• Lonas

Ni med erfarenhet av barn med ds..

Hej,

Ni som väntar barn med ds eller som har barn med ds, kan ni berätta för mig hur det upptäcktes?
    Syns det på rul? Jag har inte gjort kub test och var iväg på rul i förrgår, där tyckte spec.mödrav. att hjärtat var förlitet mot vad det ska vara och att det var vätseansamling kring hjärtat. Barnet rörde sig inte så mycket vad jag kunde se. Dagen efter träffade vi en läkare som inte hittar något fel på härtat och andra organ ser bra ut, men det är vätska kring hjärtat, vad det berodde på kunde han inte säga mer än att det kunde vara ds eller att jag gått med någon infektion som gått över tillbarnet som gjort att det samlat på sig vätska.

Jag har inga fördomar mot barn med ds, den här frågan och min oro handlar inte om det. Det handlar om att jag vill veta för att förbereda mig i såfall på det.

Jag vart erbjuden fostervattenprov, men är så osäker på om jag ska göra det. Jag ska tillbaka om en vecka för nytt ul, då är jag i v 20+0.

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av barn med ds..
  • vixtoria

Jag har ingen egen erfarenhet, men en kompis till mig har en son med DS, och de hade inte anat någonting, hon gjorde ul i vecka 12, 22 och 32 men allt såg helt normalt ut.
    En annan bekant till mig har en dotter med DS, hon gjorde bara RUL och det syntes heller ingenting.

• Mariella81

Hej!

Jag har en son med DS. Han är 9 månader. Under graviditeten gjorde vi tre ultraljud, två tidiga och ett RUL. Inget av ultraljuden visade på något direkt avvikande även om lårbenen var en aning korta. Man kan se vissa indikationer på DS vid UL och korta lårben är ett sånt tecken. Det finns en del andra såna tecken men de kan uppträda vid helt "normala" graviditeter också. Det är ingen stor del av alla barn med DS som man upptäcker vid RUL. För att veta måste man göra ett fostervattenprov eller ett moderkaksprov. Är det viktigt för dig att veta i förväg om barnet har en kromosomavvikelse? I så fall tycker jag att du ska göra fostervattenprov. Vi misstänkte ingenting under graviditeten och personligen tyckte jag att det var skönt att inte veta nåt i förväg eftersom jag säkerligen skulle ha målat upp en felaktig bild av hur det skulle bli och ägnat graviditeten åt att oroa mig. Nu är ju din sits lite annorlunda eftersom det finns en markör för DS och då kanske oron finns där ändå. Då kan ett fvp kanske hjälpa dig att antingen släppa funderingarna eller ställa in dig på ett föräldraskap som ser lite annorlunda ut än vad du kanske tänkt dig på förhand. Lycka till!

• Lonas

Tack snälla för era svar! Jag ska tillbaka till spec.mödrav. på ons för att träffa läkaren igen, tills dess får jag fundera på fvp.

• popcornplaya

Jag har en dotter på 15 månader med ds. Vi gjorde ul i v.9, 15, 18, 19, 36 och 38. Det sista gjordes dagen innan hon är född. Allt såg ut som det ska så vi sitte ingenting.

Kan säga att vi lever ett helt normalt liv med två barn. Största skillnaden just nu är att hon är mkt mer harmonisk och lätthanterlig mot jämnåriga. Känns ju nästan inte som vi har två barn ibland ;)  

Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
  • Lonas

Tack för ditt svar.
    Jag ska i väg imorgon på nytt ul hos läkaren och jag har inte bestämt mig ännu om jag ska göra fostervattensprov...

• Mariella81

Lycka till imorgon! Uppdatera gärna! Fråga gärna om det är nåt ang DS du undrar över för jag svarar gärna. Kan inte svara på allt såklart men den erfarenhet jag har delar jag gärna med mig av :)

• Lonas
    Mariella81 skrev 2012-03-06 13:55:29 följande:
    Lycka till imorgon! Uppdatera gärna! Fråga gärna om det är nåt ang DS du undrar över för jag svarar gärna. Kan inte svara på allt såklart men den erfarenhet jag har delar jag gärna med mig av :)
    Tack så jätte mycket!
    Jag hör av mig efter imorgon. Just nu ligger nerverna utan på kroppet o jag är full av ångest så stackars liten där inne mår nog inte på topp.
  • Lonas

Vätskan hade försvunnit igår på ul och allt annat såg bra ut så vi avstod med fvp. Hoppas allt blir bra nu.

Svar på tråden Ni med erfarenhet av barn med ds..