• cinalind

Född 29 februari???

Morsning!!

Hörde något intressant på Rix fm imorse. De pratade om de barn som föddes igår 29 feb.
    De undrade hur deras personnummer blev, om det blev den 29 eller 28 feb alt 1 mars. Samt när de firar sin födelsedag?

Men ingen av de kunde svara på frågan, så jag ställer frågan här.. För jag blev väldigt nyfiken på detta.

Någon som vet??

• Svar på tråden Född 29 februari???
  • Höstvind

Personnummret borde väl ändå vara den 29/2, datumet det året barnet föddes (som i år) existerar ju faktiskt. Vore konstigt att få ett annat personnummer tycker jag!

• MSörensen

Men när firar man födelsedag de åren det inte är skottår? =)

• gullehjärtat

Detta funderar jag på varje skottår, så vill gärna se om någon vet mer? :)

• cinalind
    MSörensen skrev 2012-03-01 09:54:32 följande:
    Men när firar man födelsedag de åren det inte är skottår? =)
    Exakt!! :)
  • cinalind
    gullehjärtat skrev 2012-03-01 09:57:54 följande:
    Detta funderar jag på varje skottår, så vill gärna se om någon vet mer? :)
    Kan bara hålla med, för hoppas att det dyker in mer svar :)
  • Mornie Alantie

När man firar är väl upp till varje familj. Hade jag fyllt år 29/2 skulle jag fira 28/2 och säga att min födelsedag är sista februari.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Karisma

Är nog upp till varje person att välja själv när de firar födelsedag. Är väl bara att när det gäller krogen och körkort och systemet och sånt så är det 1mars som gäller. :) Om det nu inte är skottår just det året de tex fyller 18år. :)

/K

• jbo

Min sambo är född 29:e och hans personnummer är xx0229-yyyy. Han har valt att fira den 28:e de år hans dag saknas.

• Muffins i magen

Jag är född 29/2 och mitt personnummer är självklart  yy0229 eftersom jag är född på den dagen, inte den 28/2 eller 1/3. Vi har alltid firat min födelsedag den 28e de åren det inte är skottår eftersom det då blir samma månad. 

• Erki

Självklart blir personnumret xx0229-xxxx.
    Min dotter är född den dagen och eftersom hon är född sista februari så firar vi henne just sista februari varje år.
    För oss är det självklart men det är väldigt många som frågar oss om just det.

• pppppppp

Enligt persiska kalender har jag mitt födelse dag den dag som blir den 29 feb i den svenska almanackan! De år som finns ingen 29 feb förfarande finns min födelsedag somma dag i persiska almanacka! Vilken blir 1 mars istället!

• Gun2902

Jag är född den 29 februari och firar alltid min födelsedag den 28 feb för det är ju i den månaden som jag är född

Svar på tråden Född 29 februari???