. Det är riktigt bekvämt med en bas, bara att klicka i och ur. Jag ville från början inte sätta honom i bak då jag kände lite som du att man förlorar uppsikten men vi flyttade honom dit bak när han var ca fem månader och det har gått jättebra, som sagt köp en spegel så ser du ditt barn hela tiden. Lycka till!

  • ialia

    Vi har också en väldigt dyr bil och vi kommer att ha en bas. De finns speciella skydd som man kan köpa till och ha under. Tror att de är beSafe som säljer dom. Sen tycker jag verkligen att bebisen ska sitta där bak. De är ju rätt så vanligt att de händer olyckor för att man koscentrera sig på barnet i stället för att köra. S farligt är de ju inte om dom skriker.

  • Lena

    Vi har inte fått märken. Det är jättesmidigt med en bas. Vi har basen bakom föraren och med första barnet satte vi ibland skyddet ensamt fram för att lätt stoppa in nappen om vi körde själva. Skrikande bebisar är väldigt distraherande...

  • buffybus

    Nej en bas förstör inte Sätet! Jag vet vi hade en bil för 300 tusen. Det kommer nog förstöra om du inte har bas då du kommer skrapa i sätet på ett vis varje ggn du sätter ner stolen där så kanske den glider lite grann varje ggn och lägg till lite grus undertill om du ställt babyskyddet på marken

    Lägg en tunn filt under basen? Fäst basen och sen kan du va lugn :)

  • AnkiC

    Kan ju meddela att babyskyddet knappast gör så stor skada. När man sedan däremot går över till mellanstolen så blir det djupa gropar i sätet som aldrig går bort. Det är smällar man får ta tyvärr. Kanske är olika vilken stol man har. Vi har haft Acta Graco Cosmic och det ser jätteilla ut. Vet inte om det finns nåt skydd att ha under. Det kan ni ju kolla upp. Bäst att fråga nån kunnig först om det då det kanske minskar säkerhetsrisken med grejer under stolen.

     

  • medicinaren

    Vi har precis tagit ut en Britax Römer-bas ur en (3 år gammal) bil vi ska byta ut. "Armen" på ryggstödet har tryck sönder stoppningen i ryggstödet. Numer en grop i ryggstödet där basen tryckt. Vår bil hade också väldigt djupa isofix-fästen, vilket gjorde att armen mot ryggstödet hamnade med väldig kraft. Basen sstt som ett berg åtminstone...

Svar på tråden Förstör en babyskydds bas bilsätet?