• Rocket Mania

Hur snabbt kan man "lära" sig springa en mil?

Jag tränade mycket som ung (fram till 16-17 års ålder) men sedan inget alls fram tills för ungefär 3-4 månader sedan. Sedan dess 1-3 ggr i veckan, oftast 2-3, och träningen består då av pulspass 30-40 min.  

Nu tänkte jag börja springa och funderar på att anmäla mig till ett lopp som "morot" och motivationshöjare.

Min fråga är: hur snabbt är det rimligt att det kan ta för mig att lära mig springa en mil?

Min kondition i dag är ok, varken dålig eller jättebra. Jag har aldrig tränat distanslöpning men lite löpning var en del av min träning när jag var 14-15 (vilket är för mer än 15 år sedan), det var dock aldrig långa sträckor utan kanske 4-5 km. 

Finns det bra knep för att lära sig springa? Jag behöver inte bli snabbast i stan, jag vill bara få upp flåset och orka springa konstant i en mil!

Tips och tankar tack! 

• Svar på tråden Hur snabbt kan man "lära" sig springa en mil?
  • ialia

De bästa är att du börja med att springa 1 minut gå 1 minut och så gör du de i 30 minuter. Nästa gång springer du i 2 minuter och går i 40 sekunder. Gången därpå springer du i 3 minuter och sed går i 20 sekunder. De är ett bra sätt att komma igång på så att du inte tar ut dig för mycket i början. Lycka till!

• Themis

Jag gjorde det på ett halvår 2010 när jag var 38, aldrig löptränat förr.

Fast jag sprang inne på band då, kan inte springa ute pga fogar som gör ont på hårt underlag.

Jag jobbade med träningsprogrammen som finns på www.marathon.se

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Rocket Mania
    ialia skrev 2012-02-29 21:57:06 följande:
    De bästa är att du börja med att springa 1 minut gå 1 minut och så gör du de i 30 minuter. Nästa gång springer du i 2 minuter och går i 40 sekunder. Gången därpå springer du i 3 minuter och sed går i 20 sekunder. De är ett bra sätt att komma igång på så att du inte tar ut dig för mycket i början. Lycka till!
    Tack!
    Themis skrev 2012-02-29 21:58:52 följande:
    Jag gjorde det på ett halvår 2010 när jag var 38, aldrig löptränat förr.

Fast jag sprang inne på band då, kan inte springa ute pga fogar som gör ont på hårt underlag.

Jag jobbade med träningsprogrammen som finns på www.marathon.se
    Dom som kostar 190 kr? Är det värt pengarna tycker du?
  • Themis
    Rocket Mania skrev 2012-02-29 22:06:43 följande:
    Tack!

Dom som kostar 190 kr? Är det värt pengarna tycker du?
    Men det finns väl gratisversioner (som stolpar typ) också fortfarande? De var iofs helt gratis när jag började.
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • principessan

Hämtar inspiration! Första rundan på fredag

• Rocket Mania
    Themis skrev 2012-02-29 22:06:55 följande:
    Finns också hjälptrådar här på forumet, just nu en för dom som vill lära sig springa 5 km, och så Löpartråden, där det både finns glada motionärer och några av Sveriges bästa.

Joina oss vetja!

De som vill komma igång

www.familjeliv.se/Forum-24-405/m63371970.html

Långlöparna

www.familjeliv.se/Forum-24-405/m51638120.html
    Stort tack för länkarna
    Themis skrev 2012-02-29 22:08:04 följande:
    Men det finns väl gratisversioner (som stolpar typ) också fortfarande? De var iofs helt gratis när jag började.
    Ska läsa noggrannare i morgon, tack för tipset! Och det är absolut värt 190 kr om det "funkar"!
    principessan skrev 2012-02-29 23:02:15 följande:
    Hämtar inspiration! Första rundan på fredag
    Roligt! Jag satsar också på fredag, ska kika på skor i morgon

• principessan

Jag har redan köpt skor! Är taggad! Men har inte haft möjlighet att börja innan

• Gladskit

Du behöver absolut inte betala något, utan om du bara googlar så kan du hitta massor av kom-igång-program för olika distanser.

Det är absolut inte omöjligt att klara en mil, även om man är ovan löpare.
    Jag tror det tog mig 3 mån ca att springa 5km, och då menar jag inte en gång och aldrig mer. Utan då var det på den nivån min träning låg och det kändes bra. Sen utökade jag vartefter och idag är milen standard på mina pass.

Välkommen till löpningens värld!!

• Sommar2

Tog nog mig också 5-6 månader att springa en mil, jag är 35 och var totalt otränad och hade 10kg övervikt. Började med att försöka ta mig runt en 3km runda, gick och sprang runt, sen när jag kunnde springa den rundan utan att gå så ökade jag en kilometer och till slut satt milen. Lycka till!

• Kampan

Jag sprang milen för första gången häromveckan på ca 57 min. Började springa strax efter jul tror jag ungefär och hade nog kunnat klara milen tidigare än så men har bara inte provat men som sagt härom veckan så=) Lycka till!

• smulan5

Såhär gick det för mig 2009 när jag sprang min första mil.
    I mars började jag gå pw´s ca 4-5 ggr/vecka. I början på maj sprang jag min första kilometer efter en pw och var halvt död när jag kom hem. I slutet på maj orkade jag springa 3 km och sedan gick det fort som f*n passet efter sprang jag 5 km och passet efter det sprang jag 7 km och i början/mitten på juni bestämde jag mig för att springa 1 mil, antingen skulle jag komma hem eller tuppa av på vägen tänkte jag men hem kom jag (efter typ 80 min) och fan va stolt jag var över mig själv. Så för mig tog det alltså lite mer än 1 månad med löpning och ca 3 om man ska räkna med pw´s. Kan väl tillägga att jag hade en övervikt på ca 15 kg då och att det kan vara dumt att öka så snabbt som jag gjorde då jag fick en hel del problem med mina benhinnor ett tag efter.

Svar på tråden Hur snabbt kan man "lära" sig springa en mil?