• Anonym (l)

Knöl i bröstet, som gör ont! Någon? Orolig.

Hittade en knöl i bröstet för ca 1,5 månad sedan.
    Knölen sitter precis under bröstvårtan.

Hittade knölen, eftersom jag hade ont i det bröstet och började då känna igenom det..
    De onda försvann inom någon dag, detta var ca 1 månad sedan nu.

Precis efter mensen, så kändes inte direkt någon knöl, mer som att det var lite hårdare under den bröstvårtan.
    Nu har jag igen börjat få ont i samma bröst, och knölen är där.

Det är bara själva förhårdnaden som gör ont och ska tillägga att jag äter p-piller och är 24 år.
    Gör liksom ont i bröstet även om jag inte rör vid det och råkar barnen luta sig mot en förhårt, eller kasta sig mot, så gör det skitont..

Nu är jag ju såklart supernervös över att detta ska vara cancer eller något.. 

• Svar på tråden Knöl i bröstet, som gör ont! Någon? Orolig.
  • Anonym

Det är superlätt att få det kontrollerat! Se till att få det gjort direkt.
    Jag ringde husläkaren som direkt remitterade till en bröstklinik. Där fick jag göra mammografi och ultraljud och hade det behövts hade jag fått göra vävnadsprov. I mitt fall var det två cystor som tröck på och som jag tömde på vätska.

• Anonym (t)

Cancer brukar inte göra ont säger man som huvudregel. Vanligtvis är det cystor, särskilt om det kommer och går. Finns också ofarliga fibroadenom.

Men som ovan sagt, kolla upp det. Har du väldigt ont kan man punktera cystan men många gånger kommer de tillbaka om man väl börjat bilda cystor. Men oroa dig inte så mycket, sådana saker som gör ont brukar väldigt sällan vara farliga. Lycka till.

• Anonym (l)

Ja det där med att de inte brukar göra iont har jag också läst mig till, så förhoppningsvis är det inget.
    Sen tycker jag det är konstigt att de onda har kommit nu 2 gånger i rad, när jag haft min mens för ca 1-2 veckor sedan.

Får väl ta tag i saken och ringa bröstmottagningen imorgon och se vad de säger.. Så har jag det överstökat sen liksom. Men fy vad nervös man kan bli... 

• Cattis40

Jag har under många år haft en bindvävsknöl i bröstet som gör som mest ont veckan före mens. Tror det är ganska vanligt, men det är ju alltid bra att kolla knölar, även om jag absolut inte tror att din är farlig!

• 14årig

Jag är fyrton år och har knölar i mitt bröst som gör ont, men jag vet inte om det är begrund av att det växer eller cancer! Hjälp 

• Anonym (Hon)

Klart du ska undersökas, antagligen med UL och eller MRI, eftersom du är för ung för att kunna se nåt på mammografi. Men jag tycker inte du ska vara orolig. Även fast vi hör om en massa unga kvinnor som drabbas av bc, är det ändå väldigt ovanligt. Tänk på att mer än 70% av alla knölar är helt ofarliga. I din ålder är oddsen även bättre, typ 95%, kanske även mer! Och, att den gör ont, ÄR ett tecken på att det är ofarligt, om än så jobbigt. Det kan mycket väl vara hormonrelaterat. Så snälla, försök att inte oroa ihjäl dig, men, för din egna inre lugns skull, få det undersökt.

• Anonym (Hon)

[quote=71532797][quote-nick]14årig skrev 2013-10-30 17:52:15 följande:[/quote-nick]Jag är fyrton år och har knölar i mitt bröst som gör ont, men jag vet inte om det är begrund av att det växer eller cancer! Hjälp [/quote Det kan jag så gott som garantera att det inte är cancer. Bröstkörtlarna växer just i den åldern och känns väldigt hårda, knöliga och ömma då. Min dotters bröst började ömma när hon var 11 och hon sa det var jättehårda knölar där inne. Vi lät hennes doktor känna på dom medans vi ändå var där för 11 års kontrollen och hon sa att det var helt normalt.

Svar på tråden Knöl i bröstet, som gör ont! Någon? Orolig.