• Rebecccca

Gjutformar

Hej alla pyssel vänner!

Jag gjuter för tillfället i betong och köper olika former av olika människor på nätet. Nu är min STORA önskan att gjuta ljusstakar. Det verkar inte finnas formar att köpa så jag tänkte då får jag väl göra dem själv. Åka på olika loppisar och köpa mässing eller silverljusstakar och gjuta av.

Min fråga är då...Ska jag använda mig av flytande latex, silikon eller vinamold?
    Var får man tag på detta?

Mvh Rebecca

• Svar på tråden Gjutformar
  • Diablo

Jag köpte flytande silikon på pandurohobby, men det var superdyrt! Hade du inte kunnat göra en tvådelad form i gips? Eller i lera, det är billigare!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Rebecccca

Det var inte formgummi du köpte? Provade det men inte så stabilt och DYRT som du säger :/

Gips har inte så lång livslängd om man ska gjuta betong i det och lera ska oftast brännas i ugn :/ 

• Diablo

Det finns lera som du inte behöver bränna.

Jag penslade på silikonet på mönstrat glas. Det fungerade superbra, men ger inte någon stabilitet om du skulle gjuta ljusstakar. Jag hade nog provat lera.

Jag gjuter själv stora trädgårdssvampar som jag bygger upp med hönsnät och sedan klär med betong. Även gångplattor och annat smått och gott, roligt roligt!   

• Rebecccca

Ja visst är det roligt att pyssla med sånt :D

Vet du någon bra sida som säljer silikon, lera, latex? 

• Diablo

Cebex keramikexperterna ab. de säljer allt från drejskivor, lera till ugnar.

Silikon är värre! 

Svar på tråden Gjutformar