• Anonym (Kaffedraken)

    Kaninen kissar i soffan

    Vi har en kanin som bor ute på sommaren och inne på vintern. Han bor i en kompostgallerhage i garaget normalt, men eftersom vi vill att han ska få skutta friare tar vi in honom i huset varje dag. Problemet är att han tycker att soffan är ett bra ställe att kissa på, går det att få honom att sluta med det, eller tror ni det är kört? Nu lägger vi på en stor vaxduk, men det är både fult och opraktiskt.

  • Svar på tråden Kaninen kissar i soffan
  • Anonym (Kaffedraken)
    StarStruck skrev 2012-03-01 11:28:44 följande:
    Kan ni inte sätta upp en grind till det rummet soffan står i då?
    Det går säkert, men det skulle bli sjukt opraktiskt. Det är inte en vanlig dörröppning utan en dubbelbred och all trafik i huset går genom den. Den måste vara hög nog så kaninen inte kan hoppa över och då måste barnen öppna den för att komma fram. De kommer ofrånkomligen glömma stänga och så är vi där igen - kaninkiss i soffan...

    Tänkte mest om det fanns någon sprej kaniner inte gillar lukten på som man kan spreja på? Eller något liknande? 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ingen som vet om det finns något husmorstips för att få kaninen att låta bli soffan? Enkaste kanske är att klä in soffan med kompostgaller?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är han kastrerad? En kompis okastrerade hankanin kissade lite varstans, även på henne, men slutade när han blev kastrerad.

  • Anonym (Kaffedraken)
    tinis77 skrev 2012-03-01 22:23:46 följande:
    Är han kastrerad? En kompis okastrerade hankanin kissade lite varstans, även på henne, men slutade när han blev kastrerad.
    Ah, jag har tänkt beställa tid för kastrering, då får jag göra slag i saken då. Hjälper det är det ju kanon, men han har inte varit särskilt revirig hittills. Nåja, det ska ändå göras.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Jag har haft fyra kaniner som räddades från diverse slaktare. Alla ganska vilda och stora, såg ut som harar, inga burkaniner. Därför fick de gå fria inomhus. Och hanarna, ja, efter ett tag kastrerades de mest för att de slogs så otroligt mycket, och det gick inte alls. Kaniner får gärna favorithörn att kissa i, det kan vara kört, även för kastrater.
    Det har ju med revir att göra. Minns inte, men har för mig att jag sprejade en massa andra grejer i hörnet och att intresset dog ut lite då. Favoritkaninen levde i nästan tio år, och blev allt lugnare och renligare. Så gullig!
    Kom när man ropade och somnade i samma säng som mig. Var väldigt tillgiven. Har faktiskt aldrig sett något liknande, han blev som en liten hund.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad mysigt det låter, yimby! Ska boka tid för kastrering iaf. Han är ju ensam sedan hans bror försvann i somras (de bodde i separata utegårdar efter att de blev könsmogna) och det har inte blivit av bara. Hoppas det kan vara så enkelt, annars ställer jag väl kompostgaller för soffan. Han går ju på sin låda i övrigt.

Svar på tråden Kaninen kissar i soffan