• Beautyflie

Förskoleavgift, separerade föräldrar

Jag och min man har nyligen separerat. Barnen bor huvudsakligen hos mig, och är hos sin pappa varannan helg. Således ändrade jag inkomstuppgift till förskolan (personalkooperativ), eftersom mitt hushålls inkomst numer är hälften av vad det var förut. För det står att "Hushållets sammanlagda inkomst" ska vara underlag för avgift.

Nu har jag gått nya räkningar, som fortfarane är på samma höga belopp som det var förut. Jag frågade förskolan, som menar att avgiften ska beräknas på bådas inkomst för att vi har gemensam vårdnad, och att de ringt kommunen och kollat detta. Detta trots att barnen huvudsakligen bor hos mig, och jag är platsinnehavare och allt vad det heter. Jag tycker personligen att det låter orimiligt, för i mitt hushåll finns endast jag som tjänar pengar. Om jag skulle träffa en ny som flyttar in i mitt hushåll, ska då avgiften beräknas på min, min nyas och mitt ex inkomst? SKa ringa kommunen imorgon på telefontiden för att kolla detta, eftersom förskolan tillämpar samma regler som kommunen.

Undrar bara om det är någon som vet om det är vanligt att de gär såhär? Hur betalar ni andra som är separerade? Jag har inte begärt något underhåll från mitt ex eftersom jag tjänar bättre än honom, och han är arbetslös sedan en kort tid tillbaks, men om avgiften ska vara sådär hög så måste jag ju göra det för att få det att gå runt själv :(

♥ Eveline 071211 ♥ Lucas 090121 ♥
  • Svar på tråden Förskoleavgift, separerade föräldrar
  • kiwi2012

Låter knäppt. Där jag bor räknas det på hushållets samlade inkomst, alltså min då jag är ensamstående. Har gemensam vårdnad men mannens räknas inte med. Dom måste ha gjort fel!

Alex 980805 - Mio 051213 - Villemo 110418
  • cloudberry79

De har fel. Om barnen bor hos dig ska avgiften baseras på din inkomst. Om du träffar en ny ska den baseras på din och din nyes inkomst om barnen fortfarande huvudsakligen bor hos dig. Om barnen hade bott växelvis hade ni kunnat dela fakturan och betala separat.

If you love me - please don't feed me!
  • Beautyflie

Nää, visst låter det knepigt :/  Intressant att höra om hur det funkar på andra ställen iallafall, tack för era svar.

• dealinda

om ni är separerade men har delad vårdnad betalar ni halva avgiften var. ring till placeringskontoret och hör hur ni skal göra, men du skall inte betala hela avgiften själv, din ex man kommeer att få en egen faktura på halva. är inte själv separerad men läste det på vår kommuns hemsida när jag skickade in vår platsansökan för några månader sedan!

lill prinsen 2010-12-04. BF 2012-10-19
  • cloudberry79
    dealinda skrev 2012-03-01 15:19:11 följande:
    om ni är separerade men har delad vårdnad betalar ni halva avgiften var. ring till placeringskontoret och hör hur ni skal göra, men du skall inte betala hela avgiften själv, din ex man kommeer att få en egen faktura på halva. är inte själv separerad men läste det på vår kommuns hemsida när jag skickade in vår platsansökan för några månader sedan!
    Det är när man har växelvis boende. TS har inte växelvis boende, utan barnen bor alltid hos henne på vardagarna.
    If you love me - please don't feed me!
  • malias

Vi är separerade och har betalat hälften var, med varsin faktura, sen flera år. Baserat på resp persons inkomst.

Svar på tråden Förskoleavgift, separerade föräldrar