• v i r r a

Har ni barnförsäkring? Varför/varför inte?

Måste fråga - har ni försäkrat era barn? Varför i så fall? Och ni som inte har barnförsäkring - varför inte?

• Svar på tråden Har ni barnförsäkring? Varför/varför inte?
  • MammaTove

För oss är det självklart att ha barnen försäkrade!
    Eventuella extra (större) kostnader om barnet behöver sjukvård längre tid, ersättning för eventuella missprydande ärr osv är sånt som gör att det för oss känns självklart.
    Har nog faktiskt inte reflekterat så mycket över just "varför", men ser absolut ingen anledning att inte ha det..

• Belle85

Extra ekonomisk ersättning om det händer något allvarligt också. En sjukdoms- eller sorgprocess kan vara kostsam, och jobb och tjäna pengar är det sista man vill tänka på då..

• Helle333
    v i r r a skrev 2012-02-29 20:49:54 följande:
    Måste fråga - har ni försäkrat era barn? Varför i så fall? Och ni som inte har barnförsäkring - varför inte?
    Självklart är mitt barn försäkrat. Hon var försäkrad redan när hon låg i min mage. Varför? För mig är det en självklarhet att försäkra sitt barn OM det skulle hända något
  • cloudberry79

Nja. Vi har försäkring, men bara olycksfall eftersom att vi inte får en vanlig försäkring. Nu har vi gett upp att ansöka om och om igen, så vi accepterar att det är så här. Gravidförsäkring hade vi, men barnförsäkringen blev vi diskvalificerade för.

If you love me - please don't feed me!
  • pigglet

Ja, barnen är försäkrade.
    Det ger en ekonomisk trygghet om de skulle bli allvarligt skadade av sjukdom eller olycksfall. Tex så de inte kommer kunna arbeta som vuxna. De kan då få upp till 8 (?) miljoner tror jag det är.
    Vi har utnyttjat försäkringarna flera gånger för mindre saker också. De ger hyfsat med pengar när barnen blir inlagda på sjukhus, och även benbrott osv.
    Vi har nu sökt vårdbidrag på ett av barnen, får vi det beviljat går försäkringsbolaget in med lika mycket pengar. Även engångsersättning för diagnos.  

• v i r r a
    Helle333 skrev 2012-03-01 14:11:06 följande:
    Självklart är mitt barn försäkrat. Hon var försäkrad redan när hon låg i min mage. Varför? För mig är det en självklarhet att försäkra sitt barn OM det skulle hända något
    Det är precis den här typen av resonemang jag funderar över. Jag förstår inte? Vi har väl gratis sjukvård i sverige? Är det för att få ut mer pengar om man skulle bli skadad för livet? Eller vad har jag missat?

Jag menar INTE att ifrågasätta! Jag är ärligt undrande...
  • Butterscotch

Självklart har jag försäkring på barnen, av samma anledning som jag försäkrar mig själv, mitt hem, min bil och min inkomst. Ett extra skydd, helt enkelt.

I barnförsäkringar brukar ingå ersättning vid invaliditet (ekonomisk eller medicinsk), ersättning till föräldrar om man måste sluta jobba för att ta hand om sjukt barn mm. Det tycker jag att det kan vara värt.

• LitenIsa

Har försäkring på båda barnen (och även mig, maken, katten, hästen, huset, bilen osv)

Lilla tjejen har legat inlagd ett par gånger och det var ett välkommet tillskott i kassan då man fick ersätning för förlorad arbetsinkomst.  

• pigglet
    v i r r a skrev 2012-03-07 08:55:07 följande:
    Det är precis den här typen av resonemang jag funderar över. Jag förstår inte? Vi har väl gratis sjukvård i sverige? Är det för att få ut mer pengar om man skulle bli skadad för livet? Eller vad har jag missat?

Jo, själva sjukvården är gratis - helt riktigt!
    Men det finns så många andra ekonomiska aspekter när ett barn blir inlagt på sjukhus. Först kanske du måste ta taxi till sjukhuset. Sedan kanske bo på patienthotellet. Barnets mat ingår, men inte föräldrarnas.  Glömt tandborste osv hemma?  Parkering på sjukhuset.
    Resor av och an till sjukhuset. Kanske båda föräldrarna behövs där i perioder?
    Mediciner.

Du förlorar massor i inkomst! Kanske barnet inte kan vara i barnomsorgen under lång tid, utan måste vårdas hemma.

OCh så själva ersättningen till barnet då - om det skulle vara något allvarligt som barnet får leva med hela livet. KAnske det inte kan jobba heltid, eller alls? Kommer ha kostnader för hjälpmedel eller bostad?  

• MammaTillFelicia
    v i r r a skrev 2012-03-07 08:55:07 följande:

vi har båda försäkrade hos trygg hansa, ett exempel på när det är bra med försäkring:
    dottern hade lunginflammation när hon var 1½ och blev inlagd på sjukhuset akut, vi var där i 4 dagar om jag inte minns fel, och själva sjukvården är ju gratis, men vi fick ersättning varje dag vi var där, det var så längesen men det var typ 800kr/dag lr nåt, och det var ju välkommet tillskott då jag var där med henne och inte fick lön.
Svar på tråden Har ni barnförsäkring? Varför/varför inte?