• Mamma 2005

Syskonvagn? Hur har ni gjort?

Vi funderar redan på ett syskon till vår tjej som fyller 1 år om några veckor. En kompis ska ha barn i maj och undrar om de får köpa vår vagn och vi undrar lite hur behovet kommer att vara med en på ca 2år och en nyfödd. Ska man ha kvar kombi vagnen till den nyfödda och köpa en sulky till 2 åringen eller köpa en syskonvagn så båda kan åka? Nog är det för tidigt med stå bräda om man är 2år?

Man kan ju inte ha alla modeller och storleker....

Hur har ni gjort? Är ni nöjda med er lösning?

• Svar på tråden Syskonvagn? Hur har ni gjort?
  • Beccabecca

När jag jobbade på dagis så klarade två-åringar utan tvekan av att stå på ståbräda. Men det är kanske lite skillnad på att gå på utflykt till parken och att ha ståbrädan som enda alternativ.
    En arbetskompis till mig hade en jättesmidig dubbeldäckar-syskonvagn.
    Det var som en vanlig sulky och sedan låg lill-tjejen under själva sisten i en liggdel. Den gick visst att bygga om till två sittdelar sen när den lilla blivit större, då sitter barnen på rad som ett tåg.

• dragonlady

Hej!! Jag har vagnen "annarebecca" skriver om.
    Phil & Teds E3 heter den (www.philandteds.com)
    Den är kanoon för det mesta, men har ett par begränsningar:
    1-Det stora barnet sover inte särskilt bekvämt om man har en nyfödd under.
    2-Funkar inte riktigt när det lilla barnet vill börja sitta upp korta stunder.

Jag har därför en klassisk Brio syskonvagn för långa promenader och sovstunder.

Jättenöjd med vår lösning, men har man inte plats, råd, lust att ha fler syskonvagnar hade jag satsat på P&T med en syskonbräda och flyttat runt barnen beroende på om de vill sitta, ligga, stå eller....... Hoppas du fattar vad jag menar... känner mig lite rörig i huvudet.....

Lycka till med syskonverkstaden förresten!!

• AnnaZ

Josef blev storebror när han var 18 månader. Vi hade kvar duovagnen, den har ju separat ligg-och sittdel och liggdelen behövdes till lille Noah i vintras här i kalla Sundsvall tyckte jag.
    Vi köpte också en begagnad tvillingvagn, jag hade dock som krav att den skulle vara vändbar. Jag vill ha barnen vända mot mig när de är små. Vi har ingen sulky men ett par olika bärsjalar.
    Det fungerade jättebra - annars hade vi gjort på ngt annat sätt.

När jag var själv med båda barnen använde jag oftast tvillingvagnen. Om vi gick ut alla hade jag Noah i bärsjal och Josef fick åka "sin" vagn med sittdelen monterad. Eller så använde vi liggdelen till Noah om pappa kunde bära Josef vid behov. En 1 1/2- / tvååring kan gå långt men inte alltid i den takt eller åt det håll vi vuxna vill!

Nu är Josef 2 1/2 och går gärna själv men - som sagt - ibland går det i snigelfart så jag använder fortfarande tvlillingvagnen ofta.

Hoppas ni hittar en lösning som passar er och grattis till er dotter på ettårsdagen i förskott!
    /Anna

Svar på tråden Syskonvagn? Hur har ni gjort?