• emmbla80

    Min 1 åring vaknar hela nätterna, orkar snart inte längre!!

    Min nyss fyllda 1 åring har krånglat på nätterna dem 2-3 senaste månaderna. Hon vaknar alltifrån varje halvtimme till var 2-3 timme. Lägger henne runt 19:00 och då sover hon hyfsat fram tills 00:00-01:00 men sen ligger hon och smågnäller och håller på resten av natten fram tills 06:00-06:30 då hon vill upp.
    Vet att min äldre dotter hade en krånglig period då hon vaknade jämt på nätterna, men då var hon runt 10 månader och de bara på någon vecka.
    Jag förstår inte vad som är galet och vad som stör henne. Hon är ju helt slut på dagarna när hon inte får sova på nätterna.
    Själv börjar jag känna mig så fruktansvärt sliten, känns som att jag snart går in i väggen om jag inte får sova.
     Har dessutom en 5åring hemma på dagarna så att sova några timmar på dagen finns inte.

    Vad tusan ska man göra för att få henne att sova, har provat allt känns det som.

    Någon annan som har samma problem?

  • Svar på tråden Min 1 åring vaknar hela nätterna, orkar snart inte längre!!
  • Lilla Hjärta

    Jag har också en 1 åring som krånglar på nätterna. Inatt var hon klarvaken mellan 3 och 4,30... Sen ville hon dessutom gå upp kl 6,25.... Lite trött. Ok om det är enstaka nätter men det är ingen natt som är problemfri.

    Hon somnar runt 19 på kvällen och runt 21 så börjar hon gnälla. Tappat nappen. då är det bara att stoppa tillbaka den så somnar hon oftast om men det är inte alltid. Det känns som om hon är orolig. ligger och vrider och vänder sig och gnäller. Till slut vaknar hon ju helt och då är det flera timmar i vakenhet... Oftast får vi flytta över henne till vår säng och då är det lite bättre men hon vaknar ofta och skriker till för att sen somna om. om man har tur.

    Vill gärna också höra tips och råd!!

  • Pickeli

    Min kille fyller 1 på måndag och han är också lite bökig på nätterna. Han har ett extremt närhetsbehov nu och vi löser det genom samsovnig och det funkar klockrent. Han kan vakna lite då och då och gnälla lite men då får han nappen, lite vatten och sen är det ligga sked som gäller.

    Samsover ni? Prova det om ni inte redan gör det!


    Google it!
  • Pickeli
    Lilla Hjärta skrev 2012-03-01 08:27:11 följande:
    Jag har också en 1 åring som krånglar på nätterna. Inatt var hon klarvaken mellan 3 och 4,30... Sen ville hon dessutom gå upp kl 6,25.... Lite trött. Ok om det är enstaka nätter men det är ingen natt som är problemfri.

    Hon somnar runt 19 på kvällen och runt 21 så börjar hon gnälla. Tappat nappen. då är det bara att stoppa tillbaka den så somnar hon oftast om men det är inte alltid. Det känns som om hon är orolig. ligger och vrider och vänder sig och gnäller. Till slut vaknar hon ju helt och då är det flera timmar i vakenhet... Oftast får vi flytta över henne till vår säng och då är det lite bättre men hon vaknar ofta och skriker till för att sen somna om. om man har tur.

    Vill gärna också höra tips och råd!!
    Precis så gör vår son också, då får han komma till soffan och ligga på mig och somna om. Sedan går vi och lägger oss tillsammans och det funkar jättebra för oss. Har du testat det?
    Google it!
  • straw2008

    Vår dotter hade en sån period... gud det höll på att ta livet av mig :( hon slutade självmant efter 3v. Vi gav extramacka på kvällen så hon verkligen var proppmätt. Det fick vi för oss hjälpte. O låt henne inte sova så mkt på dagen, MAX en timma o inte senare än 14 för hon måste vara svintrött annars sover hon nog inte ens igenom första natten...


    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • emmbla80

    Hon sover i egen säng i vårat rum. Nu sista tiden har jag börjat ta över henne i våran säng och det känns som att hon sover lite bättre då, men jag själv kan inte sova då. Hon ligger och vrider och vänder sig jämt och jag är så lättväckt så det känns inte heller som en bra lösning.
    Hon sover 2 ggr /dag nu, alltifrån 1-3 h per gång. Har testat att bara låta henne sova 1 gång men hon har ändå inte sovit bättre sen på natten, snarare tvärtom. Och eftermiddagen blir en pina om hon inte får sova, bara massa gnäll och grin då för att hon är så trött.

    Jag hoppas innerligt att det blir bättre snart, hur ska man orka annars?
    Börjar dessutom jobba nu till veckan, dock bara varje onsdag från 17:00-23:15 men hur ska man orka hålla sig vaken då man är helt däckad varje kväll kl 20:00? Puuh!

  • Lena

    Jag hade provat med eget rum och halvera dagssömnen. Låta den på eftermiddagen bli max en halvtimme.

    Pappan får väl ta natten innan du jobbar så du är utvilad

  • Pickeli

    Vill bara tillägga en grej ang dagssömnen.

    Båda min barn har sovit avsevärt SÄMRE på natten om de inte fått sova mycket på dagen. Det var min mormor som tipsade mig om att "barn som sover dåligt/lite på dagen sover likadant på natten" Detta kan dock inte tillämpas på en 3 åring kanske men om inte min 1 åring får sova minst 2 ggr om dagen så blir både kvällen och natten kaos!

    Alla barn är ju olika men det skadar ju inte att testa lägga till lite mer sömn på dagen.

    Ända tills för 3 månaders sen har sonen alltid behövt ta sig en powernap runt 18 för att somna gott till och fortsätta sova gott på natten. Nu sover han sista gången vid 16-17.


    Google it!
  • straw2008
    emmbla80 skrev 2012-03-01 09:08:40 följande:
    Hon sover i egen säng i vårat rum. Nu sista tiden har jag börjat ta över henne i våran säng och det känns som att hon sover lite bättre då, men jag själv kan inte sova då. Hon ligger och vrider och vänder sig jämt och jag är så lättväckt så det känns inte heller som en bra lösning.Hon sover 2 ggr /dag nu, alltifrån 1-3 h per gång. Har testat att bara låta henne sova 1 gång men hon har ändå inte sovit bättre sen på natten, snarare tvärtom. Och eftermiddagen blir en pina om hon inte får sova, bara massa gnäll och grin då för att hon är så trött.Jag hoppas innerligt att det blir bättre snart, hur ska man orka annars?Börjar dessutom jobba nu till veckan, dock bara varje onsdag från 17:00-23:15 men hur ska man orka hålla sig vaken då man är helt däckad varje kväll kl 20:00? Puuh!

    Är helt säker på att hon kan sova 45 min fm samt 45 min em men allt över det är förmodligen för mkt.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Min 1 åring vaknar hela nätterna, orkar snart inte längre!!