• sooozz

Sjuksköterska eller undersköterska?

Hej!
    Jag vet verkligen inte vad jag ska plugga, sjuksköterska eller undersköterska?
    Jobbar just nu som personlig assistent åt min storebror som sen 2,5 år tillbaks har en förvärvad hjärnskada, så jag har ändå erfarenhet utav vården.

Jag var först inne på att plugga till undersköterska, men sen har flera sagt åt mig att jag kommer ångra mig ifall jag inte pluggar till sjuksköterska istället. Därför vet jag nu inte alls. Även fast jag kanske skulle bestämma mig för att plugga till sjuksköterska så känns det så långt dit, och så svårt. Jag har inte Natur B som behövs för utbildningen, & dessutom måste jag nog göra högskoleprovet för att ha en chans att komma in här i Linköping. Det känns så himla långt bort bara, tills man väl är klar.
    Dessutom kanske jag & min pojkvän vill ha barn om två år, & hur gör man då? och hur klarar man sig ekonomiskt? 

Vad skulle ni ha gjort?  

• Svar på tråden Sjuksköterska eller undersköterska?
  • Majsan70

Du kanske skall sätta plus o minus för de olika studierna o de olika yrkena?

Själv valde jag att stanna vid USK för att det var just det JAG ville göra. Jag har suveräna betyg o hade nog kommit in på ssk utb. här där jag bor, men jag känner attd et inte är för mig. Har aldrig ångrat mitt val.

• sasso78

Du kan ju utbilda dig till undersköterska FÖRST sen skraffa barn och sen om ngr. år efter barnet kommit börja studera till sjuksköterska om det känns rätt då. Har du läst undersköterske programmet först så kommer sjuksköterske programmet gå mycket lättare då du har en del kunskaper innan! Lycka till!

• Mandy1981

är själv sjuksköterska, och morsan min pluggar till usk. Jag måste faktiskt säga att det inte är värt längre att plugga till ssk. Lönskillnaden är bara löjligt, ansvaret är mycket större och därmed även pressen, plus att utbildningen tar längre. Jag skulle inte plugga till ssk igen.

• Ebba Caroline
    sasso78 skrev 2012-03-01 13:41:56 följande:
    Du kan ju utbilda dig till undersköterska FÖRST sen skraffa barn och sen om ngr. år efter barnet kommit börja studera till sjuksköterska om det känns rätt då. Har du läst undersköterske programmet först så kommer sjuksköterske programmet gå mycket lättare då du har en del kunskaper innan! Lycka till!

Varför ska då ens ubilda sig till undersköterska? (Undersköterska är ingen utbidlning utan en anställningsform)
  • Inorr
    Ebba Caroline skrev 2012-03-01 13:53:17 följande:
    Varför ska då ens ubilda sig till undersköterska? (Undersköterska är ingen utbidlning utan en anställningsform)
    uska är en utbildig och yrke. har men inte den är man vårdbiträde och tjänar änu sämmre
  • Ebba Caroline
    Inorr skrev 2012-03-01 13:56:22 följande:
    uska är en utbildig och yrke. har men inte den är man vårdbiträde och tjänar änu sämmre

Nej, undersköterska är en anställningsform vilket innebär att det upp till AG (arbetsgivaren) att besluta vad du ska bli anställd som. I visas kommun krävs vård-och omsorgsutbildning eller annan relevant utbildning som ger behörighet att bli anställd som undersktöerska.
  • sasso78
    Ebba Caroline skrev 2012-03-01 13:58:27 följande:
    Nej, undersköterska är en anställningsform vilket innebär att det upp till AG (arbetsgivaren) att besluta vad du ska bli anställd som. I visas kommun krävs vård-och omsorgsutbildning eller annan relevant utbildning som ger behörighet att bli anställd som undersktöerska.
    Finns det nån AG som anställer nån som USKA om man inte har utbildningen? Obestämd
    Jag trodde man blir vårdbiträde då?
  • Ebba Caroline
    sasso78 skrev 2012-03-01 14:37:27 följande:
    Finns det nån AG som anställer nån som USKA om man inte har utbildningen? Obestämd
    Jag trodde man blir vårdbiträde då?

Finns många som gör det.
  • sasso78
    Ebba Caroline skrev 2012-03-01 13:53:17 följande:
    Undersköterska är väl en utbildning. Det blir man om man gått omvårdnadsprogrammet.
  • sasso78
    Ebba Caroline skrev 2012-03-01 14:38:27 följande:
    Finns många som gör det.
    Ok, möjligt men jag tror de flesta AG vill ha UTBILDADE undersköterskor....
Svar på tråden Sjuksköterska eller undersköterska?