• Pillowcase

Tips på present till barnmorskan!

Ska i slutet på mars på återbesök hos min barnmorska jag hade under graviditeten.
    Hon har varit fantastisk på alla sätt och vis, stöttat och peppat och verkligen varit en riktig stjärna!

Nu vill jag visa min uppskattning och ge henne något. Men VAD??
    Någon som har några tips och idéer?

• Svar på tråden Tips på present till barnmorskan!
  • prinsessansMamma
    Sanningsdan skrev 2012-03-01 00:30:34 följande:
    Ingenting. Vårdpersonal får, bör och vill inte ta emot gåvor.
    Min barnmorska hade en hel vägg med foton, kort, och allt möjligt uppsatt! 
    Av mig fick hon en blomma och en bild som till hälften bestod av ett foto på mig och dottern, och hälften en text
    med ett tack för att hon var världens bästa barnmorska och bla bla bla! Och det hängde hon glatt upp på sin vägg!
    Ser inget fel i att kunna tacka den person som man regelbundet blivit undersökt i väntan på det finaste man kan få, ett barn! :) 
  • Sanningsdan

Ett tackkort går an, men kommer du med nåt "värre" så tror jag risken är stor att du försätter barnmorskan i en pinsam situation. Hon gör bara sitt jobb. Det är en svår situation för vårdpersonal att ta emot gåvor. Ibland kommer anhöriga till patienter med pengar till en tårta eller liknande. Det känns ofta pinsamt att ta emot eftersom gränsen för vad som är okej är oerhört hårfin. Som kollektiv kan det ändå kännas okej att få en tårta i vissa situationer. Vet att vissa patienter tror att det förväntas av dem efter en längre vårdtid att bidra till fikakassan. I arbetsgruppen ser vi det å andra sidan ofta som problematiskt att ta emot ur ett etiskt perspektiv. Vi tackar och ser glada ut för att inte såra. Som ensamjobbande barnmorska kan jag tänka mej att det kan kännas besvärande att ta emot gåvor utöver ett kort eller dylikt. Varför inte ge henne "Dagens ros" i tidningen istället? Det uppskattas av oss i vården som sällan får cred för det vi gör!

• Ruggugglan
    Sanningsdan skrev 2012-03-01 08:08:25 följande:
    Ett tackkort går an, men kommer du med nåt "värre" så tror jag risken är stor att du försätter barnmorskan i en pinsam situation. Hon gör bara sitt jobb. Det är en svår situation för vårdpersonal att ta emot gåvor. Ibland kommer anhöriga till patienter med pengar till en tårta eller liknande. Det känns ofta pinsamt att ta emot eftersom gränsen för vad som är okej är oerhört hårfin. Som kollektiv kan det ändå kännas okej att få en tårta i vissa situationer. Vet att vissa patienter tror att det förväntas av dem efter en längre vårdtid att bidra till fikakassan. I arbetsgruppen ser vi det å andra sidan ofta som problematiskt att ta emot ur ett etiskt perspektiv. Vi tackar och ser glada ut för att inte såra. Som ensamjobbande barnmorska kan jag tänka mej att det kan kännas besvärande att ta emot gåvor utöver ett kort eller dylikt. Varför inte ge henne "Dagens ros" i tidningen istället? Det uppskattas av oss i vården som sällan får cred för det vi gör!
  • CeciliaB

Jag tycker de va jätte fint tänkt, vi gav vår bm en liten korg med lite roliga frukter och god choklad, hon blev jätte glad och har tackat flera ggr!
    Jobbar själv på sjukhus och vi blir jätte glada över en peng att köpa fika/godis eller liknande! Vi säger givetvis att de inte behövs, men visst blir vi glada över att kunna köpa nåt gott till helgen!!

• Pillowcase

Jo jag vet att det är svårt med gåvor då jag själv jobbar inom vården. Jag vet att man inte får ta emot vissa saker son pengar och dylikt. Jag vet att hon "bara gör sitt jobb" men denna graviditeten har varit tuff för mig och hon har varit ett enormt stöd hela vägen - något jag saknade hos min BM under min första graviditet. Därför vill jag tacka henne och visa min uppskattning! Tack för era tips! En fruktkorg hade kanske varit nåt :)

• Nape

Inget för stort så det inte blir pinsamt. Lite god choklad, en pocketbok eller kanske något gott te.

• lillamikaela

Hur har de gått vad blev de för nått tanke på te så finns de ju såna te butiker lite överallt med nått slags te eller nån sylt till oxå ett förslag.
    Eller på nån inredningbutkl där man får nån fin duk eller servett med nått ljus i cellofan papper.
    Som vi har här : dimoda Eller village heter dom

• canmamma

Det absolut bästa skulle jag tro är ett personligt brev och tackkort. Känns det för lite så kan du kanske tänka dig att göra en donation i hennes namn till något barnmorskerelaterat. Läkare utan gränser jobbar mycket med barnmorskor tex.

• JoannaC1983

Det är hemskt att man inte ska kunna visa uppskattning. Sluta va så stela människor och tacka och ta emot när någon vill visa uppskattning! Jag har varit inlagd för tidig vattenavgång i 3 veckor nu och jag skulle köpa en kryssning till var och en av barnmorskorna, läkarna och undrsköterskorna i lund på perenatal om jag hade haft råd!! Helt fantastiska har de varit, kommit in med ett leende varje dag och verkligen visat omtanke. Man kan inte bara säga att det är deras jobb och förvänta sig att de ska vara så varma och fina. Det är när någon gör det lilla extra som man vill belöna en person och då anser jag att man ska kunna tacka och ta emot. Klappa sig själv på axel och förstå att man verkligen har gjort en insats i någon liv. Alla kan inte uttrycka sig lätt verbalt, ibland kan det vara lättare med en gåva. Gör inte något negativt av att en människa vill visa tacksamhet och sprida lite glädje tillbaks.

Svar på tråden Tips på present till barnmorskan!