• Anonym

Jag har blivit erbjuden ett jobb som jag inte tror att jag klarar av, hur hade Du gjort??

Vi klarar oss på en lön tills jag får ett jobb, så min sambo tycker inte att jag ska ta något "skitjobb" som telefonförsäljning eller liknande, utan han tycker att jag ska ta för mig ett bra jobb som han vet att jag kan få. Blev erbjuden ett jobb nu på äldreboende inom kommunen. Min mamma (som själv arbetar på äldreboenden) säger "jag tror det passar dig för du har en bra personlighet för det, så testa, passar det inte så slutar du där". Men jag vet inte ens om jag vågar mig iväg på intervjun. Tanken på att byta blöjor på vuxna och duscha dom känns så konstigt och obekvämt för mig. Jag håller med mamma om att jag har en bra personlighet för att jobba med människor på det sättet, att prata med dom, gå promenader, mata dom osv har jag inget problem med alls. Men när det kommer till det där att byta blöja och duscha så..

Hur hade du gjort? Hade du tagit chansen till ett jobb eller hade du fortsatt att söka jobb? Jag är anställd som vikarie på ett annat arbete redan, dock blir det inte mycket jobb där alls.
    Det här jobbet vet jag inte om det är vikarie eller "fast". Tänkte ringa upp och fråga, eller ska jag vänta med att fråga till intervjun? (om jag nu går till den).

• Svar på tråden Jag har blivit erbjuden ett jobb som jag inte tror att jag klarar av, hur hade Du gjort??
  • olympia71

Jag hade lätt tagit ett jobb "tillfälligt", ser bättre ut i CV't och är mest troligt bättre för privatekonomin. För att inte tala om bättre för självkänslan att slippa stämpla...

Även om man klarar sig på en lön så skulle det väl kännas bättre att bidra till hushållet, eller känner du inte så? Iofs en brasklapp mot telefonförsäljning, jag gör nästan vad som helst utom det...

• Anonym

Tveksamt. Jag har jobbat i vården mycket (sommarjobb) och torkat många rumpor. Däremot gick jag bredvid en kväll på ett boende för funktionshindrade, där det fanns en boende som hade massa problem. Just den personens problem kände jag att jag aldrig hade pallat, så jag tackade nej. Man kan inte må dåligt innan man ska till jobbet...

• Anonym (ssk)

Kunde aldrig tänka mig något äckligare än att byta vuxnas bajsblöjor. Eller behöva duschan en naken gammal karl. Men vips så jobbar jag 5+ år senare på ett äldreboende o ääälskar det! Är så mycket mer än bara bajsblöjor o duschning. De gamla har så mycket att berätta o är oftast så otroligt härliga att umgås med.
    Jag tycker definitivt att du ska testa :)

• Anonym

Min tonåriga son sommarjobbade på ett äldreboende och gjorde alla typer av hygienuppgifter med de äldre. Jag var osäker om hur han skulle klara det som knappt kan pricka tvättkorgen med smutsiga kalsonger, men det gjorde han och jag tror dessutom det utvecklade honom. Själv har jag aldrig arbetat med människor på det sättet.

• Piano

Äh testa! Trodde heller aldrig att jag skulle klara av att jobba i vården pga blöjbyten osv men det lär man sig snabbt och efter några gånger går det lättare. Det är ju bra mycket värre för den du byter på. Och det är en så liten del av arbetet!

• Anonym (Marit)

Gå på intervjun iaf. Innan du varit där på intervju så vet du ju inte hur jobbet är. Det känns lite som att du redan nu besämt dig för att det inte är något för dig. Jag arbetade tidigare inom äldreomsorgen som usk och jag tycker att blöjor och dusch hörde till de lättare bitarna av jobbet Ja, de första fem blöjorna var svåra - men sedan vande jag mig. Äldre är ju också människor, det är nog inte så kul för dem heller att behöva använda blöja.

Tänk såhär: Vad har du egentligen att förlora på att gå dit på en intervju?

• Anonym

Lita på din mammas omdöme, hon känner dig.

• Karpalo
    Anonym (Marit) skrev 2012-03-01 16:48:21 följande:
    Gå på intervjun iaf. Innan du varit där på intervju så vet du ju inte hur jobbet är. Det känns lite som att du redan nu besämt dig för att det inte är något för dig. Jag arbetade tidigare inom äldreomsorgen som usk och jag tycker att blöjor och dusch hörde till de lättare bitarna av jobbet Ja, de första fem blöjorna var svåra - men sedan vande jag mig. Äldre är ju också människor, det är nog inte så kul för dem heller att behöva använda blöja.

Tänk såhär: Vad har du egentligen att förlora på att gå dit på en intervju?
  • Lapsang

Jag har torkat rumpa, man vänjer sig. Gör duinte det kan du ju byta jobb snabbt eftersom du som du skriver troligen kommer hitta ett bra jobb snart. Verkar destruktivt att väljaattleva på din man.

• olympia71

En period i livet när jag var arbetslös och tyckte det verkade hopplöst att få jobb inom mitt gamla område påbörjade jag en usk-utbildning. Utbildningen i sig var intressant och ganska snabbt blev det dax för första praktiken. Problemet jag upplevde var inte att sköta hygienen för de boende utan hur personalen agerade, eller kanske bristen på det sammma. Jag hoppas verkligen att det var något specifikt för den avdelningen men jag tappade sugen och hoppade av utbildningen.

• Anonym

Jag jobbade som vårdbiträde 89-00, jag minns inte att jag bytte så många blöjor alls faktiskt men det kanske är skillnad på hemtjänst eller att jobba på ett boende.Jag tycker ändå du ska prova,blöjbyte och dusch dominerar inte arbetet. Det var ju faktiskt  inte så trevligt när man skulle byta blöja på första barnet i början också men man vande sig ju :)

• Anonym

Gör det.

Det är inte så farligt som det låter, har självt kört en sommar på ett vårdhem. Idag är jag ekonom/logistiker. Det funkar. Det är enkelt. Man lär sig på vägen.

Bättre att ha ett jobb redan när man ska söka vidare än att bara vara hemma.

• Lavish

Det är väl bara att pröva. Jag hade inte sökt ett sådant jobb överhuvudtaget, eftersom jag provat att jobba med äldreomsorg förut och det var inte min kopp te. Jag tyckte inte att duscha och byta blöja var så jobbigt, det föll sig ändå ganska naturligt eftersom det var något som var nödvändigt att göra för dem helt enkelt.

Det som gör att det är not for me var att det var väldigt stressigt, och att det överlastade schemat gick ut över de äldre. Jag var inte bekväm med att komma och ge någon frukost vid 11 när de varit uppe sen 5, jag hade svårt att ta hur ledsna och besvikna de var när de inte fick sin vård i tid och när rutinerna fick stressas igenom och de märkte att vi var jättestressade. Det var ju inget jag kunde påverka.

• alice85

Jag tror att man tycker att det låter jobbigare med blöjbyte och dusch än vad det verkligen är. Min sambo fick jobb som personlig assistent, han tyckte att jobbet verkade kul men var väldigt tveksam inför det här med att hjälpa brukaren på toaletten. Han hade aldrig jobbat inom vård över huvudtaget innan. Men när han jobbat några dagar och jag frågade vad han tyckte om det var äckligt att hjälpa till med toabesök, så sa han att han inte ville diskutera det för att det handlade om brukarens integritet, och att det inte kändes äckligt för det var en människa som han tyckte om som han hjälpte. Jag blev riktigt stolt över honom. :) Så om min sambo, en kille på 30 som aldrig någonsin jobbat med något liknande och som dessutom är ganska känslig för "äckel", klarar av det så klarar du nog det med!

• Anonym

Tusen tack för alla fina inlägg. Men trots era inlägg så kommer jag ringa på måndag och tacka nej till det här jobbet faktiskt. Det är inget jobb för mig och jag lägger hellre ner tid på att söka ett jobb som jag skulle trivas på. Och så hoppas jag på att nästa person dom ringer brinner för det här jobbet istället.

Svar på tråden Jag har blivit erbjuden ett jobb som jag inte tror att jag klarar av, hur hade Du gjort??